متولیان امامزاده عبدالله هنوز کار خودشان را می‌کنند

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۳۳:۰۲
کد خبر: ۱۳۶۲۱۹
متولیان امامزاده عبدالله هنوز کار خودشان را می‌کنند

«باید برای بخش پشتی امامزاده عبدالله هم فکر دیگری کرد،‌ فعلا صحن اصلی را سروسامان می‌دهیم، برای صحن‌های بعدی و حیاط‌ِ مقبره‌ها در جلسات با بزرگان و متولیان هر کدام از مقبره‌های خانوادگی، باید بتوانیم آن‌ها را نیز سروسامان بدهیم.»

کمتر از یک ماه دیگر، یک سال  از طرحی که اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرری با نام «ساماندهی و هم‌سطح کردن قبرهای امامزاده عبدالله» آغاز کرد می‌گذرد.

هر چند ابتدا با هشدارها، تهدیدها و درخواست‌های متولیان میراث فرهنگی قدری از کار خود کاست اما همچنان مصر بر ادامه دادن این طرح ساماندهی بدون درنظر گرفتن آنچه  هویت این قبرستان تاریخی محسوب می‌شد، حتی در هر زمانی که مدیریت شهری، مسئولان شورای شهر و حتی فرمانداری این شهر تاریخی به دیدن وضعیت به هم ریخته قبرستان تاریخی امامزاده عبدالله رفتند. ساعت شنی متولیان قبرستان تاریخی امامزاده عبدالله هنوز به پایان دانه‌های شنی خود نرسیده، از اوایل بهمن سال گذشته تا همین امروز این ساعت به مرور و با آرامش خاطر کار می‌کند و هر روز متولیانش قول و قرارهای جدید می‌دهند، بدون توجه به فریادهای میراث فرهنگی!

و در آخرین قدم‌های این مسئولان مصر اوقافی، یک رسانه‌ محلی شهرری، با انتشار یک ویدئو از آخرین وضعیت و ساماندهی سنگ‌قبرها در «امامزاده عبدالله» شهرری به روند تکمیل مرمت صحن اصلی امامزاده عبدالله اشاره می‌کند.

حجت‌الاسلام مرتضی صادقی، رییس اداره اوقاف شهر ری، درباره این روند توضیح می‌دهد:‌ بیش از ۵۰ درصد هم‌سطح سازی انجام شده است، تا ۱۰۰ درصد نیز برنامه‌ریزی و پیش‌بینی انجام شده، با پیمانکار نیز صحبت شده و جلسات را برگزار کرده‌ایم، قرار بوده در دو شیفت کارگر بگذارند و کار کنند، تا بتوانیم در صورتی که هوا مساعد بود، تا روزهای فاطمیه که نزدیک ۲۲ بهمن است، هم‌سطح‌سازی و سنگفرش شدن محوطه رابه پایان برسانیم.

او با بیان اینکه باید برای بخش پشتی امامزاده نیز فکر دیگری کرد، در این مصاحبه تصویری ادامه می‌دهد:‌ فعلا صحن اصلی را سروسامان می‌دهیم، صحن‌های بعدی و حیاط‌ِ مقبره‌ها در جلسات با بزرگان  و متولیان هر کدام از مقبره‌های خانوادگی، باید بتوانیم آن‌ها را نیز سروسامان بدهیم  او حتی تاکید می‌کند: تا پایان سال صحن اصلی به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی است که مصیب‌رحیم‌زاده، مسئول اداره میراث فرهنگی شهر ری، به ایسنا می‌گوید: طبق تفاهم میراث فرهنگی و متولیان امامزاده عبدالله، برای ساماندهی مقبره‌های پشت امامزاده،  سنگ‌های پشت بقعه باید با سنگ لاشه و با حفظ سنگ‌های واجد ارزش انجام شود. اما صحن‌های دیگر اجازه‌ هیچ اقدامی را ندارند. او ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که قبلا بدون مجوز اقداماتی را در صحن‌های جلویی و بدون مجوز میراث فرهنگی انجام داده‌اند، بنابراین مجبور شدیم برای رفاه حال زائران مجوز به ادامه‌ کار در همان دو صحن جلویی بدهیم که خوشبختانه سنگ قبرهای زیادی نداشتند، اما مابقی مکان‌ها حتما باید با مجوز و نظارت میراث فرهنگی باشد.

رحیم‌زاده، با اشاره به جانمایی ۱۳ سنگ قبر قدیمی در این دو صحن اصلی، بیان می‌کند: بحث این بود که  همان سنگ‌های قدیمی را کار کنند، روی سنگ‌ قبرهای جدید، جانمایی همان سنگ‌قبرهای قدیمی انجام می‌شود و با برش اندازه‌ی آن‌ها ۱۳ سنگ قبر قدیمی سر جای خود قرار می‌گیرند. او تاکید می‌کند: انجام هر گونه فعالیت در حیاط ها و بقاع متبرکه امامزاده عبدالله باید با هماهنگی میراث فرهنگی باشد. مدیر اداره میراث فرهنگی شهرری با بیان این‌که فیلم منتشر شده را دیده‌ است، و در مورد توضیحاتِ منتشر شده توسط صادقی، به حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز توضیح داده است، بیان کرد: به وی گفتم که «برای بقعه‌های قدیمی امامزاده هیچ اقدامی بدون مجوز و حضور ناظر میراث فرهنگی در امامزاده عبدالله انجام نمی‌شود.»

ارسال نظر