3 منشا اختلاف شهرداری تهران با پلیس راهور

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۲۴:۴۸
کد خبر: ۱۳۵۹۶۳
3 منشا اختلاف شهرداری تهران با پلیس راهور

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

چند روز پس از آغاز فعالیت پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت در «باغ نگارستان» با حناچی دیدار کرد. در این دیدار رحیمی درباره نزدیکی فعالیت های پلیس و شهرداری تهران صحبت کرد و گفت: «همه ما می دانیم که بسیاری از مأموریت‌های پلیس و شهرداری، نزدیک است و همکاری و هم افزایی بین پلیس و شهرداری می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و انتظامی را حل کند. به گفته او کاهش آسیب‌های اجتماعی و ترافیکی نیازمند همکاری پلیس و شهرداری است.» به نظر می‌رسد، اما این همکاری بین شهرداری و پلیس هنوز محقق نشده است.

به گزارش «تعادل»، زمانی که برای اولین بار بحث تغییر طرح ترافیک تهران مطرح شد، پلیس راهور یکی از مخالفان جدی این طرح بود و علی رغم اینکه بالاخره با تغییر طرح ترافیک موافقت کرد اما با آغاز دور دوم طرح «کاهش» موسوم به LEZ از جریمه کردن متخلفان سر باز زد. اصلی ترین منشا اختلاف پلیس و شهرداری نیز بر سر زمان اجرای این طرح و معاینه فنی خودروها بود. شهرداری در ابتدا قصد داشت از اول آبان سال جاری اجرای دور دوم این طرح را شروع کند که بر اساس آن تمام خودروهای فاقد معاینه فنی برای تردد در سطح شهر باید برگ معاینه فنی داشته باشند، در غیر این صورت 50 هزار تومان جریمه خواهند شد. اما پلیس معتقد  بود که تعداد جایگاه های معاینه فنی پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی نیست و همه نمی توانند تا زمان مقرر برگ معاینه فنی دریافت کنند. گواه آن هم تشکیل صف های طولانی در جایگاه های معاینه فنی بود. به دلیل مخالفت پلیس اجرای این طرح چند بار به تعویق افتاد و نهایتا روز سوم آذر اجرایی شد.

اما همان طور که عنوان شد اختلافات در همین جا خاتمه نیافت و پلیس به دلیل نبود زیرساخت های لازم از جمله نبود دوربین های کنترل کننده از جریمه متخلفان سر باز زد تا جایی که پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهرداری عنوان کرد: تخلفات ثبت شده را برای پلیس ارسال می کنیم تا آن ها را جریمه کند. درنهایت چند روز پیش سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح کاهش آلودگی هوای تهران از ۳ آذر گفت: از آغاز اجرای طرح تاکنون ۵۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی از سوی پلیس جریمه شدند.

یکی دیگر از موارد محل اختلاف شهرداری و پلیس راهور،اضافه کردن محدوده زوج و فرد به طرح ترافیک است. هر چند این موضوع در لایحه ای که شهرداری به شورای شهر ارسال کرد، دیده شده بود اما هنگام بررسی در شورای شهر ملغی اعلام شد. با این وجود چندی پیش پورسید آقایی دوباره آن را مطرح کرد که همزمان پلیس و رییس راهور نسبت به آن واکنش نشان دادند. سردار رحیمی در خصوص حذف طرح زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک، گفت: «به نظرم اگر طرحی می‌خواهد اجرا شود باید در رابطه با آن در مراجع قانونی بحث شود، اما برخی افراد ذهنیات خود را اطلاع‌رسانی می‌کنند، این موضوع حذف طرح زوج و فرد با قانون مغایرت دارد، اصلی‌ترین دستگاه در رابطه با این موضوع پلیس است چون ترافیک را هدایت می‌کند.»

سردار مهماندار رییس پلیس پایتخت نیز همان زمان از این مساله انتقاد کرد و گفت: «اگر قرار باشد برای زوج و فرد یا طرح‌ترافیک اتفاقی بیفتد، لازم است که این درخواست به شورای ترافیک که به ریاست شهردار و متشکل از پلیس، پلیس‌راهور، وزارت کشور، استانداری، معاونت حمل‌ونقل برگزار می‌شود، برسد تا پس از بحث و بررسی موضوع آن را در شورا نهایی کنیم.مطمئن باشید که هرگونه تغییر ناگهانی می‌تواند آثار مخربی روی افزایش ترافیک مابقی معابر داشته باشد و نیازمند بررسی‌های دقیق است.»

  مخالفت با پولی شدن محدوده زوج و فرد

رییس پلیس راهور تهران روز گذشته نیز نسبت به اعمال عوارض بر طرح زوج و فرد اعتراض کرد و گفت: به نظرم  فلسفه وجودی موضوع گسترش طرح ترافیک و زوج و فرد برای کاهش آلودگی هواست. کاهش آلودگی یعنی ممنوعیت ورود خودروها. در هر مقطعی به منظور کاهش آلودگی هوا باید تعداد خودروها کم شود و اجازه ورود به آن ها داده نشود تا ترافیک کاهش یابد. اما این که بخواهیم بخشی از شهر را عوارضی کنیم، با هدف اصلی‌مان تناقض دارد.

