کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۳۵:۳۳
کد خبر: ۱۳۱۷۲۴

تهرانی‌ها فریب باران را نخورند

ایسنا| به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اگرچه باران‌های اخیر در میزان منابع آب تهران بی‌تاثیر نبوده است، اما هم‌چنان در تامین آب تهران با چالش‌هایی مواجهیم. محمدرضا بختیاری با بیان اینکه میزان بارندگی در روزهای اخیر در تهران چندان زیاد نبود، اظهار کرد: مشکل اصلی در تهران نبود ذخیره برف است و اکنون میزان ذخیره برف در تهران صفر ثبت شده است. وی با تاکید بر این مساله که برای پیش‌بینی شرایط منابع آبی تهران در پیک آینده، منتظر زمستان و میزان برف هستیم، گفت‌: در این شرایط لازم است که مشترکان صرفه‌جویی بسیاری داشته باشند. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تامین آب در تهران به سختی اجرا می‌شود و در این شرایط نیز مشترکان باید توجه بیشتری به میزان مصرف خود داشته باشند. بختیاری با تاکید بر این مساله که در مهرماه میزان ذخیره آب در پشت سدها در کم‌ترین حالت خود قرار داشت، خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر میزان ذخیره آب پشت سدهای تهران 600 میلیون مترمکعب است. باید گفت‌ که نسبت به سال گذشته شاهد 200میلیون مترمکعب کسری آب هستیم.

بازگشت تولید نفت امریکا به مدار

تسنیم| به گزارش رویترز، سه روز پس از توفان مایکل که باعث بارش‌های شدیدی در فلوریدا شده بود، تولید نفت و گاز خلیج مکزیک به حالت عادی برگشت. تولید نفت امریکا 19 درصد و تولید گاز 10 درصد کاهش یافته بود. دفتر امنیت و محیط زیست امریکا اعلام کرد از 89 سکوی تخلیه شده فقط یکی هنوز شروع به کار نکرده است. چندین روز پس از توفان طول می‌کشد تا خسارات وارد شده به سکوها ارزیابی شود، خدمه بازگردند و تولید از سر گرفته شود. در روز سه‌شنبه توفان مایکل حداقل 18 کشته در چهار ایالت جنوب شرقی امریکا به جای گذاشت و به محله‌های سر راهش خساراتی وارد کرده بود. مقدار این خسارت‌ها را میلیارد‌ها دلار تخمین می‌زنند. مایکل یکی از قدرتمندترین توفان‌هایی بود که در تاریخ امریکا ثبت شده است. خلیج مکزیک که همچنان در روز شنبه تعطیل بود، روزانه 330394 بشکه نفت و 247 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند. در کل، توفان مایکل معادل حدود 3.27 میلیون بشکه نفت به تولیدکنندگان خلیج مکزیک ضرر زده است.

تعدیل قرارداد تجدیدپذیرها متناسب با نرخ ارز

ایرنا| رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: نرخ‌های خرید تضمینی برق از تجدیدپذیرها، متناسب با تغییرات نرخ ارز تعدیل می‌شود. «سیدمحمد صادق زاده» روز یک‌شنبه گفت: ساتبا خطرپذیری تغییر نرخ ارز در قراردادهای خرید تضمینی را پذیرفته است و سرمایه‌گذار با تغییر نرخ ارز دچار هیچ آسیبی نمی‌شود. وی اضافه کرد: با توجه به تعدیل نرخ قراردادها، سرمایه‌گذارانی که نیروگاه‌های آنها به بهره‌برداری رسیده هیچ گونه آسیبی نمی‌بینند؛ قراردادهای جدید هم با نرخ‌های مناسب منعقد می‌شود. معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که نرخ پرداخت در قراردادهای خرید تضمینی بر اساس کدام یک از نرخ‌های ارز (نیما، ثانویه و بازار غیررسمی) محاسبه می‌شود، گفت: با توجه به تغییرات و نوسان نرخ ارز، مبنای محاسبه نرخ ارز باید تغییر کند که این امر توسط بانک مرکزی مشخص خواهد شد. صادق‌زاده اظهار داشت: فعلا وجه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به صورت علی الحساب بر اساس نرخ‌های قبلی به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود اما به محض اینکه بانک مرکزی مبنای محاسبه نرخ خرید تضمینی را اعلام کند، همه مابه التفاوت‌ها پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر