روند منطقی اصلاح قیمت دلار

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۱۵
روند منطقی اصلاح قیمت دلار

گروه بانک وبیمه |محسن شمشیری|

روز یکشنبه 27 آبان 97، پس از چند روز کاهش نرخ ارز و سکه و طلا، بازار با وضعیت افزایشی مواجه شد و نرخ‌های ارز و سکه و طلا در ساعات عصر با افزایش نسبی همراه و نرخ دلار آزاد بین 13100 تا 13600 تومان معامله شد.

به گزارش تعادل، همچنین در بازار طلا نیز با رشد قیمت اونس جهانی به 1221 دلار و افزایش نرخ دلار، قیمت طلا و سکه در بازار ایران افزایش یافت و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 100 هزار تومان، طرح جدید 4 میلیون و 30۰ هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 130هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 200 هزار تومان در بازار در حال معامله است. از سوی دیگر، سکه یک گرمی ۶6۵ هزار تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 693 هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 391 هزار تومان قیمت خورده است.

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزها برای روز شنبه 26 آبان را برای دلار 12087، یورو 14127، درهم 2135، یوآن 1818، ‌پوند 16035، لیر ترکیه 2420 تومان اعلام کرده است که نشان می‌دهد روند کاهش نرخ ارز در سامانه سنا نیز حکایت از نزولی بودن نرخ‌ها در بازار ارز در یک هفته اخیر دارد. اما انتظار می‌رود که نرخ سنا برای روز یکشنبه افزایشی گزارش شود.

 هر گرم طلا ۳۹۴ هزار تومان

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران اعلام کرد که هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان فروخته شده و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۹۴ هزار تومان است.

ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: قیمت سکه و طلا با افزایش نسبی نسبت به روز گذشته مواجه شده و هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان معامله شده است و سکه طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نیم سکه ۲ میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان و سکه گرمی ۶۶۶ هزار تومان قیمت دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران همچنین درباره قیمت طلا خاطرنشان کرد: قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار، ۱ میلیون و ۷۰۷ هزار تومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۹۴ هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به روز گذشته با قدری افزایش مواجه شده، اما اگر بازار ارز به درستی کنترل شود، روند اخیر کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ادامه پیدا می‌کند

 افزایش 1000 تومانی قیمت ارز مسافرتی

نرخ یورو مسافرتی نیز در بانک‌ها حدود ۱۴ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز قبل ۱۰۰۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد.

شعب ارزی بانک‌ها در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو به سایر کشورها ارایه می‌کنند که نرخ آن در شعب ارزی بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۱۷ تومان بدون احتساب کارمزد است که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل، قیمت فروش هر یورو مسافرتی به حدود ۱۴ هزار و ۵۲ تومان می‌رسد.

این نرخ نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد. البته نرخ خرید یورو مسافرتی در بانک‌ها ۱۰۰۰ تومان کمتر از نرخ خرید آن در بازار آزاد است.

 افزایش ۸۰۰ تومانی

نرخ خرید دلار در بانک‌ها

همچنین تا ساعت ۱۳ روز 27 آبان، نرخ خرید دلار با افزایش ۸۰۰ تومانی در شعب ارزی بانک‌ها ۱۱ هزار و ۸۱۸ تومان بود. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روز گذشته با افزایش همراه شد و بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۳ هزار و ۴۹۴ تومان خریداری می‌کنند.نرخ خرید هر پوند انگلیس نیز در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۱۹۱ تومان اعلام شده است. این در حالی است روز شنبه نرخ خرید دلار در بانک‌ها حدود ۱۱ هزار تومان و یورو حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

به این ترتیب می‌توان مشاهده کرد که قیمت خرید دلار در بانک‌ها حدود ۸۰۰ تومان افزایش داشته که این افزایش قیمت، متاثر از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است.این در حالی است که روز پنج‌شنبه بانک مرکزی، نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های ملی را اعلام کرد که بر این اساس قیمت خرید هر دلار ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان شده بود.نرخ خرید ارز در بانک‌ها، از زمان اعلام تا هفته گذشته عموما رو به افزایش بوده است؛ بطوریکه نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها در ابتدا از ۹۵۰۰ تومان آغاز شد و در هفته گذشته به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، اما با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، بانک‌ها نیز نرخ خرید دلار را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر در بازار غیر رسمی ۲۶۰۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۵۵۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.

