بررسی ایمنی در فرودگاه مهرآباد

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۳۶۸

هفته گذشته باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد با هدف نشست و برخاست همزمان دو هواپیما افتتاح شد، این پروژه که قرار بود اجرای آن تنها 10 ماه به طول انجامد، بیش از 3 سال زمان برد و از همان روزهای ابتدایی آغاز بهسازی باند 29 فرودگاه مهرآباد در سال 94، انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان حوزه هوایی به این پروژه وارد شد؛ اما این انتقادات در روند کار تاثیرگذار نبود و سرانجام در 25 مهر سال جاری این باند افتتاح شد.

انتقادات شدید وارده به این طرح از جمله احتمال افزایش حوادث هوایی که از سوی فعالان حوزه هوایی مطرح می‌شود و در مقابل اظهارات مسوولان مبنی بر بهره‌گیری از تمام ظرفیت فرودگاه مهرآباد با افتتاح باند 29 راست، بهانه‌ای شد تا روزنامه تعادل گزارشی از وضعیت باند 29 فرودگاه مهرآباد و دلایل این تناقضات تهیه کند.

     فرودگاه مهر آباد به عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه پرتردد کشور بطور متوسط شاهد نشست و برخاست ۴۰۰ هواپیما در روز است.

     فرودگاه مهرآباد دارای دو باند پروازی به طول4 کیلومتر است، باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد 4 هزار و 30 متر و باند 29 راست هم با همان متراژ است و این برای نخستین‌بار است که یک باند در فرودگاه‌های ایران به شکل بتنی ساخته می‌شود.

     پیش از ورود به اجرای پروژه مرمت و بهسازی باند 29 راست باید تنها باند قابل استفاده و عملیاتی فرودگاه یعنی باند 29چپ به گونه‌ای مرمت می‌شد که حداقل 3 سال پاسخگوی حجم پر ترافیک پروازهای مهرآباد باشد بنابراین طی مدت 40 روز قبل از شروع عملیات بهسازی باند 29 راست، باند 29 چپ به عرض 30 متر و طول 4000 متر روکش آسفالت شد تا بتواند در طول اجرای عملیات بهسازی باند 29 راست پاسخگوی پروازهای فرودگاه مهرآباد باشد.

      نظر کارشناسان

اغلب کارشناسان صنعت هوایی با افتتاح باند 29 راست فرودگاه مهرآباد مخالف هستند و دلایل بسیاری را هم از جمله کاهش ایمنی پرواز، عدم افزایش ظرفیت فرودگاه، هزینه بالای طرح و ... برای این موضوع برمی‌شمارند.

     اگرچه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هدف از افتتاح باند 29 راست فرودگاه مهرآباد را کاهش ریسک، افزایش ایمنی پروازها ورفع موانع پروازی دراین فرودگاه می‌داند اما کارشناسان معتقدند که به دلیل عدم رعایت فاصله استاندارد میان دو باند 29 راست و چپ این فرودگاه، افتتاح باند 29 راست احتمال افزایش حوادث هوایی را افزایش می‌دهد.

     هزینه احداث این باند حدود 100 میلیارد تومان بوده است که اگر بخشی از آن احداث نمی‌شد و به جای حدود 4000 متر، 3000 یا 3300 متر باند احداث می‌شد، شاهد صرفه جویی حداقل 10 میلیاردی در اجرای این پروژه بودیم.

     کارشناسان صنعت فرودگاهی معتقدند که باند 29 راست فرودگاه مهرآباد که پیش از این بتنی بود، نتوانست مشکل کمبود ظرفیت این فرودگاه را حل کند بنابراین ساخت باند جدید بتنی هم نمی‌تواند مشکلی را حل کند برهمین اساس به نظر می‌رسد که هزینه احداث این فرودگاه نادرست بوده است.

     افتتاح باند 29 راست فرودگاه مهرآباد یک پروژه 10 ماهه بود اما در ادامه تبدیل به 10 پروژه زیربنایی، استانداردسازی، ارتقای سطح ایمنی و کیفیت خدمت رسانی در فرودگاه مهرآباد شد پروژه‌هایی که به نظر می‌رسد بیش از همه برای پرکردن کارنامه مسوولان بخش فرودگاهی و همچنین وزیرراه و شهرسازی انجام شد.

     پروژه‌هایی که در کنار ساخت باند 29 راست فرودگاه مهرآباد انجام شد، شامل: نصب سیستم روشنایی باند ۲۹ راست، بهره‌برداری از نیروگاه مرکزی احداث پست برق ۱۱-۲۹، نوسازی ماشین آلات ایمنی و آتش نشانی، افتتاح مرکز تجاری به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع در ترمینال ۲، ایجاد فضای سبز جدید مقابل ترمینال ۲ و ۴ و ۶ به مساحت ۲۷۰۰ مترمربع، اصلاح مسیر دسترسی به ترمینال‌ها و ...

      نظر مسوولان

مسوولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت فرودگاه‌ها همواره از افتتاح باند 29 راست فرودگاه مهرآباد استقبال کردند و افزایش ظرفیت فرودگاه مهرآباد به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور را به عنوان دلایل قانع‌کننده‌ای برای بهسازی این باند مطرح می‌کنند.

     سالانه بیش از ۱۸ میلیون مسافر از طریق فرودگاه مهرآباد تهران جابه‌جا می‌شوند و با بهره‌برداری از باند ۲۹ راست، نشست و برخاست هواپیما‌ها در این فرودگاه بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

     فرسودگی هر دو باند فرودگاه مهرآباد و از هم گسستگی زیرساخت‌های قدیمی زیر بار ترافیک بیش از حد فرودگاه مهرآباد طی سال‌های اخیر موجب شده بود که مرمت و بازسازی این فرودگاه بی‌اثر شود، ضمن اینکه افزایش ریسک و کاهش ایمنی را هم به همراه داشت و از سوی دیگر به دلیل عملیات لکه‌گیری و مرمت، به صورت مرتب باند بسته می‌شد.

     این باند به عنوان دومین باند فرودگاه مهرآباد به‌شمار می‌آید که در زمان‌های اضطراری از آن استفاده می‌شود، برای اجرایی شدن طرح جامع فرودگاهی، لازم است ظرفیت انتقال مسافر داخلی در فرودگاه‌های تهران به 20میلیون مسافر در سال برسد و این درحالی است که ظرفیت کنونی فرودگاه مهرآباد که تنها مبدا و مقصد پروازهای داخلی تهران است، 13میلیون نفر در سال برآورد می‌شود.

 

ارسال نظر