دریافت یک رادار از ۶ رادار ثبت سفارش شده

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۲۰۳
دریافت یک رادار از ۶ رادار ثبت سفارش شده

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها درباره وضعیت جدید تجهیزات ناوبری فرودگاه های کشور،گفت: ۶ رادار در برنامه خرید داریم که یک رادار در حال ساخت است و امیدواریم این رادار را تحویل بگیریم. اما به نظر می‌رسد نتوانیم در این شرایط تحریم، ۵ رادار باقیمانده را تحویل بگیریم. رحمت‌الله مه‌آبادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برجام و تأکید بر اینکه از روز اول هم به زیرمجموعه اعلام کردیم که «رفع تحریم‌ها را موقت ببینیم» اظهارکرد: از ابتدای فعالیت‌ها تلاش شد برنامه‌ریزی برای هزینه‌-فرصت‌ها در دستور کار باشد، بنابراین در گام اول‌ خرید تجهیزات لازم ناوبری هوایی در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه ناوبری هوایی 3 حوزه اصلی دارد، توضیح داد:‌ «ناوبری»‌ دستگاهی است که سمت و فاصله را به هواپیما می‌دهد؛ در حال حاضر این تجهیزات در فرودگاه‌های کشور همه نوسازی شده است ضمناً در راستای توسعه، خرید این تجهیزات هم‌ انجام شد و در این حوزه اصلا نگرانی نداریم.

مه‌آبادی ادامه داد: همچنین ILS‌ ها که ابزارهای حساس فرود هواپیما هستند‌ هم نوسازی و هم توسعه یافته است‌.

این مقام مسئول افزود: مهم‌تر از همه این موارد، موضوع ارتباطات ناوبری است، خلبان باید با کنترلر ارتباط داشته باشد، سرعت هواپیما را خلبان کنترل نمی‌کند، «رادار‌من» یا همان کارشناس‌ رادار کنترل می‌کند، ‌فاصله‌ دو هواپیما از یکدیگر مدنظر است، بنابراین رادارمن مدام با خلبان در ارتباط است.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: همه این ارتباطات با ارتباطات کلامی است، اگر این رادار یا دستگاه‌های ناوبری از کار بیفتد، خلبان می‌تواند با استفاده از ارتباطات با رادارمن و صدا، هواپیما را کنترل کند.

او با اشاره به بازسازی و خرید رادار برای چند فرودگاه، بیان کرد: این رادارها ‌‌با وجود آنکه مشخصات ویژه‌ای دارد، توسط متخصصان داخلی نصب می‌شود‌؛ این همان راداری بود که نیکولاس سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه نگه داشته بود، اما شرکت فرودگاه ها با هدف اینکه آن را انبار قطعه کنیم‌ با رقمی پایین وارد کشور کرد، چون 10 سال مانده بود، اما همین متخصصان داخلی آن را راه‌ انداختند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ادامه داد: این رادار دو کاربره است. هم کاربری نظامی‌ و هم غیرنظامی ‌دارد.او اضافه کرد: در حوزه ناوبری هوایی و فرودگاهی، هیچ آسیبی از تحریم‌ها نخواهیم دید.

 

ارسال نظر