وزیر دفاع امریکا در دفاع از مواضعش ناکام ماند

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۴۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۵۹۷۳

گروه جهان|

اظهارات جدید دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، مبنی بر اینکه نمی‌خواهد کشورش پلیس خاورمیانه باشد و از این رو نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند، با استعفای وزیر دفاع و انتقادهای گسترده قانون‌گذاران امریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مواجه شد. ساعاتی پس از انتشار خبر خروج نیروهای امریکایی از سوریه، برخی رسانه‌های امریکایی از سردرگمی و دلخوری شدید جیمز متیس از رویکردهای دفاعی رییس‌جمهوری خبر دادند و اندکی بعد، ترامپ اعلام کرد که استعفانامه او را دریافت کرده است. طبق متن استعفای متیس که توسط شبکه «ان‌بی‌سی» منتشر شد، وزیر دفاع دلیل استعفای خود را «فراهم کردن امکان انتخاب شخصی که مواضع مشترکی با رییس‌جمهوری داشته باشد» عنوان کرده است.

به نوشته اسپوتنیک، استعفای ماتیس با واکنش گسترده قانون‌گذاران امریکایی از هر دو حزب مواجه شد. چاک شومر، سناتور ارشد دموکرات در حالی که متیس را از معدود نشانه‌های قدرت و پایداری در کابینه دولت کنونی توصیف می‌کرد، گفت: «دونالد ترامپ کشور را در هرج و مرج غرق می‌کند. شاخص بازار سهام 500 واحد کاهش یافته و ژنرال متیس در حال کناره‌گیری است و ما همگی می‌دانیم او اختلافی جدی درباره سوریه با رییس‌جمهوری داشته است.» مارکو روبیو یکی از سناتورهای مطرح جمهوری‌خواه نیز گفت که استعفای متیس این واقعیت را روشن می‌کند که امریکا در حال انجام اشتباهاتی سیاسی است که کشور را به خطر می‌اندازد، روابط با متحدان را تخریب می‌کند و به دشمنان امریکا قدرت می‌دهد. سناتور دیک دوربین هم گفت: «وقتی ترامپ با توییت‌هایش از روی نادانی درباره امنیت امریکا یاوه‌گویی می‌کند، به نظر می‌رسد که امریکا فرد بالغی را در سمت ریاست‌جمهوری ندارد.» سناتور لیندسی گراهام جمهوری‌خواه نیز در توییتی نوشت که متیس مرد خرد و اندیشه و کسی است که برای چندین دهه با گروه‌های افراطی در جنگ بوده و همواره مشاوره‌ای امن و اخلاقی را برای ترامپ فراهم می‌کرده است.

پل رایان رییس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا هم گفت با وجود متیس در سمت وزارت دفاع کشور، امریکا کشور امن‌تری در خانه و نیروی حاکم‌تری در خارج از خاک این کشور شده بود.

متیس روز پنج‌شنبه در نامه استعفای خود با اشاره به اینکه ترامپ نیاز دارد تا وزیر دفاعی را پیدا کند که نظراتش به او نزدیک‌تر باشد، خبر داد که تا پایان ماه فوریه از سمت خود استعفا می‌کند. این اقدام او درست بعد از اعلام کاخ سفید مبنی بر خروج نیروهای امریکا از سوریه صورت گرفت. متیس در نامه خود به ترامپ یادآور شده که امریکا نمی‌تواند بدون روابط قوی با متحدانش و احترام به آنها از خواسته‌هایش محافظت کند. او همچنین گفته که امریکا باید از همه ابزارهای خود برای دفاع همه‌جانبه در برابر روسیه و چین که با رویکرد اقتدارگرای خود سعی در ایجاد یک سلطه جهانی دارند، استفاده کند و باید در برخورد با کشورهایی که خواسته‌هایشان در مقابل امریکا است، رویکرد قاطع و یکدستی داشته باشد.

متیس با اشاره به ناتو و ائتلاف دفاعی در برابر داعش هم نوشته بود که امریکا باید برای متحدان خود رهبری موثری را فراهم کند. سخنگوی ناتو روز جمعه همکاری وزیر دفاع مستعفی امریکا را با این ائتلاف نظامی بین‌المللی ستود و گفت که او بود که این ائتلاف را قوی نگه داشت. فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه هم ضمن تقدیر از ماتیس، تصمیم ترامپ به خارج کردن نیروهای امریکایی از سوریه را تصمیمی بسیار ویرانگر خواند و تاکید کرد ماموریت در سوریه هنوز تمام نشده است. پارلی در ادامه گفت: «ما تحلیل‌هایی که می‌گویند داعش نابود شده را تایید نمی‌کنیم و بر این باوریم که این ماموریت باید انجام شود. پاریس به تعهدات نظامی خود در سوریه پایبند می‌ماند.»

اگرچه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه ارزیابی ترامپ درباره پایان کار داعش را تایید کرده، اما کرملین از تصمیم‌گیری‌های «غیرقابل پیش‌بینی و تنش‌زای» کاخ سفید انتقاد کرده و آن را باعث ایجاد ناآرامی در روابط بین‌المللی دانسته است.

روزنامه امریکایی «واشنگتن‌پست» در مقاله‌ای تصمیم ناگهانی رییس‌جمهوری امریکا به خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه را یک پیروزی نادر برای پوتین دانست و نوشت، با خروج نیروهای امریکایی، روسیه به میانجی قدرت بلامنازع بین‌المللی در کشور جنگ‌زده سوریه تبدیل می‌شود و فرصت پیدا می‌کند تا یک پیروزی سراسری برای بشار اسد متحد خود در سوریه، فراهم آورد. اندرو وایس کارشناس مسائل روسیه در «کارنگی اندومنت» می‌گوید که کرملین درباره ترامپ دو ذهنیت دارد: از غیر قابل پیش‌بینی بودن ترامپ و فقدان هماهنگی کاخ سفید نفرت دارد و در عین حال، عاشق هرج‌و‌مرج ناشی از اقدامات ترامپ است. هر اقدامی که به ائتلاف‌های امریکا لطمه بزند و تصویر امریکا به عنوان یک متحد قابل اعتماد را مخدوش سازد، یک پیروزی تمام عیار برای روسیه خواهد بود.

 

ارسال نظر