کیفرخواست پرونده پتروشیمی به ارزش 3 میلیارد یورو صادر شد

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۲۴

دادستان تهران گفت: برای یکی از پرونده‌های پتروشیمی به ارزش سه میلیارد یورو کیفرخواست صادر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست شورای معاونان دادستانی تهران و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه افزود: در پرونده‌های پتروشیمی، سکه و پرونده‌های ارزی نتایج مناسبی حاصل شده است.

وی اظهار داشت: در یکی از پرونده‌های پتروشیمی که رسیدگی به آن پنج سال طول کشید، 15 نفر متهم تحت تعقیب قرار گرفتند و میزان رد مال آنکه ناشی از عدم تحویل ارزهای صادراتی به مراجع ذی‌صلاح است، بالغ بر سه میلیارد یورو است .

دادستان تهران در مورد اقدامات دادسرای تهران در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و متهمان ارزی گفت: سرپرست دادسرای پولی- بانکی و قضات شعب ویژه، همکاری بسیار خوبی در رسیدگی به پرونده‌های ارزی و مبارزه با متهمان مفاسد اقتصادی داشتند که در این رابطه رییس بانک مرکزی در جلسه اخیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از اقدامات دادسرای تهران تشکر کرد. با اعلام اینکه در پرونده‌های ارزی 50 فقره کیفرخواست صادر شده است، وی نتیجه‌گیری کرد که اقدامات قضات دادسرا می‌تواند در بهبود امور موثر باشد.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه باید موضوع مبارزه با متهمان ارزی در سایر استان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد، با اشاره به تجربه موفق دادستانی با همکاری بانک مرکزی در مبارزه با دلالان ارز اظهار داشت: مشکلات ارزی ریشه‌های اقتصادی، سیاسی، روانی و بعضا خارجی دارد و کنترل بیشتر دولت و همکاری دستگاه قضایی موجب خواهد شد که دلال‌ها نتوانند کاری از پیش ببرند.

دادستان تهران با اشاره به تبلیغات منفی رسانه‌‌ای در رابطه با پرونده‌های کلان اقتصادی و ادعای اینکه به پرونده دانه درشت‌ها رسیدگی نشده است، گفت: از 19 تیرماه تاکنون اقدامات گسترده‌ای در شعب ویژه انجام شده و در این مدت هزار و 700 نفر احضار شده و برای 426 نفر قرار بازداشت صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر 133 متهم بازداشت، 540 نفر ممنوع الخروج و 136 نفر ممنوع‌ المعامله شده و همچنین برای 73 فقره در پرونده‌های‌ اقتصادی کیفرخواست صادر و به موجب این کیفرخواست‌ها برای 200 نفر از متهمان شعب ویژه تقاضای مجازات شده است.

دادستان تهران با اشاره به ساختار جدیدی که در مبارزه با فساد شکل گرفته است، گفت: قوه قضاییه نشان داده است که با وجود کمبودها و مشکلات، اقدامات بزرگ قابل انجام است و اگر این شیوه ادامه یابد و تمام استان‌های کشور با آن درگیر شوند، اعتماد مردم به دستگاه قضایی بیش از گذشته می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی ادعای افرادی که معتقدند دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و قوه قضاییه بالا است، را جفا به دستگاه قضایی دانست و افزود: اگر قوه قضاییه به فسادهای اخیر ورود پیدا نمی‌کرد، مشکلات بیشتر می‌شد زیرا یکی از اقدامات و برنامه‌های دشمن این بود که جمهوری اسلامی و مسوولان آن ‌را را به فساد متهم کند.

وی فضاسازی‌های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور در رابطه با رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی را موید اقدامات موثر قوه قضاییه عنوان کرد و بیان داشت: مردم بیش از گذشته احساس می‌کنند، قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی جدی است.

دادستان تهران افزود: ظرف این چندماه، حکم 2 مفسد اقتصادی اجرا شده و حکم یک محکوم دیگر در دیوانعالی کشور تایید شده است. همچنین احکام 48 نفر از محکومان ارزی اجرا شده و متهمان در زندان تحمل حبس می‌کنند.

جعفری دولت‌آبادی با هشدار به اخلالگران در نظام اقتصادی گفت: قوه قضاییه در رسیدگی‌ به پرونده‌های اقتصادی خط قرمز ندارد و با سرعت، دقت و قاطعیت به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه نقش اولیه در بروز فساد ندارد و فساد در بسترهای دیگری رخ می‌دهد، اصلاح نظام بانکی را اقدامی موثر در جهت پیشگیری از مفاسد اقتصادی عنوان کرد.

دادستان تهران افزود: سال‌ها است که بانک‌ها به بستر جرایم مالی تبدیل شده که خوش‌بختانه اخیراً مقام معظم رهبری اصلاح نظام بانکی را از مسوولان کشور خواستار شده‌اند و این اقدام مناسبی است که با انجام آن، زمینه وقوع بسیاری از فسادها از میان خواهد رفت.

جعفری دولت‌آبادی در اشاره به آخرین وضعیت پرونده خودروهای وارداتی، تصریح کرد: این پرونده به نتایج مطلوبی رسیده است و تاکنون 31متهم بازداشت شده‌اند.

 

ارسال نظر