اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۶۹

تبعات نوسان نرخ ارز  بر اقتصاد

ایسنا| عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که نوسان‌های شدید نرخ ارز چه صعودی باشد یا نزولی، اثرات منفی بر اقتصاد دارد. فرهاد فزونی اظهار کرد: در مقاطع زمانی مختلف صعود یا نزول دلار می‌تواند هم اثر منفی و هم اثر مثبت بر اقتصاد داشته باشد. شرایط کلان اقتصادی کشورها نسبت به یکدیگر و نسبت به سایر کشورهای دنیا، تعیین‌کننده نهایی این صعود یا نزول است. اما موضوع نوسان شدید قیمت دلار (یا به عبارت دیگر نوسانات ارزش پول ملی)، اعم از اینکه این نوسان‌های شدید، صعودی باشد یا نزولی، اثرات منفی بر اقتصاد دارد و هرچه این نوسانات شدیدتر، عمیق‌تر و طولانی‌مدت‌تر باشند اثرات منفی آنها بر اقتصاد بیشتر است.

به گفته او، در حقیقت می‌توان گفت که روی یک نمودار سه بعدی شامل زمان، میزان نوسان ارزش دلار و نرخ رشد اقتصادی تا یک نقطه مشخص، رشد نوسانات ارزش دلار در کوتاه‌مدت و حتی‌بلندمدت اثر منفی بر نرخ رشد اقتصاد یک کشور ندارد و عملا رویدادی طبیعی است اما از نقطه‌ای به بعد افزایش نوسانات نرخ ارز اثر منفی در نرخ رشد اقتصادی داشته و این اثر منفی با طولانی‌شدن دوره نوسان تشدید هم می‌شود. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: به زبان ساده و فصیح عواملی که در ایجاد مکانیسم بی‌ثبات‌کننده بازار ارز موثرند عبارتند از: میخکوب کردن نرخ ارز و عدم استفاده از سیاست نرخ ارز شناور یا شناور مدیریت شده و تعدیل روزانه و هفتگی نرخ ارز بر مبنای واقعیات اقتصاد، عدم نظارت بر موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و ایجاد فضا جهت رقابت منفی بین بانک‌ها و موسسات مالی است.

او افزود: همچنین تاکید بر نرخ ارز دستوری پایین‌تر از نرخ تعادلی، تشویق واردکنندگان و سفته‌بازان برای خارج کردن منابع ارزی کشور، دلسرد کردن صادرکنندگان با ایجاد سقف کاذب و دستوری روی حد سود آنها، برهم زدن بازار معاملات خرد ارز و کمک به ایجاد بازار سیاه و غیره از عواملی هستند که سبب ایجاد التهاب و نوسان در بازار ارز  هستند. فزونی تاکید کرد: بنابراین با نگاهی دقیق در می‌یابیم که تلاش دولت‌ها برای شکوفایی اقتصاد کشور با رفع یا جلوگیری از یکی از موارد پیش گفته به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. دولت‌ها باید سعی کنند که به بخش عمده‌ای از مشکلات، که بسیار در هم پیچیده و مرتبط هم هستند، به یک باره رسیدگی کنند و الویت‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان به‌گونه‌ای باشد که سیاست‌های اقتصادی را نابود نکند.

برد خودروسازان از نابسامانی‌ ارزی

ایسنا| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان از نابسامانی‌های نرخ ارز در کوتاه‌مدت سود بردند. حمید گرمابی با اشاره به آثار کاهش نسبی نرخ ارز بر بازار خودرویی کشور، گفت: این کاهش موجب کاهش ۳ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی شد و تداوم این موضوع موجب کاهش بیش از اینهای قیمت انواع خودروها در بازار آزاد می‌شود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر شرکت‌های خودروسازی داخلی، گفت: کاهش نسبی نرخ ارز به خودروسازان کمک می‌کند تا با افزایش قیمت کمتری خودرو تولید کنند و اگر مشکلات تحریم نباشد تولیدات بیشتری داشته باشند که قطعا روی بازار و قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. گرمابی در عین حال به بهره‌برداری خودروسازان از نابسامانی‌های ارزی اشاره کرد و افزود: هر چند که ممکن است خودروسازان از نوسانات و نابسامانی‌های نرخ ارز در کوتاه‌مدت سود ببرند مثلا خودروهای بی‌کیفیت‌شان را تا فلان تاریخ سال ۱۳۹۸ پیش‌فروش کنند اما در نهایت تداوم این وضعیت به نفع هیچ کس نیست بنابراین بهتر است بازار باثباتی داشته باشیم تا هم خودروساز تکلیفش را با حاشیه سود بداند و هم مردم خیالشان راحت باشد و مدام درگیر پیگیری نوسانات قیمتی خودرو نباشند. به گفته نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، صدور حکم اولیه دیوان لاهه، تصویب لایحه «سی اف تی» و افزایش اختیارات ارزی بانک مرکزی موجب تحت تاثیر قرار گرفتن متغیرهای سیاسی و روانی نرخ ارز و ریزش آرام قیمت‌ها در این بازارها شد.

سرمایه‌گذاران ایتالیایی  در ایران می‌مانند

ایرنا| مدیر توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در ایران گفت: شرکت‌های ایتالیایی درخواست‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند و با وجود تحریم‌های امریکا در ایران می‌مانند. آئوگوستو دی جاچینتو در نشست اتاق ساری و فعالان بخش خصوصی مازندران افزود: بااین‌وجود همچنان درخواست‌های زیادی از سوی شرکت‌های ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و ما در سفارت نیز به دنبال فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری برای این متقاضیان در ایران هستیم. او گفت: حدود 90 درصد از شرکت‌های تولیدی و صنعتی در ایتالیا را شرکت‌های کوچک خانوادگی تشکیل می‌دهند که در شرایط خروج امریکا از برجام و تحریم یکجانبه نیز می‌توانند در ایران فعالیت داشته باشند.

مدیر توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در ایران اظهار داشت: ما در شرایط سخت اقتصادی نیز از ایران حمایت می‌کنیم و تاکنون نیز حسن نیت خود را به اثبات رساندیم. دی جاچینتو نگرانی سرمایه‌گذاران ایتالیا را مبادلات مالی و بانکی دانست و ابراز امیدواری کرد تا این مشکلات نیز به زودی برطرف شود. او با اشاره به نزدیکی فرهنگی بین ایران و ایتالیا تصریح کرد: ما باید از ظرفیت فرهنگی نیز برای گسترش مبادلات تجاری استفاده کنیم.

 

ارسال نظر