بازی مردن و زنده شدن

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۱:۰۸:۲۴
کد خبر: ۱۳۶۴۸۳
بازی مردن و زنده شدن

سوتک‌های گِلی، کاسه‌ای پر از آب با دو ماهی شناور، یک صف طولانی از آدم‌های سفالی با ظرف‌های خالی، بشقاب‌های تیر خورده، دبه‌های پلاستیکی پر از حروف سفالی «آب» و نقشه‌هایی از شهرهای ایران که با ریزگردها درگیر هستند، بخشی از نمایشگاه مجموعه نگران {نِ گ} با دغدغه‌ محیط زیست است.

این نمایشگاه با سوت‌های گِلی میلاد عزیزی با عنوان «صور سرافیل» شروع می‌شود. هنرمند از بازدیدکنندگان می‌خواهد با اسکن کردن (کیو آر کد) نصب شده پایین هر سوت، صدایی را که از آن بلند می‌شود، بشنود.

به باور خالق این اثر، شاید با صدای این سوت‌ها افرادی که خودشان را به خواب زده‌اند بیدار شوند یا کسانی که دیگر زنده نیستند با صدای آنها زنده شوند. در واقع این یک بازی است. بازی شکار و شکارچی. فرآیندی که پیش از این آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بازی مردن و زنده شدن.

اثر بعدی این نمایشگاه مربوط به سمانه مرحبا است؛ اثری با عنوان «آبریز» که بیان‌گر دیوارهای بزرگ (سدهایی) هستند که به بهانه تامین و ذخیره‌سازی منابع آبی و حیاتی بیشتر ساخته می‌شوند.

سدهایی ضخیم و مرتفع با حبس میلیون‌ها متر مکعب آب که کوچک‌ترین روزنی در خود باقی نگذاشته و سالانه بخش اعظمی از آب‌های تجدید ناپذیر را تبخیر می‌کنند و موجب تخریب و تهدید جدی اکوسیستم و زیستگاه‌های وابسته به آن می‌شود. این هنرمند در بخشی از استیتمنت اثرش آورده است: «در واقع بستن هر گونه سد روی آب، مثل بستن و سد کردن راه اندیشه تهدیدی جدی محسوب می‌شود. همانطور که پویایی انسان بر مبنای جریان اندیشه او صورت می‌گیرد. اگر آب راکد باشد زندگی نیز از جریان باز می‌ایستد.»

اثر علی جمالی با عنوان «قدمگاه» نیز در فضای میانی این نمایشگاه جا خوش کرده و خشت‌هایی از گِل با اثری از ردِ پای حیوانات به بازدید‌کننده می‌گویند، ما را ببینید. فروغ نوعی، هنرمند دیگر این نمایشگاه اثرش با عنوان « ریزدرد» را با استفاده از محاسبه دقیق میزان ریزگرد موجود در یک متر مکعب هوای شهرهای دزفول، آبادان، خرمشهر و تبدیل آن به خمیر گِل خلق کرده است. او از این خمیر برای مُهر کردن نام هر یک از شهرها روی نقشه استفاده کرده است.

فروغ نوعی، هنرمند دیگر این نمایشگاه اثرش با عنوان « ریزدرد» را با استفاده از محاسبه دقیق میزان ریزگرد موجود در یک متر مکعب هوای شهرهای دزفول، آبادان، خرمشهر و تبدیل آن به خمیر گِل خلق کرده است. او از این خمیر برای مُهر کردن نام هر یک از شهرها روی نقشه استفاده کرده است.

 

 

ارسال نظر