ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۷۳

پرواز چارتر از صنعت هوایی حذف نمی‌شود

در حالی که اسفندماه سال گذشته، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از حذف پروازهای چارتری در آینده نزدیک خبرداده بود، «علی عابدزاده» در گفت‌وگویی اعلام کرد که پروازهای چارتر بطور کامل از صنعت حمل و نقل هوایی حذف نمی‌شوند، بلکه باید در زمان خود از این سیستم فروش استفاده شود.

البته طی ماه‌های اخیر هم بارها دادستان تهران و دادستان کل کشور از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست کردند که شرایط را برای حذف پروازهای چارتری فراهم کند اما به نظر می‌رسد، این سازمان برنامه‌ای برای اجرای این تصمیم ندارد اگرچه پیش بینی می‌شد که با ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری در تعطیلات پایان صفر، سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارد تا گام‌هایی در راستای حذف پروازهای چارتری بردارد اما با اظهارنظر تازه عابدزاده، نباید فعلا در انتظار حذف این نوع از پروازها باشیم. او در گفت‌وگو با ایرنا علت عدم حذف پروازهای چارتری را توسعه گردشگری معرفی می‌کند و می‌گوید: بخش کمی از بلیت پروازهای هوایی شرکت‌های ایرانی به صورت چارتری عرضه می‌شود و قرار است 4 شرکت داخلی که 20 درصد بلیت‌های چارتری را عرضه می‌کنند، در چند ماه آینده شبکه فروش خود را ساماندهی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌افزاید: به شرکت‌های هوایی اعلام شده که پروازهای چارتری خود را ابطال یا کمتر کنند، اما این روش فروش بلیت همچنان در سیستم فروش شرکت‌های هوایی ادامه خواهد داشت. رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان می‌کنند: برای توسعه گردشگری در  کشور به خصوص در مناطق آزاد قشم و کیش و فروش بلیت‌های چارتری اهمیت زیادی دارد و همچنان عرضه بلیت چارتری برای سفر به این مناطق ادامه خواهد داشت.

ناگفته نماند که در عرضه بلیت به شکل چارتر، آژانس‌های مسافرتی بلیت مسیرهای پرتردد که در تمام فصول مسافران زیادی دارد را به صورت عمده خریداری می‌کنند. بلیت چارتر قابل خریداری از شرکت‌های هواپیمایی نیست، بلکه این نوع بلیت‌ها را تنها می‌توان از آژانس‌ها و شرکت‌های چارترکننده خریداری کرد. به دلیل رزرو عمده بلیت‌ها از قبل و فروش آنها به مسافران در آینده، بهای این بلیت‌ها را شرکت‌های چارترکننده تعیین می‌کنند و تعیین قیمت‌ها در اختیار شرکت‌های هواپیمایی نیست.

   تلاش برای عرضه بلیت با نرخ نیمایی

موضوع دیگری که ایرلاین‌ها از مردادماه سال جاری با آن درگیر هستند حذف شرکت‌های هواپیمایی از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و مشکلات پس از آن یعنی اختصاص ارز از سامانه سنا و اهمال بانک مرکزی در ارایه ارز نیمایی بود، البته مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی برای حل این مشکل توافق کردند که نرخ بلیت هواپیما را براساس نرخ سامانه نیما محاسبه کنند. آنها می‌گویند که بانک مرکزی هیچ ارزی از نیما به آنها تخصیص نداده اما بانک مرکزی با رد این موضوع گفته قرار است ارز مورد نیاز برای تمامی درخواست‌های دریافتی از شرکت‌های هوایی در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد و از محل منابع ارزی بانک مرکزی یا از طریق سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) تایید شود. عابدزاده در همین ارتباط با اشاره به عرضه بلیت با قیمت مناسب به مسافران و هموطنان در سفرهای داخلی می‌گوید: تاکید سازمان هواپیمایی کشوری، استفاده شرکت‌های هوایی از ارز سامانه نیما است تا قیمت‌ها متعادل باشد.

اجرای مصوبه جدید نرخ حمل‌ونقل جاده‌ای، از ماه آینده

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: مصوبه جدید محاسبه نرخ حمل و نقل جاده‌ای بر اساس تن بر کیلومتر تا یک ماه دیگر اجرایی می‌شود. به گزارش تسنیم، داریوش امانی افزود: این مصوبه ابهاماتی دارد که در حال بررسی و رفع آنها هستیم.

او گفت: در بحث اضافه دریافت کمیسیون از رانندگان با هزار و 850 شرکت متخلف برخورد شده است و 230 شرکت حمل و نقل تعطیلی یک تا چند ماهه داشته‌اند. معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، گسترش شرکت‌های تعاونی در زمینه حمل بار را از جمله سیاست‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون 170 شرکت تعاونی در این زمینه در کشور در حال فعالیت هستند. دبیر اتحادیه سراسری انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور هم در این زمینه گفت: محاسبه نرخ حمل بار در جاده‌ها بر اساس تن بر کیلومتر از خواسته‌های اصلی کامیون داران است که تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است. احمد کریمی افزود: در این محاسبه جدید همه شاخص‌ها دیده شده و مورد توافق رانندگان کامیون قرار گرفته است. او گفت: نرخ کمیسیون بر اساس قانون درصدی از کرایه حمل است که برخی شرکت‌ها با تخلف، تا 50درصد حق کمیسیون دریافت می‌کنند. کریمی، نبود لاستیک در بازار و قیمت بالای آن را از جمله مشکلات کامیون داران دانست و افزود: در حالی که 8 ماه از سال گذشته است تنها 2 حلقه لاستیک به خودروهای سنگین حمل بار تحویل شده در حالی که هر خودرو نیاز به تعویض 6 حلقه لاستیک دارد. این مقام مسوول گفت: لاستیک خودروهای سنگین تا 3 برابر قیمت دولتی در بازار موجود است و رانندگان مجبور به تهیه آن هستند. کریمی افزود: این در حالی است که قیمت برخی قطعات خودروهای باری سنگین تا 6 برابر افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر