اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۵۴

انگور ملایر؛ یک گام تا  ثبت جهانی

ملایر|این‌بار محصول منحصر به فرد انگور نام ایران را در عرصه جهانی مطرح کرد و موجب شد پای سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به شهرستان ملایر  باز شود و حالا تنها یک گام تا ثبت جهانی خوشه‌های زرین باقی مانده است. نمایندگان و کارشناسان سازمان جهانی فائو از 25 تا 27مهر به مدت 2 روز برای بررسی و تایید نهایی پرونده ثبت جهانی انگور ملایر به این شهرستان سفر کرده‌اند، سفری که مدیر گروه پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی آن را نتیجه بخش دانست و ابراز امیدواری کرد که  اقدامات انجام شده بتواند رضایت این سازمان را جلب کند. جانعلی بهزادنسب بیان کرد: طبق نظر کارشناسان مواردی موفق به دریافت ثبت جهانی در فائو می‌شوند که یک روند تاریخی و سنتی را پشت سر گذاشته باشند.

برخی به دلیل نداشتن کفش از تحصیل بازمی‌مانند

اهواز|کارشناس مسوول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: بسیاری از کودکانی که به مدرسه نرفته‌اند، به دلیل مسائل جزئی از تحصیل بازمانده‌اند. برخی از کودکان تنها به دلیل نداشتن یک جفت کفش به مدرسه نمی‌روند و برخی خانواده‌ها تنها نیاز به تلنگر دارند و باید یک مددکار اجتماعی با آنها صحبت و اهمیت تحصیل فرزندان‌شان را گوشزد کند. زینب فتحعلی‌پور در جلسه شورای هماهنگی حقوق کودک با اشاره به طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل تصریح کرد: هر چند کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی می‌شوند اما این کودکان نیاز به هزینه برای برگشتن به چرخه تحصیل دارند.

کنترل کیفی خرمای صادراتی بوشهر ضروری است

بوشهر|رییس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: خرمای صادراتی این استان برای راهیابی به بازارهای هدف نیازمند کنترل کیفی است. خورشید گزدرازی دیروز در نشست بررسی مشکلات صادرات خرمای استان بوشهر افزود: روی بسته‌های بیشتر خرمای‌های بسته‌بندی این استان عبارت «درجه یک» نوشته می‌شود که این عمومیت بخشی اجحافی بزرگ در حق خرمای باکیفیت بوشهر است. تنها با شعارهای مبنی بر کیفیت بخشی، گره از مشکلات این بخش باز نمی‌شود و در عمل باید وارد کار کنترل با هدف صادرات خرمای با کیفیت شویم.  او ادامه داد: در جریان سفر هیات تجاری استان بوشهر به قطر خرمای بسته‌بندی کشورهای رقیب نشان داد که در ارتباط با بسته‌بندی هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

وجود هشت گنبد نمکی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد|رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر حدود هشت گنبد نمکی در استان وجود دارد که به‌واسطه عملکرد گسل‌ها در سطح زمین ایجاد شده‌اند.

سید نعیم امامی 25 مهرماه در شورای معادن استان، اظهار کرد: عمده معادن سنگ تزیینی و نمای این استان در شهرستان‌های اردل، کیار و کوهرنگ واقع هستند. او افزود: بزرگ‌ترین معدن زیر زمینی خاک نسوز ایران و خاورمیانه در این شهرستان واقع شده همچنین مواد معدنی این شهرستان شامل سنگ تزیینی و نما، سنگ گچ، آهک صنعتی، سنگ لاشه، خاک صنعتی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و مس و کبالت  است.

انفجار در شهرصنعتی کاوه یک کشته برجای گذاشت

ساوه|رییس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر صنعتی کاوه از توابع شهرستان ساوه گفت: بر اثر انفجار در یکی از کارخانجات شهر صنعتی کاوه یک نفر جان خود را از دست داد. فرشاد محمودی عالمی با اعلام این خبر عنوان کرد: انفجار شدید بویلر روغن در شرکت سهند شیمی در شهر صنعتی کاوه موجب وقوع این حادثه مرگبار شد. او اظهار کرد: متاسفانه شدت حادثه به حدی بوده است که یکی از نیروهای تاسیساتی که به منظور تنظیم بویلر در این شرکت حضور داشت جان خود را از دست داد. محمودی عالمی افزود: در اثر این انفجار آتش سوزی رخ نداده و هیچ کس در این حادثه زخمی نشده است.

نخستین برداشت خرمای دیم و ارگانیک

اصفهان|به همت و پشتکار کشاورز خرما کار و خانواده‌اش نخستین خرمای دیم و ارگانیک در دل کویر چاه عروس آران و بیدگل برداشت شد. مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: این نخلستان در منطقه چاه عروس، در 80 کیلومتری آران و بیدگل و در دل کویر مرکزی قرار گرفته و به دلیل دارا بودن آب شیرین در کویر به این نام شهرت پیدا کرده است. حسین فتاحی گفت: خانواده آقای قربانی توانسته با توجه به استفاده از ترکیب کودهای شیمیایی با خاک رس و همچنین استفاده از آب شیرین در درون زمین سه سال زودتر حدود 7تن محصول برداشت کنند.

 

ارسال نظر