کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۲۶

نفت در بورس «ریالی» عرضه می‌شود

فارس| رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جزییات مصوبه جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره عرضه نفت خام در بورس گفت: قرار است ۳ میلیون بشکه نفت در بورس عرضه شود و وزارت نفت اختیار دارد صد درصد ریالی تسویه وجوه را انجام دهد. محمدرضا پورابراهیمی درباره مصوبه جدید این شورا درباره عرضه نفت خام در بورس گفت: خوش‌بختانه این مساله مورد توافق سران قوا قرار گرفت. ما هم در این جلسه نظر مثبتمان را اعلام کردیم. بر اساس این مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، قرار است بحث عرضه نفت در بورس انرژی استمرار پیدا کند. همچنین شرایط قبلی که بخشی از آن ارزی و بخش از آن ریالی بود تسهیل می‌شود.

پورابراهیمی ادامه داد: براین اساس تقریبا حتی تا صد درصد ریالی هم می‌تواند انجام شود. البته این اختیاری است که به وزارت نفت داده شده است تا بتواند حتی تا سقف صد درصد هم به صورت ریالی تسویه کند. لذا این مساله حتما بر ساختار بورس نفت و ظرفیت بورس انرژی اثر مثبت خواهد داشت. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی درباره میزان نفتی که براساس این مصوبه در بورس انرژی عرضه خواهد شد، گفت: فکر می‌کنم فعلاً در فاز اول تا 3 میلیون بشکه توافق شده است و انشاءالله در روزهای بعدی به این حجم اضافه می‌شود.

سقوط 11 درصدی ارزش هفتگی برنت

ایلنا |قیمت نفت روز گذشته و در پایان هفته به دنبال افزایش عرضه جهانی نفت خام به پایین‌ترین سطح خود در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ رسید. به گزارش رویترز، بازار نفت نیز در کنار کاهش سهام بازار آسیا به دنبال نگرانی سرمایه‌گذاران از رشد اقتصاد جهانی همزمان با حلول سال جدید میلادی، عقب‌نشینی کرد.  تعطیلی بخشی از دولت فدرال امریکا، ‌بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان موجب افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.  قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌ها از افزایش عرضه با وجود کاهش چشمگیر سطح تولید اوپک و دیگر تولید‌کنندگان خارج از این سازمان و در صدر آنها روسیه کاهش یافته است. قراردادهای نفت خام دریای برنت با یک درصد کاهش معادل ۵۳ سنت به ۵۳ دلار و ۸۲ سنت برای تحویل در هر بشکه رسیده و این پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۷ است.  قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در قراردادهای پیش رو با ۲۹ سنت کاهش به ۴۵ دلار و ۵۹ سنت رسیده است.

پاییز «پر باران» بود

ایرنا| حجم بارش‌های فصل پاییز از ابتدای سال آبی امسال (اول مهرماه) تاکنون به 92.1 میلی‌متر رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 213 درصد رشد داشته است. براساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها در مدت مشابه سال آبی 97-96 در این حوضه‌ها 29.4 میلی‌متر بوده است. این میزان بارش، از سال گذشته 213.3 درصد بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت 50 ساله از 49.3 درصد رشد برخوردار بوده است. از 92.1 میلی‌متر بارندگی ثبت شده در فصل پاییز، 42.8 میلی‌متر در آذرماه ثبت شده است، در حالی که سال گذشته در همین ماه فقط 14.7 میلی‌متر بارش داشتیم. بر اساس این گزارش، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 94.6 میلی‌متر بارش و حوضه مرزی شرق با 1.5 میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند. بر همین اساس، میزان بارندگی سال آبی جاری در حوضه مرزی شرق 38.2 درصد کمتر از متوسط بلندمدت 50 ساله گزارش شده است. ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی است.

چاه‌های جدید آزادگان وارد مدار می‌شوند

شانا| مدیرعامل شرکت متن با اشاره به برنامه این شرکت برای راه‎اندازی واحد فراورش سیار در میدان مشترک آزادگان جنوبی همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: به این ترتیب در کمتر از ۲ ماه آینده، ۳۵ حلقه چاه این میدان به مدار تولید می‎آید. تورج دهقانی افزود: احداث واحد فرآورش سیار برای نخستین‌بار در ایران از جمله مهم‌ترین اقدام‌های توسعه‌ای در میدان نفتی آزادگان جنوبی به شمار می‎رود که این پروژه هم‌اکنون ازسوی یک شرکت خارجی در مرحله نصب و راه‌اندازی قرار دارد و بر این اساس در ۲ ماه آینده ۳۵ حلقه چاه جدید وارد مدار تولید خواهد شد. وی با بیان این‎که با بهره‎برداری از واحد فراورش سیار و به مدار آمدن چاه‎های جدید، حدود ۵۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید روزانه آزادگان جنوبی افزوده می‎شود، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال ظرفیت تولید این میدان به ۱۵۰ هزار بشکه در روز برسد. دهقانی یادآور شد: سال گذشته نیز با تلاش همکاران‎مان در شرکت متن توانستیم با به مدار آوردن ۵۰ حلقه چاه، ظرفیت تولید روزانه را از ۳۰ هزار بشکه به حدود ۱۰۰ هزار بشکه برسانیم. به گفته وی، طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی از جمله بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه‌ای نفتی کشور به‎شمار می‌رود که از محل منابع داخلی تأمین بودجه می‌شود.

 

 

ارسال نظر