خودروهای اشتراکی در راه پایتخت

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۷:۴۹
کد خبر: ۱۳۵۵۹۴

گروه راه و شهرسازی|

 مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران از معرفی 40 پروژه شهر تهران به بخش خصوصی در اولین اجلاس فرصت‌های سرمایه‌گذاری خبر داد.

علی نیازی در نشست خبری اولین اجلاس فرصت‌های سرمایه‌گذاری از پروژه‌هایی که قرار است در این اجلاس رونمایی شود، صحبت کرد. یکی از این پروژه‌ها رونمایی از طرح خودروهای اشتراکی است. نمازی در این باره توضیح داد: یکی از پروژه‌هایی که در حوزه حمل و نقل در اجلاس پیش رو معرفی می‌شود موضوع ماشین‌های اشتراکی است که پلاک آنها قابل تردد در محدوده طرح ترافیک است، در اغلب شهرها ماشین‌های کوچک برقی یا ماشین‌های کوچکی که آلایندگی آنها کم است از طریق یک اپلیکیشن فعال می‌شوند .می‌توانیم در تهران نیز این پروژه را اجرایی کنیم و شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که معرفی می‌شود، نزدیکترین خودرو را پیدا کرده و بعد از استفاده در مقصد رها کنند و هزینه آن نیز از حساب کاربری آنها کسر می‌شود که البته این پروژه در اجلاس پیش رو معرفی خواهد شد.

به گزارش تعادل، طرح خودروهای اشتراکی آن طور که نیازی درباره آن توضیح داد، شبیه دوچرخه‌های اشتراکی است. طرح دوچرخه‌های اشتراکی به گفته پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران قرار بود از هفته دوم شهریورماه آغاز شود، اما هنوز اثری ازاین دوچرخه‌ها در سطح شهر نیست. بابایوسفی، مدیرعامل اپلیکیشن بیدود که مرتبط با دوچرخه‌های اشتراکی است نیز پیش از این در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرده بود، با وجود اینکه این دوچرخه‌ها مجهز به سیستم جی پی اس هستند، اما همواره امکان سرقت دوچرخه‌ها وجود دارد. شاید به همین دلیل بود که بعد از شهریور ماه کمتر خبری در خصوص دوچرخه‌های اشتراکی از سوی مسوولان شهری شنیده می‌شود. واقعیت این است که تهران در شرایط بحرانی قرار دارد و سالانه 5 هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند، از این رو، ‌اغلب ناظران و صاحبنظران شهری بر این باورند که شهرداری تهران به جای تقلید از روش‌های پر هزینه شهرهای پیشرفته جهان که در نهایت سرانجامی مانند طرح دوچرخه‌های اشتراکی پیدا می‌کنند، ‌بهتر است تمرکز خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو قرار دهد، زیرا تنها از این طریق است که مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران حل می‌شود. این در حالی است که ایمن‌سازی و تکمیل بخشی از خط ۷ تنها خروجی مترو در ماه‌های اخیر بوده و هنوز وعده افتتاح بخشی از خط ۶ که قرار بود آبان ۹۶ به بهره‌برداری برسد اجرایی نشده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری در این نشست از رونمایی دیگر پروژه‌های شهری در اجلاس فرصت‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: در این اجلاس از 40 پروژه شهری به ارزش 4 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی معرفی رونمایی می‌شود. پروژه‌هایی همچون تولید برق از زباله، ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس، اجرای فاز دوم بیمارستان آتیه، ساخت مرکز تجاری در منطقه 5 و مجتمع فرهنگی منطقه 12 از جمله پروژه‌های معرفی شده در این همایش خواهند بود.

وی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های معرفی شده در اجلاس پیش رو تجهیز و بهره‌برداری از خط 6 مترو است که سرمایه‌گذار می‌تواند تجهیز و بهره‌برداری از آن را داشته باشد.مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینک خط 6 مترو آماده است و چرا خود شهرداری این خط مترو را مورد بهره‌برداری قرار نمی‌دهد، گفت: فکر نکنید که این خط آماده است بلکه باید 5000 میلیارد تومان هزینه شود تا این خط وارد مدار بهره‌برداری قرار گیرد. شرکت بهره‌برداری مترو به دلیل تورم نیروی انسانی و مشکلات دیگر یک شرکت زیان‌ده است و می‌توانیم یک خط مترو را به عنوان نمونه واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته مدل سرمایه‌گذاری شهرداری، کارفرمایی بوده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته شهرداری منابعی را از بانک‌ها استقراض ‌کرده و به صورت کارفرما پروژه‌ها را پیش می‌برده است اما این مدل کارفرمایی شهرداری منجر به تولید و افزایش بدهی‌های زیادی شده که هر روز بیشتر می‌شود؛ اما می‌توانیم روش دیگری را در قالب جذب مشارکت عمومی – خصوصی که در دنیا نیز مرسوم است پیش ببریم. یعنی امکانات و فرصت‌ها را به بخش خصوصی معرفی کنیم و آنها نیز با هوش اجتماعی خود تصمیم‌گیری کنند.

