خیابان انقلاب برای معلولان مناسب‌سازی می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۲۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۷۹۶

گروه راه و شهرسازی|

 شهر تهران مناسب معلولان نیست. این موضوع را با کمی تردد در سطح شهر تهران به آسانی می‌توان فهمید. استفاده از اتوبوس‌های بی.آر.تی و مترو عملا برای این قشر ممکن نیست و گاه برای رفت و آمد به مراکز تفریحی و پارک‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند. روز یک‌شنبه   مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران در نشست علنی این شورا از عدم مناسب‌سازی شهر برای معلولان گلایه کرد.  او با  انتشار فیلمی درمورد گرفتار شدن معلولان ویلچرنشین در گیت‌های اتوبوس و مترو گفت: عدم تحقق مصوبه دسترس پذیر بودن تهران برای معلولان باعث شده است که این گروه از شهروندان از حق زندگی در شهر بطور کامل برخوردار نشوند. به گفته فراهانی، حمل و نقل آسان برای معلولان کمترین خدمتی است که شهرداری از طریق دسترس پذیر کردن و تسهیل استفاده این افراد از شبکه حمل و نقل عمومی می‌تواند ارایه دهد. به بهانه دسترس‌پذیر کردن امور، پیمانکاران فرصت اجرای یک کار ناقص و صدور صورت وضعیت برای شهرداری را پیدا کردند که متاسفانه این روند در مترو بسیار تاسف بارتر است، چراکه در سال 89 یک زن نابینا در ایستگاه خزانه جان خود را از دست داد.

روز گذشته، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در چهاردهمین جلسه «ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولین جسمی و حرکتی» با اشاره به اینکه اولین راهنمای ضوابط مناسب‌سازی فضاهای شهری پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ منتشر شد، تصریح کرد: به دنبال انتشار این ضوابط، قوانینی در این خصوص تصویب شد. در بسیاری از کشورهای دنیا مرز مالکیت شهروندان از دیوار ملک فراتر بوده و مسوولیت پیاده رو و فضای سبز آن را هم شامل می‌شود، به منظور شروع جریانی جدید و قانونی کردن آن لازم است اقدامات برای امتداد دادن مرز پایان کار تا پیاده‌روها را صورت دهیم که این امر تاثیرات قابل توجهی در افزایش کیفیت فضاهای عمومی شهر و حذف موانع از مسیرهای معلولان خواهد داشت. در این جلسه، زهرا نژاد بهرام نماینده شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشت و گفت: از شهرداری انتظار می‌رود در بحث مهم مناسب‌سازی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مناسب را انجام دهد. در این بخش لازم است تا هماهنگی میان اعضای ستاد صورت بگیرد و با فعال‌سازی اجرای مباحث، مناسب‌سازی در بخش‌های مختلف پیگیری شود. شورای شهر بدنبال آن است تا ستاد مناسب‌سازی در مسیر اصلی خود قرار بگیرد و به اهداف و برنامه‌های کمی و کیفی برسد. اگر فعالیت‌ها و اقدامات هماهنگ و با برنامه‌ریزی منظم پیش برود می‌توانیم ضمن جبران کمبود و کاستی در این خصوص هرچه سریع‌تر و در کمترین زمان ممکن به شهر دسترس پذیر برسیم و بتوانیم به وظایف خود در قبال شهروندان عمل کنیم.

عضو شورای شهر همچنین از مناسب‌سازی بخشی از خیابان اصلی انقلاب خبرداد و گفت: با هماهنگی اعضای ستاد و مناطق مربوطه در آینده نزدیک فازی از خیابان انقلاب به عنوان محور پایلوت برای تردد معلولان مناسب‌سازی می‌شود به گونه‌ای که تمامی مسیر‌های تردد و دسترسی افراد اعم از پیاده راه، ایستگاه‌های اتوبوس و ورودی ساختمان‌های عمومی برای اقشار مختلف دارای معلولیت دسترس پذیر خواهد شد. همچنین در این جلسه گزارش مفصلی از اقدامات انجام شده از جمله تشکیل کمیته‌های مناسب‌سازی در مناطق شهرداری تهران، اصلاح فرآیند صدور پروانه و کنترل عملیات ساختمانی در راستای کنترل ضوابط مناسب‌سازی، بارگذاری کدهای ارتفاعی در سامانه طرح تفضیلی و بخشنامه‌های صادر شده در شهرداری تهران در خصوص ارتقای فرآیند مناسب‌سازی ارایه شد.

 در ادامه جلسه نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد موضوعات و مطالب خود را با اعضای ستاد درمیان گذاشتند.  در پایان مواردی به عنوان مصوبات این جلسه مطرح شد که از اهم این موارد می‌توان به «مناسب‌سازی یک پارک، دو ساختمان شهرداری و یک محور شهری به ازای هر یک از مناطق و در مجموع ۸۸ پروژه در سطح شهر تهران طی سال جاری»، «لحاظ کردن مناسب‌سازی به عنوان بخشی از فرآیند عقد قرارداد، طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی«انتخاب محور انقلاب به عنوان محور پایلوت»، «ارایه نقشه‌ای از اماکن مناسب‌سازی شده جهت ارایه به شهروندان»، «اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی به صورت مستمر و در قالب برنامه مدون» اشاره کرد.

 

ارسال نظر