برنج جهان در شالیزار‌های آسیا

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۰۱
برنج جهان در شالیزار‌های آسیا

گروه گوناگون|

 برنج یکی از محصولات اصلی کشاورزی در جهان است. در هر کشوری، این ماده غذایی، مصرف‌کنندگان بسیاری دارد که تنها در نوع طبخ آن تفاوت‌هایی وجود دارد. تولید این محصول، بدون توجه به موقعیت اقتصادی، در تمام کشورها رایج است و کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، بطور یکسان برنج تولید و مصرف می‌کنند اما آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، این محصول کشاورزی در آسیا بیشترین میزان تولید را دارد.

در میان سایر کشورها، چین، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برنج در جهان شناخته می‌شود. همانطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، چین یکی از اصلی‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان بوده که بخش عمده رشد اقتصادی خود این کشور، وابسته به کشاورزی است. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، چینی‌ها سالانه حدود 142.700 میلیون تن برنج مصرف می‌کنند. این میزان مصرف، معادل 30 درصد از تولید جهانی برنج است. با توجه به تلاش‌های بسیار برای افزایش کشت برنج، چین یکی از مهم‌ترین واردکنندگان این محصول کشاورزی است؛ چرا که بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، حدود 65 درصد از چینی‌ها، برنج را به عنوان یک غذای اصلی معرفی می‌کنند. بیش از نیمی از هندی‌ها نیز، برنج را غذای اصلی خود معرفی می‌کنند. در این کشور آسیایی میزان تولید غلات دیگر مانند گندم و ذرت نیز بالاست اما مصرف سالانه برنج حدود 97.350 میلیون تن برآورد شده است. آنطور که گفته شده، کمک‌های دولتی مانند ارایه کود، دانه، ماشین‌آلات زراعی و برق، نقش مهمی در تولید برنج هند دارد. اندونزی نیز در کنار چین و هند، به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان مهم برنج در جهان معرفی شده است. طبق آمار منتشر شده، در این کشور سالانه حدود 37.400 میلیون تن برنج مصرف می‌شود. طبق برآورد مرکز تحقیقات بین‌المللی برنج ‌در 25 سال آینده مصرف برنج در اندونزی حدود 38 درصد افزایش می‌یابد. بر این اساس، دولت در اندونزی درصدد افزایش زمین‌های شالیزاری است تا بتواند مقدار تولید سالانه برنج را افزایش دهد.

بنگلادش، ویتنام و فیلیپین نیز، رتبه‌های چهارم تا ششم را در میزان مصرف برنج به خود اختصاص داده‌اند. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، بنگلادش به دلیل باران‌های مناسب و داشتن رودخانه‌هایی که از زمین‌های کشاورزی عبور می‌کنند، یکی از مشهورترین کشورها در عرصه تولید و مصرف برنج در جهان است. در بنگلادش 75 درصد از زمین‌های کشاورزی زیر کشت برنج قرار می‌گیرد که سالانه حدود 35 میلیون تن برنج تولید می‌کنند. همچنین طبق آمار منتشر شده، بنگلادشی‌ها سالانه حدود 35.200 میلیون تن برنج مصرف می‌کنند. ویتنام نیز بیش از 30 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که اکثر این زمین‌ها برای کشت برنج استفاده می‌شود. بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، فیلیپین در میان 10تولید‌کننده برتر برنج در جهان قرار دارد که حدود 3 درصد از کل تولیدات برنج در جهان را به خودش اختصاص داده است. فیلیپینی‌ها، سالانه حدود 13 میلیون تن برنج مصرف می‌کنند.

تایلند نیز یکی دیگر از کشورهایی است که به دلیل عملکرد بالا در تولید برنج شناخته شده است. این کشور دارای 9.2 میلیون هکتار زمین شالیزاری است. گفته شده مصرف برنج در این کشور به 11.170 میلیون تن در سال می‌رسد.

طبق این گزارش، به‌نظر می‌رسد کشورهایی که بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج در جهان هستند، در فهرست بیشترین میزان مصرف نیز قرار دارند.همچنین همانطور که گفته شد، آسیایی‌ها علاوه بر آنکه بیشترین سهم تولید برنج در جهان را دارند، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این ماده غذایی نیز به‌شمار می‌روند.

در انتهای این گزارش، برمه، ژاپن و برزیل نیز در میان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان برنج در جهان قرار دارند. آنطور که گفته شده، .یکی از حاصلخیزترین مناطق میانمار به‌شمار می‌رود که حتی با وجود کمبود منابع و سرمایه‌گذاری مناسب در بخش کشاورزی، تولید برنج در این منطقه، سهم قابل‌توجهی در میان کشورهای دیگر به خود اختصاص داده و تعداد قابل‌توجهی از اهالی میانمار برنج را به عنوان غذای اصلی خود می‌شناسند. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، در این کشور سالانه حدود 10 میلیون تن برنج مصرف می‌شود.

ژاپن نیز شالیزارهای فراوانی دارد و شرایط تولید برنج در این کشور بسیار مساعد است اما به دلیل کمبود زمین‌های کشاورزی، قادر نیست به میزان کشورهای دیگر در تولید این محصول کشاورزی سهم داشته باشد. آنطور که گفته شده، ژاپنی‌ها سالانه بیش از 8 میلیون تن برنج مصرف می‌کنند. برزیل نیز، از دیگر کشورهایی است که علاوه بر تولید قابل‌توجه برنج، از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول کشاورزی شناخته می‌شود. برزیل تنها کشور امریکای جنوبی است که غنی از تولید برنج است و 1.7 درصد کل برنج دنیا توسط این کشور تولید می‌شود. در برزیل حدود 251 نوع مختلف از برنج فرآوری و تولید می‌شود و برزیلی‌ها سالانه حدود 8.100 میلیون تن برنج مصرف می‌کنند.

 

ارسال نظر