هشدار تند روسیه درباره پیوستن گرجستان به ناتو

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۰۸

گروه جهان| نخست‌وزیر روسیه هشدار داده عضویت گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موجب بروز مناقشه‌ای جدید خواهد شد. به گزارش کامرسانت، دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه به مناسبت سالروز مناقشه اوستیای جنوبی در 2008 میلادی گفته روسیه متوجه نمی‌شود چرا ناتو باید گرجستان را بپذیرد.

به گفته نخست‌وزیر روسیه، عضویت گرجستان در ناتو بدون شک باعث بروز مناقشه در منطقه می‌شود زیرا از نظر مسکو، آبخازیا و اوستیای جنوبی دو کشور مستقل هستند که روسیه با آنها روابط دوستانه دارد و پایگاه نظامی در آنها مستقر کرده است. مدودف گفته: «اگر کشور دیگری (گرجستان) این دو جمهوری را بخشی از قلمرو خود بداند با پیامدهای سنگینی روبرو می‌شود، از این‌رو امیدوارم که ناتو از عقلانیت پیروی کرده و در این چارچوب (پیوستن گرجستان) هیچ اقدامی نکند.»

نخست‌وزیر روسیه با یادآوری اینکه ناتو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پیمان ورشو هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد، گفته: «ناتو تلاش می‌کند از همه طرف روسیه را محاصره کند. به همین دلیل روسیه نمی‌تواند به اقدامات اخیر ناتو بی‌تفاوت باشد چرا که این سازمان تلاش دارد کشورهای بیشتری را به عضویت خود درآورد و موازنه هسته‌ای در جهان را برهم بزند؛ حال آنکه برای فرماندهان نظامی تناسب میان نیروهای هسته‌ای راهبردی کشورهای مختلف اهمیت فراوان دارد.» مدودف تاکید کرده: «کشورهای ناتو صرف‌نظر از هرگونه مواضع متحدان ما در این پیمان، روسیه را دشمن بالقوه خود می‌دانند، بنابراین بدیهی است که امکانات نظامی این کشورها و قوای هسته‌ای آنها علیه روسیه هدف‌گیری شده است.» سه‌شنبه دهمین سالگرد آغاز درگیری نظامی بین مسکو و گرجستان بود که پس از آن روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت. گرجستان در سال 2008 روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرد.

 

ارسال نظر