 بازگشت ارزهای صادراتی به کشور

از سوی دیگر، معاون اقتصادی بانک مرکزی از اقدامات گسترده این بانک برای ثبات بازار ارز خبر داد و یکی از این اقدامات را ایجاد ساز و کاری برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور دانست. پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه بانک مرکزی اقدامات متنوعی را برای بحث ثبات بخشی به بازار دلار دارد، گفت: با توجه به شرایط کشور و لزوم ثبات اقتصادی، بانک مرکزی در بازار ارز وارد شده که خوشبختانه توانست ثبات را در بازار دلار ایجاد کند و این اقدامات با قوت ادامه خواهد داشت.

 روند منطقی اصلاح قیمت دلار

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به برخی از این اقدامات افزود: این اقدامات متنوع شامل ساماندهی بازار ارز و ساختار بازار، افزایش شفافیت و اطمینان به مشتریان و فعالان حوزه ارز، اقدامات لازم برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و بحث استفاده از ابزار نظام‌های پرداخت و ساماندهی آن بوده است. البته در این رابطه اقدامات گسترده دیگری نیز در جریان است. وی روند اصلاح قیمت دلار را منطقی دانست و ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان مسوول سیاست‌های ارزی کشور تمام سعی و تلاش خود را می‌کند تا بتواند از ثبات بازار دفاع کرده و از همین رو، سیاست‌های کنترلی ادامه‌دار خواهد بود و با گذشت زمان شاهد ثبات روزافزون در بازار هستیم.

 47 میلیارد دلار

برآورد بازگشت ارز صادراتی

رییس کل بانک مرکزی نیز دیشب در یادداشتی خبر داد: در مشورت با فعالین بخش خصوصی، تمهیداتی در مورد نحوه عمل گروه‌های مختلف صادرکنندگان اتخاذ شده است که با اجرای آن، برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد، که برای امسال حداقل 47 میلیادر دلار برآورد می‌شود سرعت خواهد گرفت.

 عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا

در چند روز آینده

 همچنین خوش‌بینی خریداران در بازار طلا با بسته شدن قیمت‌ها در محدوده مثبت، اوج گرفته است با این حال برخی از تحلیلگران هشدار دادند سرمایه‌گذاران نباید چندان هیجان زده شوند. برخی از تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران نباید در کوتاه‌مدت انتظار هیجان زیادی داشته باشند زیرا معاملات هفته جاری به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری امریکا کوتاه‌تر است.

در معاملات روز جمعه بازار امریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۸ دلار یا ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۲۲۳ دلار بسته شد و برای کل هفته ۱.۲ درصد رشد رقم زد. طلا اواخر هفته گذشته از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی پیرامون برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) حمایت یافت و با افزایش تقاضای خرید روبرو شد. تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا هفته جاری با اوج‌گیری نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصاد جهانی، روند افزایشی پیدا کند. تهدید فزاینده ضعیف شدن رشد اقتصاد جهانی سبب شده برخی از فعالان بازار سرمایه‌گذاری خود در بازارهای سهام را کاهش داده و متقاضی خرید دارایی‌های مطمئنی مانند طلا باشند. تغییر انتظارات پس از این روی داد که جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا در رویدادی در فدرال رزرو دالاس گفت: اگرچه اقتصاد امریکا در وضعیت مطلوب مانده اما وی ریسک‌های بالقوه‌ای را پیش رو می‌بیند.مایک مک گلان، استراتژیست کالا در بلومبرگ ایتلیجنس می‌گوید پایان سیکل تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی امریکا اتفاقی است که طلا برای افزایش قیمت نیاز دارد زیرا این فلز ارزشمند در بازه قیمت محدودی حبس شده است.تحلیلگران می‌گویند تشدید نگرانی‌های برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) که سقوط بازارهای سهام اروپایی را در پی داشته است نیز در کوتاه‌مدت از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.هفته گذشته ترزا می، نخست وزیر انگلیس پیش‌نویس توافق برگزیت را ارایه کرد که با انتقاد شدید برخی و استعفای دو عضو ارشد دولت روبرو شد. می‌با تهدید از دست دادن جایگاه خود روبروست زیرا اعضای پارلمان خواستار برگزاری رای اعتماد شده‌اند.اقتصاددانان شرکت نومورا می‌گویند این ابهام همچنان مانعی برای رشد اقتصاد انگلیس خواهد ماند.

  سقوط بیت کوین

 همچنین مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جهان برآورد کرده که سقوط و کاهش ارزش بیت‌کوین موقتی است و سرمایه‌گذاران می‌توانند به افزایش دوباره آن در آینده امیدوار باشند.

در هفته‌های اخیر بهای ارز دیجیتال بیت‌کوین به‌شدت کاهش یافته بود به گونه‌ای که دو روز پیش در پایین‌ترین قیمت خود طی یک سال گذشته رسید و 11 درصد از ارزش خود را از دست داد .

 

ارسال نظر