اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۰۲

ابلاغ مقررات اینترنت اشیا به دستگاه‌های حاکمیتی

مهر| دبیر شورای عالی فضای مجازی قوانین و مقررات حاکم بر اجرایی شدن اینترنت اشیا در کشور را به دستگاه‌های حاکمیتی ابلاغ کرد.

 مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص الزامات حاکم بر اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی به دستگاه‌ها و نهادهای کشوری ابلاغ شد.

برمبنای تایید مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص الزامات حاکم بر اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات را در تاریخ ۲۰ آبان ماه ابلاغ کرده است.

این مصوبه مربوط به جلسه ۳۰ مهرماه شورای عالی فضای مجازی است که در نامه‌ای به شماره ۹۷/۱۰۳۶۲۷ به نهادهای حاکمیتی کشور ابلاغ شده است.

فرود مریخ نورد به‌طور زنده پخش می‌شود

سی‌نت| از آخرین باری که مردم قادر به مشاهده فرود فضاپیماهای مختلف روی سطح سیارات دیگر بوده‌اند، زمان قابل توجهی می‌گذرد، ولی حالا قرار است علاقه‌مندان شاهد فرود مریخ نورد ناسا باشند. ناسا اعلام کرد که فرود مریخ نورد «اینسایت» را به‌طور زنده پخش خواهد کرد تا افراد علاقه‌مند بتوانند لحظات هیجان‌انگیز فرود آن روی سیاره سرخ رنگ منظومه شمسی را به‌طور لحظه به لحظه مشاهده کنند. این رویداد در تاریخ ۲۶ نوامبر یعنی کمتر از دو هفته دیگر از طریق تلویزیون ناسا، وب سایت ناسا و همین طور حساب‌های ناسا اینسایت در توئیتر و فیس بوک پخش زنده تلویزیونی خواهد شد. آخرین بار شش سال قبل ناسا فرود یک فضاپیمای خود به نام کیوریسیتی را به‌طور زنده پخش کرد. اینسایت در تاریخ پنجم ماه مه ‌به فضا پرتاب شد و اولین مریخ نوردی بود که بعد از کیوریسیتی در سال ۲۰۱۲ روانه این سیاره شد. وظیفه اینسایت مطالعه عمیق مریخ است تا دانشمندان بتوانند نحوه شکل‌گیری این دنیای صخره‌ای و شنی را دریابند.

تشخیص آلزایمر  با  اسکنر مافوق صوت

نیواطلس| محققان دانشگاه لندن موفق به تولید یک اسکنر مافوق صوت شده‌اند که با بررسی وضعیت رگ‌های خونی گردن انسان قادر به پیش بینی احتمال وقوع اختلالات شناختی و آلزایمر در افراد از ۱۰ سال قبل است. مطالعه برای تولید چنین اسکنری از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و با بررسی وضعیت سلامت بیش از ۳۰۰۰ داوطلب میانسال این اسکنر مافوق صوت تولید شد. اسکنر یادشده تنها با ۵ دقیقه حرکت روی رگ‌های خونی گردن و وضعیت شدت فشار حرکتی خون می‌تواند پیش‌بینی مذکور را انجام دهد.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد افرادی که جریان خون در رگ‌های آنها از شدت پالس بیشتری برخوردار است، ۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد که تا یک دهه بعد با اختلال در توانایی‌های شناختی خود مواجه شوند.

در صورتی که افراد با مشکلاتی همچون چاقی، دیابت و شرایط قلبی نامناسب دست و پنجه نرم کنند، احتمال وقوع مشکلات شناختی و به‌خصوص آلزایمر در آنها باز هم بیشتر می‌شود. قرار است تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا بتوان این اسکنر را به دستگاه‌های‌ ام‌آر‌ای هم اضافه کرد و از این طریق اطلاعات بیشتری در مورد بیماری‌های شناختی به دست آورد. البته هنوز برنامه‌ریزی خاصی برای تجاری‌سازی این دستگاه صورت نگرفته است.

رده‌بندی دوستان کاربر در واتس آپ

دیلی میل| واتس‌آپ فهرست دوستان کاربر را براساس میزان تعامل با آنها رده‌بندی می‌کند. دوستانی که بیشترین ارتباط با کاربر را دارند در بالای فهرست قرار می‌گیرند.

اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌آپ قابلیت جدیدی ارایه کرده است. این پیام‌رسان دوستان کاربر را به ترتیب چگونگی تعامل و نوع محتوایی که با آنها به اشتراک گذشته می‌شود، رده‌بندی می‌کند.

رده‌بندی جدید به‌طور خودکار فهرست تماس‌های کاربر را تنظیم می‌کند و وضعیت (Status) «دوستان محبوب» کاربر را بالای این فهرست قرار می‌دهد.

آپدیت‌های وضعیت دوستان کاربر که در رده‌های بالا قرار دارند، همیشه در بالای فهرست می‌ماند. بنابراین فرد می‌تواند به راحتی آپدیت‌ها را چک کند.

به نوشته WABetaInfo الگوریتم‌های مخصوص عناصر مختلف از جمله آنکه کاربر با هر دوست خود چه میزان چت می‌کند، آیا با همان دوست در یک گروه واتس‌آپی عضویت دارند یا خیر را بررسی می‌کنند.

 این اطلاعات نشان می‌دهد فردی که به‌طور مداوم با کاربر تماس می‌گیرد، اهمیت بیشتری دارد و در رده‌بندی آن را بالای فهرست قرار می‌دهد. این رده‌بندی فقط در موبایل کاربر انجام می‌شود، به عبارت دیگر اگر کاربر اپلیکیشن را حذف کند یا موبایل خود را تغییر دهد، واتس‌آپ دوباره به تنظیمات زمانی برمی‌گردد و همزمان سیستم رده‌بندی کاربر را دوباره اجرا می‌کند.

 

ارسال نظر