کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۷۳

از سر‌گیری مذاکره گازی با پاکستان

تسنیم| معاون وزیر نفت از ازسرگیری مذاکرات ایران و پاکستان برای صادرات گاز خبر داد و گفت: این پیگیری از سوی شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است و شرکت ملی گاز نقشی در مذاکرات ندارد.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: موضوع صادرات گاز ایران به پاکستان، موضوعی است که مورد تمایل دو کشور است؛ منتها بحث‌هایی وجود دارد که باید در مذاکرات فی‌مابین مطرح شود.

عراقی در خصوص آخرین وضعیت پرونده گازی ایران و ترکمنستان گفت: هر دو کشور نسبت به هم در داوری بین‌المللی شکایت مطرح کرده‌اند که این شکایات در حال بررسی است.

وی افزود: از نظر ایران، ترکمنستان به تعهدات خود عمل نکرده و نباید صادرات گاز به ایران را در روزهای سرد سال قطع می‌کرد و ترکمنستان نیز ادعاهایی در خصوص مباحث مالی دارد که ما مدارک و مستندات خود را به داوری بین‌المللی ارایه کرده‌ایم و منتظر بررسی آنها هستیم.

افزایش قیمت طلای سیاه

تسنیم| قیمت نفت خام برنت در معاملات روز چهارشنبه ۳۶ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۷۷ در هر بشکه رسید. به گزارش رویترز، قیمت نفت خام امریکا در روز چهارشنبه افزایش یافت، این در حالی است که اطلاعات صنعتی نشان می‌دهند ذخایر نفت خام امریکا کاهش یافته‌اند.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 35 سنت معادل 0.5 درصد افزایش در ساعت 0: 07 روز چهارشنبه به وقت گرینویچ، 72 دلار و 27 سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام برنت 36 سنت معادل 0.4 درصد افزایش یافت و به 81 دلار و 77 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص جهانی که اواخر هفته گذشته با سقوط بازارهای سهام به پایین‌ترین حد خود در بیش از دو هفته رسیده بود، حدود 5 دلار پایین‌تر از رکورد 86 دلار و 74 سننتی سوم اکتبر معامله شد.

اطلاعات موسسه پترولیوم امریکا روز سه شنبه نشان داد که ذخایر نفت امریکا هفته گذشته 2 میلیون و 100 هزار بشکه کاهش داشته است، در صورتی که تحلیلگران انتظار داشتند ذخایر امریکا 2 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یابد. همچنین بازار نفت تحت تاثیر تنش‌های فزاینده امریکا با عربستان، بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت بر سر ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی قرار گرفته است.

افول نفت شیل امریکا نزدیک است

ایسنا| یافته‌های مطالعه شرکت وود مکنزی نشان می‌دهد برخی از چاه‌ها در منطقه «پرمین ولف کمپ» با نرخ افت بالای ۱۵ درصد پس از پنج سال مواجه هستند که بسیار بالاتر از نرخ پنج تا ۱۰ درصدی است که در ابتدا پیش‌بینی شده بود.  به گفته آر تی دوکس، یکی از مدیران شرکت وود مکنزی، افت تدریجی چاه‌های شیل سریع‌تر از میادین نفتی فراساحلی بزرگ بوده که قابل توجه است، زیرا رونق حفاری شیل طی چند سال اخیر به معنای آن است که نرخ افت تولید بالاتر از گذشته است. کندی حفاری به معنای آن است که افت ذخایر در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی است. مطالعات جداگانه گلدمن ساکس درباره اینکه صنعت شیل امریکا دچار فرسودگی شده، نشان داده میانگین عمر پویاترین مناطق عرضه نفت جهانی بین هفت تا ۱۵ سال است. نمونه دوره‌های رشد سریع شامل اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۷۰، مکزیک و دریای شمال در اواخر دهه ۱۹۷۰ تا دهه ۱۹۸۰ است. هر کدام از این دوره‌های رونق سرانجام وارد یک دوره طولانی افول شدند.

 

ارسال نظر