8 کشته در سانحه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۸۲
8 کشته در سانحه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد

سانحه رانندگی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون هشت کشته و 27 مجروح داشته و حال هفت نفر از مصدومان نیز وخیم اعلام شده است. درحالی که معاون واحد علوم و تحقیقات در همان لحظات اولیه عنوان کرد علت واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه، سکته راننده اتوبوس و سقوط به دره بوده است، یکی از دانشجویان به « تعادل» گفت که همین اتوبوس روز قبل از حادثه مشکل فنی در ترمز داشته و تعدادی از دانشجویان به این نقص اعتراض کرده و سوار اتوبوس نشده‌اند.  راننده اتوبوس بر اثر شدت جراحات وارده جانش را از دست داده و رییس اورژانس تهران نیز با تکذیب واژگونی اتوبوس به دلیل سکته راننده گفت این موضوع باید ازسوی پزشکی قانونی بررسی شود.

حوالی ساعت ١٢ دیروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران واقع در بلوار سیمون بولیوار به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن یک بالگرد اورژانس، ۱۵ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس و دو دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند.

پیمان صابریان، رییس مرکز اورژانس تهران درباره این حادثه گفت: متاسفانه هشت نفر- دو خانم و شش آقا - جان باختند و 27 نفر مجروح شدند که پس از اقدامات اولیه توسط تکنیسین‌های اورژانس به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال یافتند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز در این باره گفت: ساعت 22: 12 دیروز سه شنبه، حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس در انتهای سیمون بولیوار به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن، ستاد فرماندهی آتش نشانان چهار ایستگاه را به محل حادثه که در یک مجتمع آموزشی قرار داشت اعزام کرد. او با اشاره به حضور عوامل آتش‌نشانی در محل سقوط اتوبوس که ۳۰ سرنشین داشت، ادامه داد: پس از حضور آتش‌نشانان تعدادی از آنان از داخل کابین خارج شده بودند و هم‌اکنون عملیات نجات این افراد ادامه دارد. ملکی با بیان اینکه تعداد زیادی از سرنشینان این اتوبوس مصدوم شده‌اند، گفت: عوامل امدادی در محل حضور داشته و تعداد قطعی مصدومان اعلام خواهد شد. مصدومان پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط تکنیسین‌های اورژانس به بیمارستان‌های نیایش، عرفان، حضرت رسول، امام خمینی (ره) و شریعتی انتقال یافتند.

رییس مرکز اورژانس تهران اظهارکرد: حال برخی از مصدومان این حادثه وخیم بوده و ممکن است تعداد فوتی‌ها افزایش یابد.

   بررسی علت حادثه مرگبار اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز به ایسنا اعلام کرد که علت تصادف مرگبار اتوبوس در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در دست بررسی است. حسن عابدی در این باره گفت: اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم تحقیقات در حال حرکت بود که ناگهان از مسیر خارج و با برخورد به دیواره بتنی واژگون شده است.

عابدی با بیان اینکه هفت نفر در دم جان خود را از دست دادند، اظهارکرد: عوامل راهور بعد از اعلام این حادثه در محل حاضر شده و هم‌اکنون تیمی ویژه از کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در حال بررسی علت این حادثه هستند و در حال حاضر نمی‌توان علت قطعی این حادثه را اعلام کرد. او درباره اینکه آیا پلیس راهور در محوطه دانشگاه حضور داشته یا خیر؟ گفت: پلیس در داخل محوطه دانشگاهی حضور نداشته و عوامل دانشگاه در آنجا مستقر هستند.

همچنین پس از ساعتی، ماموران حراست دانشگاه از حضور خبرنگاران در محل حادثه ممانعت به عمل آوردند. سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در محل حادثه حضور یافت.

  ادعای سکته راننده اتوبوس حادثه دانشگاه آزاد مورد تایید نیست

رییس اورژانس تهران اعلام کرد: موضوع سکته کردن یا نکردن راننده اتوبوس باید از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شود.در پی حادثه واژگونی مرگبار اتوبوسی در واحد علوم و تحقیقات ، اخباری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نقل از معاون دانشگاه آزاد مبنی بر سکته راننده منعکس شد که رییس روابط عمومی اورژانس تهران درباره آن اعلام کرد: راننده اتوبوس مذکور فوت کرده است اما اینکه سکته کرده است مورد تایید نیست. او گفت: موضوع سکته یا عدم سکته راننده باید بررسی شود و نظر نهایی در مورد وضعیت راننده اتوبوس باید از سازمان پزشکی قانونی اعلام شود. صابریان ادامه داد: همچنین هنوز علت حادثه مشخص نیست و باید توسط عوامل ذی صلاح بررسی و اعلام شود. پس از وقوع این حادثه، تا ساعاتی ترافیک سنگین در نزدیکی محل حادثه ایجاد شد.  به دنبال وقوع این حادثه، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از وضعیت ایمنی سرویس مدارس و دانشجویان ابراز نگرانی کرد. زهرا نژاد بهرام در مورد حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات و مرگ ۸ نفر از دانشجویان و مصدومیت ۲۷ تن، گفت: درگذشت جوانان دانشجو و جراحت آنان اتفاق ناگواری است که نمایندگان مردم را با نگرانی همراه کرده است. او افزود: شورای شهر با ابراز نگرانی از ناایمنی خودروهای انتقال دانشجویان و دانش‌آموزان خواهان رسیدگی جدی مسوولان ذی صلاح است.

  پروژه‌ای که متوقف شد...

یکی از دانشجویان حاضر در محل حادثه گفت: دانشگاه علوم و تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجایی که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند. این دانشجو ادامه داد: پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تلکابین دانشگاه متوقف شد.روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز اعلام کرد که اتوبوس واژگون شده در دانشگاه علوم  وتحقیقات تحت نظارت شهرداری نبوده است. رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح آخرین وضعیت حادثه تصادف و واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد اعلام کرد که علت حادثه در دست بررسی است و به زودی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به‌شدت حادثه و تخریب اتوبوس تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش‌هایی از معابر دانشگاه در ارتفاعات با شیب تند قرار دارد، این اتوبوس از قسمت‌های شمالی به سمت جنوب در حرکت بوده که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج می‌شود و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه می‌شود، حدود ۹۰ متر در فضای سبز قل می‌خورد و به دلیل اینکه در شیب تند قرار گرفته بود و پس از آن با پایه بتنی که تأسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرده، بخش عمده‌ای از اتوبوس از بین می‌رود و تنها انتهای اتوبوس باقی می‌ماند. مهماندار ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته‌شدگان برخورد شدید با پایه بتنی بوده است البته همکاران مشغول بررسی علت حادثه هستند و در حوزه انتظامی هم همکاری‌های قضایی در حال انجام است. علاوه بر رییس واحد علوم و تحقیقات و حضور پررنگ نیروهای حراست در محل حادثه، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و رییس پلیس پیشگیری پایتخت در محل حضور داشتند.

 

 

ارسال نظر