قصور قطعی مسوولان مدرسه

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۳۵:۰۹
کد خبر: ۱۳۵۸۹۰
قصور قطعی مسوولان مدرسه

سومین کودکی که در سانحه آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی در زاهدان سوخته بود، بر اثر شدت سوختگی جانش را از دست داد و حال چهارمین مجروح نیز وخیم است. آنگونه که مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته قصور مدیران مدرسه در این حادثه قطعی است. او البته در اظهاراتی عجیب از خانواده‌ها خواسته بر مدارس غیرانتفاعی نظارت داشته باشند و اگر تخلفی رخ می‌دهد گزارش دهند! درحالی که مدیرکل آموزش و پرورش استان خانواده‌ها مسوول نظارت بر مدارس غیرانتفاعی دانسته، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش گفت که مقصران حادثه آتش سوزی مدرسه در زاهدان با شدیدترین برخوردهای اداری مواجه می‌شوند. اما ممکن است این آخرین دومینوی آتش‌سوزی در مدارس کشور نباشد چراکه 40 درصد مدارس کشور از نداشتن سیستم گرمایشی استاندارد رنج می‌برند و هر آن ممکن است حادثه‌ای مشابه در مدرسه‌ای دیگر رخ دهد.

در واپسین روزهای آذرماه، حادثه تلخی را رقم خورد که یادآور بی‌مسوولیتی‌ها، کم‌کاری‌ها و قصوری است که مشخص نیست تا کی قرار است ادامه داشته باشد.

حادثه روستای بیجار سر گیلان در بهمن ۷۶، آتش‌سوزی مدرسه روستای سفیلان در چهارمحال و بختیاری در آبان ۸۳، حریق مدرسه شهید رحیمی روستای درودزن در آذر ۸۵، زبانه کشیدن آتش در خوابگاه شبانه‌روزی در منطقه چاه رحمان سیستان و بلوچستان در آبان ۸۹ و آتش سوزی مدرسه شین آباد در آذر ۹۱ از جمله حوادث تلخ ۲۵ سال گذشته هستند که بیش از ۵۰ قربانی داشته‌اند.

طبق اعلام رییس سازمان نوسازی مدارس کشور، هنوز ۴۰ درصد مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز نیستند؛ با وجود اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته، همچنان دولت و مجلس عزم جدی برای استاندارد سازی کلیه سیستم‌های گرمایشی مدارس و از سوی دیگر بازسازی و مقاوم سازی ۳۰ درصد مدارس ناایمن کشور ندارند و پیشرفت در ساخت و ترمیم مدارس جدید و استقرار سیستم گرمایشی استاندارد با سرعت پیش نمی‌رود.

صبح روز دوشنبه، اخباری از آتش سوزی در مدرسه غیردولتی در زاهدان منتشر شد؛ ۵۹ کودک این مرکز آموزشی بلافاصله از محل حادثه خارج شدند ولی حال چهار کودک این واحد آموزشی به دلیل سوختگی بالای ۷۰ درصد وخیم گزارش شد. افسوس که کورسوی امید برای زنده ماندن این کودکان چندان روشن نماند و خبر تلخ این بود که سه کودک این حادثه جان خود را در بیمارستان از دست دادند و دانش‌آموز چهارم نیز تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

علیرضا نخعی، مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تالم شدید از درگذشت دانش‌آموزان معصوم ‌این حادثه آتش‌سوزی ضمن بیان اینکه در بررسی‌های اولیه از سانحه کوتاهی بعضی همکاران ما مشخص شد که لازم است مراتب تاسف و عذرخواهی خویش را از خانواده‌های محترم دانش‌آموزان اعلام نماییم گفت: علت این حادثه از سوی آتش نشانی، آتش گرفتن بخاری نفتی اعلام شده است. همچنین به دستور بطحایی، وزیرآموزش و پرورش، مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده این وزارتخانه جهت بررسی حادثه آتش‌سوزی مدرسه در زاهدان، عازم استان شد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از پیگیری جدی و سریع موضوع آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان و برخورد با هرگونه قصور و یا تقصیر، برابر قانون خبر داد. این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نیز اعلام کرد که قصور مدیر و مربی آموزشی محرز و دستور بازداشت آنها صادر شده است. مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان نیز در پی حادثه در پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خود استعفا کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اخیر مجلس، از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست هیاتی را برای بررسی حادثه آتش سوزی مدرسه‌ای در زاهدان به این منطقه اعزام کند. همچنین حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در تذکری با بیان اینکه متاسفانه شاهد بودیم که دختران مظلوم بی گناه ما در حادثه آتش سوزی در مدرسه سوختند، به موادی از قانون اساسی درباره رایگان بودن آموزش و پرورش تا سطوح متوسطه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما وظایف حاکمیتی را واگذار کرده‌ایم و نسبت به آن نظارتی هم نمی‌کنیم. دستور دهید تیمی را به منطقه بفرستند اگر ما به بخش دولتی مجوز می‌دهیم باید به آن نظارت کنیم تا دختران مظلوم ما در آتش بی مسوولیتی دولتمردان جان‌شان را از دست ندهند.

