اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۹۷

اسکاتلند از کشاورزان جوان حمایت می‌کند

فارس به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: صنعت کشاورزی از صنایع بنیادی هر کشور است و پیشرفت در این صنعت، پیشرفت کشور را رقم می‌زند. حمایت از نسل جوان، شرط بقای هر صنعتی از جمله کشاورزی است. دولت اسکاتلند به این منظور قصد دارد از کشاورزان جوان حمایت کند. آمار کالج کشاورزی اسکاتلند

(Scottish Agricultural College) (SAC) نشان می‌دهد که تعداد زارعینی که سن آن‌ها کمتر از 44 سال است یک‌پنجم کل مزرعه‌داران این کشور است و 27 درصد از کشاورزان بیش از 67سال سن دارند.  به گزارش سایت خبری BBC، «اتحادیه ملی کشاورزان اسکاتلند» یا NFU Scotland گروهی جدید را با هدف ایجاد بهترین محیط عملیاتی برای نسل جوان راه‌اندازی کرده است. یکی از اعضای ارشد این گروه اظهار داشت: «ما فکر می‌کنیم استفاده از این اتحادیه بهترین راه برای رساندن صدایمان به دولت است. کشاورزی به آن اندازه که ما دوست داریم، پیشرفت نکرده است. ما جوان و مشتاق هستیم و می‌خواهیم حرکت کنیم و نیاز به حمایت دولت داریم». برای همین منظور دولت اسکاتلند اخیراً لایحه‌ای را به سنای این کشور فرستاده است که هدف آن، حمایت مازاد از کشاورزانی است که در مزارع اجاره‌ای کار می‌کنند و یا می‌خواهند مزرعه‌ای را اجاره کنند.  ریچارد لچده، وزیر امور روستایی اسکاتلند دراین‌باره اظهار داشت: «این ضروری است که ما خون جدید را به رگ‌های بخش کشاورزی تزریق کنیم. اگرچه زنان و مردان جوان بسیاری در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند اما آمار شرایط نگران‌کننده‌ای را برای آینده این صنعت پیش‌بینی می‌کند. کشاورزان مسن اسکاتلند تخصص زیادی در اختیار دارند و مزایای سال‌ها تجربه آن‌ها نباید دست‌کم گرفته شود. من مطمئن هستم که کشاورزان جوان می‌توانند چیزهای زیادی از نسل‌های قدیمی یاد بگیرند و من آن‌ها را تشویق می‌کنم تا از هر فرصتی برای یادگیری استفاده کنند».

لچده افزود: «هزینه‌  اجاره مزرعه در این روزها از موانع بزرگ جوانان مشتاق به کشاورزی است. یک کسب‌وکار کشاورزی خوب معمولاً نیاز به یک‌خانه نزدیک مزرعه، تجهیزات و احشام متناسب دارد. برای جلب بیشتر جوانان به کشاورزی، ما متعهد به حمایت از آن‌ها می‌شویم و به آن‌ها کمک می‌کنیم تا در این میدان قدم بگذارند». طرح حمایت از جوانان کشاورز افراد زیر 40 سال را دربرمی گیرد و شامل پرداخت هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کشاورزی و تسهیل دسترسی به مِنتورهای مالی (مربیان مالی) است که به‌تازگی در اسکاتلند به اجرا در آمده است.  دولت اسکاتلند همچنین واگذاری مزارع کشاورزان مسن‌تر به کشاورزان جوان را نیز تسهیل می‌کند.

پرداخت 180 هزار میلیارد ریال اعتبار   به کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال و سال آینده 180 هزار میلیارد ریال اعتبار یارانه دار با نرخ سود پایین در اختیار کشاورزان و کارآفرینان این بخش قرار می گیرد. به گزارش ایرنا، محمود حجتی در جمع خبرنگاران در گلپایگان افزود: همه این اعتبارات یارانه ای است یعنی دولت بخشی از سود بانک ها را پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه این اعتبارات در موافقت نامه جهاد کشاورزی با سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، پیش‌بینی شد، اظهارداشت: این تسهیلات در شاخه های مختلف از نرخ سود چهار تا 15 درصد پرداخت می شود. وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اعتبارات یارانه‌دار به سرمایه گذاری در زیر ساخت ها، تولید و خدمات پس از تولید و چرخه از مزرعه تا سفره کمک بسیاری می کند، گفت: از کشاورزان و کارآفرینان دعوت می‌کنیم تا از این فرصت استفاده کنند.

حجتی همچنین سیستم های نوین آبیاری را از طرح‌های اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: این طرح‌ها مورد حمایت و تایید رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس است و منابع مالی مورد نیاز آن با توجه به تاکید رهبر انقلاب و رییس جمهوری از محل صندوق توسعه ملی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: 85 درصد اعتبار این طرح ها آورده و سهم دولت است و 15درصد آن توسط کشاورزان تامین می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این تسهیلات و حمایت ها، یک و نیم میلیون دلار اعتبار در مجلس برای تسهیلات روستایی و عشایری تصویب شده است.

حجتی در باره بودجه سال آینده این وزارتخانه تصریح کرد: بودجه هنوز نهایی نشده است و با توجه به نقطه نظراتی که مطرح شده، دخل و تصرف مجدد در آن می‌شود. با حضور وزیر جهاد کشاورزی طرح آبیاری بارانی و کم فشار به مساحت 600 هکتار و اعتبار حدود 56 میلیارد و 500 میلیون ریال در گلپایگان افتتاح شد.

این طرح آبیاری کم فشار توسط شرکت سهامی زراعی گلپایگان اجرا شده و اعتبارات آن شامل 27 میلیارد و 891 میلیون ریال از محل تسهیلات بانکی و 28 میلیارد و 600 میلیون ریال از محل تسهیلات بلاعوض دولت است. همچنین با حضور وزیر جهادکشاورزی، عملیات اجرایی طرح آبیاری کم فشار روستای رباط سرخ به مساحت 105 هکتار و هزینه نزدیک به 10 میلیارد ریال آغاز شد. وزیر جهاد کشاورزی برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح های آبیاری به شهرستان گلپایگان سفر کرد. شهرستان گلپایگان با حدود 90 هزار نفر جمعیت در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان است.

 

ارسال نظر