وام، اشتغال ایجاد نمی‌کند

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۸۸

«با پرداخت وام به تنهایی نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تحولی در وضعیت معیشتی مردم اتفاق می‌افتد.» این عبارات و کلماتی از این دست طی دهه‌های اخیر بارها از زبان کارشناسان اقتصادی شنیده شده است و درباره آن اظهارنظر‌های مختلفی صورت گرفته است؛

 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شرایط کنونی پرداخت تسهیلات و وام اشتغال ایجاد نمی‌کند، لذا باید برای سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی دنبال راهکارهایی دیگر بود. عیسی منصوری روز یکشنبه در کارگروه تخصصی اشتغال خراسان رضوی در مشهد افزود: هم اکنون روند تشکیل سرمایه در ایران مطلوب نیست بطوری که تسهیلات با هدف اشتغالزایی پرداخت اما در جای دیگر تبدیل به سرمایه می‌شود.

او ادامه داد: بطور مثال 12 سال پیش میزان صادرات فرش دستباف ایران پنج هزار مورد در سال بود و در این مدت تسهیلات زیادی برای برپا کردن‌دار قالی به بافندگان فرش داده شد اما صادرات آن به زیر 400 مورد کاهش یافته است. باید ابتدا بازار فرش ایجاد شده و رونق یابد و سپس از آن اگر فعالی خواست‌دار قالی بزند به او وام ارایه شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بر لزوم گسترش رسته فعالیت‌هایی که ظرفیت اشتغالزایی در دوره تحریم را دارند تاکید و بیان کرد: در دوره تحریم رسته فعالیتهایی مانند پوشاک، مبلمان، کفش، پتروشیمی،آی.تی و گردشگری می‌توانند رونق گرفته واشتغال ایجاد کنند، در عوض برخی از فعالیتها مانند صنعت خودرو و لوازم خانگی دچار رکود می‌شوند. اینک که با تحریم مواجهیم باید رشته فعالیتهای اشتغالزا رونق گرفته و توسعه یابند.

او گفت: این در حالی است که اکنون بیشتر منابع سنتی اشتغال به سمت خدمات و کشاورزی برمی‌گردد. در حالی که اگر پول را به رسته‌های پراشتغال و دارای رونق در دوره رکود ندهیم دچار مساله و چالش خواهیم شد.

 

 

ارسال نظر