به گفته او، اگر می‌خواهیم آلودگی هوا کاهش یابد باید ممنوعیت را اعمال کنیم تا صرفاً خودروهایی که ماموریت خاصی مثل دستگاه‌های امدادی، پلیس و... دارند یا احیاناً ساکنان مناطق واقع شده در طرح، برای ورود مجوز داشته باشند. این محدوده‌ها حتماً باید با جریمه، اعمال قانون مشخص شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نصب لایتر در سطح ویژه برای خودروها گفت: چراغ‌های ال‌ای‌دی یا لایتر که جلوی خودروها می‌گذارند مجوز ورود به خط ویژه نیست و ورود با آن ها تخلف محسوب می‌شود. ما اعلام کرده‌ایم هرکس اقدام به این کار کرد جریمه شود و خودروهای آنها نیز توقیف شوند. در طرح طاهر که هفته گذشته برگزار شد با تعدادی از خودروها که وارد خط شده بودند برخورد کردیم. هیچ سازمانی بدون دریافت مجوز از راهنمایی و رانندگی حق استفاده از ال‌ای‌دی در جلوی خودرو ندارد.خودروهای امدادی که رنگ شده هستند مثل اورژانس، آتش‌نشانی و... روی سقف چراغ‌گردان دارند و می‌توانند وارد خط ویژه شوند.

او با بیان این که دریافت مجوز ورود به خط ویژه برای ماشین‌های شخصی شرایطی خاصی دارد که به برخی مقامات داده می‌شود، گفت: خودروهایی که شخصی هستند در صورتی که مجوز داشته باشند می‌توانند وارد خط ویژه شوند اما اگر مجوز نداشته باشند به همراه لایتر توقیف می‌شوند. دستورالعمل مشخص کرده که آن دسته از مقامات که مجاز به ورود به خط ویژه هستند باید مدارک و خلافی‌هایشان کنترل شود و مجوز برایشان صادر شود. این تعداد خیلی محدود هستند.

به گزارش «تعادل»، یکی دیگر از نقاط اختلاف شهرداری با پلیس به نرده های چهار راه ولیعصر بر می‌گردد. در زمان مدیریت قالیباف بر تهران ، با ساخت زیرگذر چهارراه ولیعصر که همان زمان انتقادات بسیاری بر آن وارد بود دورادور چهار راه ولیعصر با نرده های آبی رنگ مسدود و عملا حق حرکت و حضور بخشی از ساکنان که ذی‌نفعان این فضای شهری هستند، از آن ها سلب شد.بعد از تغییر مدیریت شهری الهام فخاری از اعضای شورای شهر تهران در توئیتی به شهروندان قول داد که چهار راه ولیعصر باز خواهد شد وظاهرا معاونت حمل و نقل شهرداری نیز با آن موافق بود. به همین دلیل، شنبه ۱۰آذر ماه با حضور  معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران یک قسمت از چهارراه بازگشایی شد و پورسیدآقایی در مراسم افتتاحیه قسمتی از چهارراه  گفت: «به نظر من یک تغییر رویکرد در مدیریت شهری جدید وجود دارد که معتقدیم شهر باید از خودروها پس گرفته شود و به عابرین پیاده داده شود. برخلاف رویکرد گذشته که موجب اجرای طرح زیرگذر چهارراه ولیعصر شد، فرض بر این بود که ماشین‌ها سریع‌تر رد شوند، از این رو،‌ برای عابرین پیاده مشکلاتی ایجاد می‌شد.»

اما فردای آن پلیس مجددا مسیر بازگشایی شده را بست و تلاش های شهرداری در این خصوص نتیجه‌ای نداشت. حتی عده ای از معلولان و توان یابان نیز دراعتراض به این حرکت پلیس، تجمع کرده و خواستار برداشته شدن این نرده ها شدند اما پلیس از مواضع خود کوتاه نیامد و چهار راه ولیعصر همچنان برای عابران پیاده بسته باقی ماند.همان موقع  سردار حسین رحیمی درباره این که آیا مسیر و تقاطع خیابان های ولیعصر و انقلاب برای عبور عابران پیاده بازگشایی خواهد شد گفت: نخیر. چرا که فلسفه ساخت زیرگذر چهارراه ولیعصر یا چهارراه جهان نما این بود که عبور و مرور جمعیت به زیر سطح برود و میلیاردها تومان نیز برای ساخت آن هزینه شد تا ترافیک در آن منطقه از بین برود و حتی سوانح و حوادث رانندگی نیز کاهش بیابد.

