رویدادها

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۶۳

بورس تهران در صدر فیاس با شرکت‌های پذیرفته شده

دبیرخانه فدراسیون بورس‌های اروپاـآسیایی (فیاس) گزارش کارآمدی کسب و کار اعضای خود در سال 2017 را منتشر کرد و طی آن بورس تهران رتبه نخست در بیشترین شرکت‌های پذیرفته شده را به دست آورد.

طبق گزارش فیاس که بر اساس سال مالی منتهی به پایان 2017 تهیه شده است، اعضای فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی (FEAS) بر اساس اندازه، منطقه، ساختار قانونی، محصولات معاملاتی و انتفاعی/غیرانتفاعی بودن طبقه‌بندی شده‌اند.این گزارش می‌افزاید: بورس‌های دارای کمتر از 50 نفر پرسنل به عنوان بورس‌های کوچک، بین 51 تا 250 نفر پرسنل بورس‌های متوسط و بیش از 251 نفر پرسنل به عنوان بورس‌های بزرگ نامگذاری شده‌اند.  بر اساس داده‌های بانک جهانی، از حیث جمعیت ایران با بیش از 80 میلیون نفر، پس از مصر، دومین کشور بزرگ عضو فیاس است. بورس تهران با 326 شرکت پذیرش شده، بزرگ‌ترین عضو فدراسیون به حساب می‌آید، هرچند در برخی از اعضا، حجم اوراق بدهی بسیار قابل توجه می­ باشد. تعداد اعضای معاملاتی فعال در بورس‌ها نیز از معیارهای تهیه این گزارش بوده و بر اساس آن بورس تهران با 108 کارگزار حائز رتبه سوم فیاس است.

شکست رکورد ارزش هفتگی معاملات بورس انرژی

طی معاملات روز چهارشنبه هفته قبل، 14، 837 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 958 میلیارد و 367 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفتند. با احتساب معاملات آخرین روز کاری هفته رکورد ارزش هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با ثبت ارزش 11، 083 میلیارد ریال شکسته شد. در روز شنبه 26 آبان ماه کالاهای حلال 402، 406، 502، آیزوریسایکل و نفتای سنگین پالایش نفت اصفهان، نفتای سنگین پالایش نفت تهران، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، بوتان، پروپان، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام، برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می‌شوند. در آخرین روز کاری هفته قبل نیز کالاهای حلال 402 پالایش نفت بندرعباس، نفتای سبک پالایش نفت تهران، آیزوریسایکل، بلندینگ نفتا حلال 410 و حلال 404 پالایش نفت شیراز، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی، پروپیلن و سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد. طی معاملات روز چهارشنبه 14، 837 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 958 میلیارد و 367 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت.

عرضه نفت خام در بورس ادامه دارد

در اولین مرحله عرضه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای و در دومین مرحله عرضه ۲۰ محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام سبک ایران به فروش رفت؛ مسوولان می‌گویند این عرضه‌ها موفق بوده و ادامه خواهد داشت. مسوولان معتقدند در جریان این عرضه آزمایشی، بازخوردهای سازنده‌ای دریافت شده است. آنها تاکید می‌کنند که همچنان منتظر پیشنهادها و نظرهای سازنده بخش خصوصی هستند تا با لحاظ کردن آنها، نقاط قوت کار را افزایش دهند و فضا را برای عرضه‪‎‬ای موفق‪‎‬تر و مطمئن‪‎‬تر فراهم کنند.‬ خوشرو، دبیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به تصمیم‪‎‬گیری درباره افزایش مهلت تسویه ارزی به ۶۰ روز و همین‌طور انعطاف قیمتی در عرضه، می‌گوید «شرکت ملی نفت ایران شرایط مساعدی را برای خرید نفت خام از طریق بورس انرژی برای بخش خصوصی فراهم کرده است و معتقدیم هیچ خریداری نمی‪‎‬تواند بطور مستقیم راحت‪‎‬تر از فرآیندی که در بورس انرژی شکل گرفته، نفت خریداری کند.» علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی نیز اظهار امیدواری کرده که این عرضه‌ها بطور منظم انجام شود و با این کار بخش ‬خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

معامله زعفران در بورس بین‌المللی شود

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس معتقد است که مسوولان باید شرایطی را مهیا کنند که یا خریداران خارجی زعفران ایران به مسیر بورس کالا هدایت شوند یا زعفران با نرخ‌های درج شده بر تابلوی بورس به خارجی‌ها فروخته شود، چراکه با این اتفاق ایران به مرجع قیمت زعفران دنیا تبدیل می‌شود دیگر شاهد ارزان خری زعفران از کشاورزان و سود بردن عده‌ای واسطه نخواهیم بود.

به گزارش کالاخبر، سهراب شرفی گفت: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، علاوه بر اینکه قیمت‌ها براساس واقعیت‌ها کشف می‌شود، تولیدکنندگان از نظر بازاریابی نیز شرایط بهتری پیدا می‌کنند که در نتیجه امروز شاهد رونق معاملات زعفران در بورس کالا هستیم.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نه تنها زعفران بلکه باید کلیه محصولات کشاورزی را از طریق بورس کالا مورد معامله قرار دهد که ظرف مدت کوتاهی تمام فعالان بازار به دلیل آنکه این اقدام، منطقی‌ترین شیوه برای مبادلات است از آن استقبال خواهند کرد، بنابراین بورس کالا باید بستر معاملات تمامی کالاها باشد تا شاهد شفافیت حداکثری از بازار کالای کشور باشیم.

ترافیک عرضه اولیه سهام صنعت تکنولوژی در سال 2019

شرکت تاکسی‌های اینترنتی اوبر تصمیم دارد سهام خود را به ارزش 72 میلیارد دلار در سال 2019 میلادی در بازار امریکا عرضه کند .سال آتی میلادی یکی از پر رونق‌ترین سال‌ها برای عرضه اولیه صنعت تکنولوژی در بازار امریکا خواهد بود.

به گزارش سنا، شرکت تاکسی‌های اینترنتی اوبر تصمیم دارد سهام خود را به ارزش 72 میلیارد دلار در سال 2019 میلادی در بازار امریکا عرضه کند . این در حالی است که، شرکت حمل و نقل اینترنتی لایفت نیز در نظر دارد سهام خود را به ارزش 15.1 میلیارد دلار در تابستان سال 2019 در بازار امریکا به عموم سهامداران عرضه کند.

در این بین، شرکت نرم افزار «اسلاک تکنولوژی» نیز در نظر دارد تا پایان سال 2018 میلادی با ارایه گزارش عملکرد دقیق خود عرضه اولیه سهام خود را به ارزش 10 میلیارد دلار در سال آینده میلادی صورت دهد. شرکت 31 میلیارد دلاری ایر بی‌ان بی، که وب سایتی برای کرایه ویلا و هتل آپارتمان در کالیفرنیا است نیز اعلام داشته که بین سال‌های 2019 تا 2020 میلادی سهام خود را به صورت عرضه اولیه در بازار امریکا وارد می‌کند. سال 2000 میلادی آخرین سالی بود که 11 شرکت تکنولوژی در یک سال سهام خود را عرضه کردند.

 

ارسال نظر