نیازی با بیان اینکه شهرداری تهران پروژه‌های متنوعی دارد که آنها را در معرض دید سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، گفت: یکی از پروژه‌هایی که به بخش خصوصی معرفی می‌شود افتتاح پل اتصال دریاچه شهدای خلیج فارس به پارک چیتگر است که مسابقه طراحی آن نیز برگزار شده و به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری می‌توان از آن استفاده کرد.او در ادامه بیان اینکه بیش از دو سوم بودجه سالانه شهرداری نقد و یک سوم غیر نقد است، تصریح کرد: این در حالی است که نزدیک به دو سوم بودجه شهرداری برای مساله نگهداشت صرف می‌شود و منابع غیرنقد نیز برای توسعه شهر باقی می‌مانند .در حالی که می‌توانیم با جذب مشارکت بخش خصوصی نگهداشت را کاهش دهیم. مثلا در نگهداری فضای سبز و مساله پسماند می‌توان کارهای خوبی را با کمک بخش خصوصی انجام داد.

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها به دلیل ضعف در تامین مالی به سرعت پیش نمی‌روند و تنها راهکار استفاده از بخش خصوصی است، گفت: در سنوات گذشته بیشتر پروژه‌های مشارکتی شهرداری در حوزه ساخت و ساز بوده است؛ اما حالا در دوره مدیریت جدید سعی کرده‌ایم پروژه‌های متفاوتی را در حوزه‌های مختلف ارایه کنیم و بر همین اساس اولین اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران روز دوشنبه 26 آذر ماه در هتل آزادی برگزار می‌شود و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران برای جذب مشارکت بخش خصوصی به آنها معرفی خواهد شد. این همایش با همکاری اتاق بازرگانی و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود و رایزن‌های اقتصادی سفارت‌های مقیم تهران در این همایش حضور دارند تا نسبت به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند.مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه عمده پروژه‌هایی که پیشنهاد می‌شود در حوزه حمل و نقل، گردشگری، پسماند و طرح‌های محیط زیستی و فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد، گفت: معتقدیم حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی که تحریم‌ها نیز زیاد شده است پروژه‌های شهری به خصوص در شهر تهران جذابیت‌های خاص خود را دارند. چرا که جمعیت تهران حتی از بسیاری از کشورهای همسایه بیشتر است .تهران بازار بالقوه‌ای دارد و درآمد تهرانی‌ها از متوسط درآمد کشور بالاتر است و به همین دلیل همواره سرمایه‌گذاری در تهران برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

وی با بیان اینکه بر اساس بودجه 97 سازمان مشارکت‌ها می‌تواند تا سقف 3000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشد، افزود: تاکنون قراردادهایی به ارزش 1800 میلیارد تومان با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده و هنوز 1200 میلیارد تومان دیگر اجازه سرمایه‌گذاری داریم. ممکن است در این اجلاس با استقبال زیادی برای سرمایه‌گذاری مواجه شویم که می‌توانیم با ارایه لایحه‌ای به شورا سقف مجازمان را افزایش دهیم و جای نگرانی نیست.به گزارش ایسنا، در ادامه سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز با بیان اینکه طی سال‌های گذشته مدل سرمایه‌گذاری شهرداری مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: نوع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آتی اساسا با روش تامین مالی قدیم فرق دارد و در پروژه‌هایی که با بخش خصوصی مشارکت می‌شود دوگانه ریسک – بازده را مورد تاکید قرار می‌دهیم.وی با بیان اینکه باید مدل سرمایه‌گذاری مشارکت بخش عمومی – خصوصی (ppp) را در پروژه‌های شهر تهران پیگیری کنیم و این یک الزام است، گفت: قطعا ما در آینده با نوع جدیدی از پروژه‌هایی مواجه می‌شویم که استفاده از آنها یک الزام است و باید زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کنیم.

 

 

ارسال نظر