به گزارش ایسنا، مجتبی زینی وند، رییس سازمان مدارس غیردولتی که به زاهدان سفر کرده درباره علت این حادثه توضیحاتی ارایه داد و گفت: این حادثه در زنگ تفریح مدرسه رخ داده است، تعدادی از دانش‌آموزان وارد کلاس درس شدند که از کیف‌شان وسیله بردارند که متاسفانه چراغ والور کلاس برگشته است. دانش‌آموزان حادثه دیده پیش‌دبستانی و اول ابتدایی بودند. در این زمان مدیر مدرسه هم برای هماهنگی اردوی فردای دانش‌آموزان در اداره آموزش و پرورش حضور داشته و در مدرسه نبوده است. زینی‌وند افزود: پس از اینکه معلمان متوجه حادثه شدند، دانش‌آموزان را از مدرسه خارج کرده و آتش‌نشانی و اورژانس را مطلع کردند، اما متاسفانه ۴ کودک دچار سوختگی گسترده شده و متاسفانه ۳ دانش‌آموز فوت شدند. در جلسات مختلف با مسوولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، ابعاد مختلف این حادثه را پیگیر هستیم. حدود یک ماه قبل این مدرسه به فضای جدید نقل مکان کرده است، اما هنوز تأییدیه نوسازی و استحکام بنا را نگرفته بود و برای گرفتن مجوز فقط مکاتبه کرده بود. این مدرسه از سال ۹۲ پیش‌دبستانی بوده و امسال هم توانست ضمیمه کلاس اول بگیرد ولی هنوز این فضای جدید تأییدیه نوسازی نداشته است.

حسین احمدی نیاز، وکیل دختران شین‌آباد در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داد حادثه آتش‌سوزی مدرسه اسوه را شین آبادی دیگر دانست و نوشت: «خبر آتش سوزی در مدرسه اسوه حسنه زاهدان که منتج به فوت و مصدومیت چند دختر دانش‌آموز شده است شیونی برای شین آباد دیگری است. شیون و گریه برای دختران ایران زمین که چنین مظلومانه قربانی سهل انگاری مسوولان می‌شوند.

او افزود: بازهم غیر استاندارد بودن مدارس عامل اصلی این حادثه شوم شده است. حادثه تلخ آتش سوزی مدرسه زاهدان زنگ خطری برای مسوولان کشوری است که نسبت به سایر مدارس که برای گرمایش مجبور به روش‌های سنتی می‌شوند کما اینکه در شبکه‌های اجتماعی هم ملاحظه شده است، تلاش بیشتری انجام دهند زیرا مسوولیت تام این حوادث بر عهده دولت است.

  تخلف عوامل مدرسه محرز است

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان نیز از محرز بودن تخلف عوامل مدرسه اسوه حسنه زاهدان در بروز حادثه آتش‌سوزی خبر داد.

علیرضا نخعی درباره حادثه آتش‌سوزی در مرکز آموزشی پیش دبستانی و دبستانی اسوه حسنه زاهدان گفت: لازم می‌دانم در ابتدا به خانواده کسانی که عزیزانشان را در این حادثه از دست داده‌اند، تسلیت بگویم. حادثه به این صورت بوده که در کلاس درس دانش‌آموز در حال حرکت به چراغ نفتی آترا برخورد می‌کند و موجب افتادن چراغ نفتی، مشتعل شدن موکت و پارتیشن کف کلاس می‌شود. متاسفانه اقدام همکاران ما نیز در مدرسه به موقع نبوده و موجب شده این حادثه دلخراش رخ بدهد. او ادامه داد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که کوتاهی بعضی از همکاران ما موجب بروز این حادثه شده است و طبیعتا با آنها برخورد صورت خواهد گرفت، زیرا تاکید بسیار جدی آموزش و پرورش در قالب بخش‌نامه‌ها و جلسات متعدد و آموزش‌های مستمر این است که از وسیله گرمایشی غیرمطمئن استفاده نشود و متاسفانه این مدرسه به تاکیدها و دستورالعمل‌ها توجه نکرده است. ضمن اینکه جابه‌جایی که این مدرسه غیردولتی داشته قانونی نبوده و بدون تایید مراجع رسمی و سازمان نوسازی مدارس جابه‌جایی به مکان جدید انجام شده و مکان ایمنی کافی را نداشته است.

نخعی تاکید کرد: تخلف تا حدود زیادی محرز هست. ما ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های این عزیزان، امیدواریم که این حادثه درس عبرتی باشد تا زین پس دقت بیشتری صورت بگیرد. خانواد‌ه‌ها باید در مدارس غیردولتی نظارت داشته باشند و اگر موردی هست آن را منعکس یا به مدرسه تذکر دهند. مجموعه این نظارت چند جانبه می‌تواند ضریب امنیتی ما را افزایش دهد.

اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش استان در حالی است که نظارت بر تمامی مدارس دولتی، هیات امنایی، غیرانتفاعی و... به عهده آموزش و پرورش است.

 

ارسال نظر