به گفته او، مسائلی مانند تسهیل تردد توان یابان باید در همان زیرگذر تعبیه شود.این همه هزینه شده تا ترافیک مدیریت شود، بنابراین باید برای رفت و آمد معلولان، مسئولان شرایطی را فراهم کنند که در همان زیر گذر مشکل تردد برایشان حل شود.

سردار مهماندار نیز روز گذشته در تایید حرف های پیشین رییس پلیس تهران گفت: فعلاً برنامه‌ای برای برداشتن نرده‌ها در مسیر عابر پیاده در چهارراه ولیعصر نداریم .من هفته گذشته ماموریتی در مسکو داشتم و آنجا دیدم که هیچ کس از عرض خیابان یا تقاطع‌های مهم عبور نمی‌کند، همه جا به تعداد کافی زیرگذر ایجاد شده بود. در خیابان‌های اصلی در فواصل 3۰۰-2۰۰ متری زیرگذر وجود داشت که به رمپ‌هایی برای عبور جانبازان و معلولان مجهز بود. در ایران هم باید همین کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تکلیف را مشخص کرده است عنوان کرد: در خیابان‌های محلی اولویت با عابران پیاده است و در خیابان‌های شریانی ارتباط باید از طریق زیرگذرها و روگذرها باشد تا هم ایمنی عابران تامین شود و هم خودروها با توقف بیش از حد باعث بیشتر شدن آلودگی نشوند. اگر مسیر عابران پیاده و سواره را با هم ادغام کنیم یکی از عوارض آن طولانی شدن صف‌های ترافیک و آلودگی بیشتر در شهر است.

  وجود اختلاف نظر طبیعی است

زهرا نژاد بهرام،‌ عضو هیات رییسه شورای شهر در گفت و گو با «تعادل» عنوان کرد که اختلاف نظر بین پلیس  و شهرداری امری عادی است و با برگزاری جلسات و گفت و گو به دنبال پایان بخشیدن به این اختلاف ها هستیم. نژاد بهرام در این باره عنوان کرد: نظر شهرداری بر این است که به منظور کاهش آلودگی هوا و نیز جلوگیری از آلودگی های بیشتر محدوده زوج و فرد نیز باید به طرح ترافیک اضافه شود تا تردد خودروهای شخصی به این مناطق کمتر شود.طبیعی است برای اجرایی کردن این موضوع یکی از بخش هایی که باید با آن هماهنگ شویم  پلیس راهور است.این که رویکرد مورد نظر شهرداری رویکرد درستی است یا خیر یک بحث است اما هماهنگی با سازمان های مرتبط از جمله پلیس راهور بحث جداگانه بسیار مهمی است زیرا اجرایی کردن این اقدام بدون هماهنگی نهادی ذی ربط عملا امکان پذیر نیست.

نژاد بهرام با تاکید بر این که مبنای عملکرد شهرداری قانون است، تصریح کرد: به گفته آقای پورسیدآقایی اعمال عوارض بر محدوده زوج و فرد در قانون آورده شده است و برای اجرا باید مصادیق قانونی آن مشخص شود. لازم به یادآوری است که اجرای طرح ترافیک جدید نیز با هماهنگی پلیس راهور انجام شد و نیز به تصویب شورای عالی ترافیک هم رسیده بود.بنابراین باید مکانیزم ها از سوی شورای عالی ترافیک مورد پذیرش قرارگیرد و در مرحله اجرا نیز حتما با پلیس تهران و نیز پلیس راهور هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.

او با تاکید بر این که شهرداری هیچ گونه تقابلی با پلیس راهور ندارد، اظهار کرد: پلیس و شهرداری همراه یکدیگرند و چنانچه این همکاری بین نهادهای مرتبط در شهر تهران وجود نداشته باشد اصولا کاری پیش نمی رود. هر چند در شهر بیشترین مسوولیت بر عهده شهرداری است اما اختلاف نظر در هر کاری وجود دارد. مهم این است که پلیس در جهت بهبود شرایط عمل می کند و تلاش شهرداری نیز این است که پاسخگوی مطالبات شهروندان باشد.

نژادبهرام در ارتباط با باز کردن چهار راه ولیعصر نیز توضیح داد: تا کنون نامه های مختلفی از سوی کمپین‌های مختلف به خصوص کمپین های مرتبط با توان‌یابان به دست ما رسیده که خواستار بازگشایی چهار راه ولیعصر شده اند. زیرا امکان تردد از زیرگذر برای آن ها وجود ندارد و باید از عرض خیابان عبور کنند. ما نیز در برابر مردم مسوولیم و مطمئنم این موضوع با هماهنگی بیشتر بین پلیس، مردم و شهرداری به سرانجام خواهد رسید.زیرا رویکرد پلیس ارائه خدمات به مردم است و ما نیز به پلیس اعتماد داریم و همکاری پلیس و شهرداری بسیار نزدیک است.تا جایی که می دانم نشست های متعددی بین پلیس و شهرداری صورت گرفته است و مطمئنم با تداوم این نشست ها به یک راهکار مشترک و مورد پسند مردم خواهید رسید.

 

ارسال نظر