کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۴۳

تهدید مالی «مایک پمپئو »

علیه پاکستان

وزیر خارجه امریکا به اسلام‌آباد هشدار داده از کمک‌های مالی آی‌ام‌اف برای بازپرداخت بدهی‌اش به چین استفاده نکند. به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو گفته: «منطقی نیست که پول آی‌ام‌اف که از پول مالیات‌دهندگان و نهادهای وابسته و دلارهای امریکایی تشکیل می‌شود، برای پرداخت بدهی به چین یا سهامداران چینی مورد استفاده قرار بگیرد.» اختلافات تجاری چین و ایالات متحده در هفته‌های اخیر به‌شدت بالا گرفته است.

از سرگیری صادرات نفت عربستان از باب‌المندب

عربستان سعودی اعلام کرده انتقال نفت از تنگه باب المندب را از سر گرفته است. عربستان پیش‌تر که در پی حملات انقلابیون یمنی به دو نفتکش این کشور در باب‌المندب، تمامی نقل نفت از دریای سرخ را بطور موقت متوقف کرده‌ است. روزانه 4.8 میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از این تنگه ۲۰ کیلومتری که دریای عرب را به دریای سرخ وصل می‌کند و چهارمین گذرگاه بزرگ نفت جهان است، می‌گذرد.

حمله به نظامیان امریکایی

در پروان افغانستان

مقام‌های افغانستانی اعلام کردند کاروان نظامیان ناتو تحت فرماندهی امریکا در استان پروان در شمال شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفته و در جریان آن سه تن کشته شدند. با این حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با پذیرش مسوولیت این حمله مدعی شده 8 سرباز امریکایی کشته و زخمی شده‌اند.

معرفی نامزد اتحادیه میهنی

برای ریاست‌جمهوری عراق

اتحادیه میهنی کردستان عراق نامزد موردنظر خود برای پست ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. به‌گزارش ایرنا، شورای مرکزی اتحادیه میهنی یکی از دو حزب عمده کردستان عراق بطور رسمی محمد صابر اسماعیل را به عنوان نامزد خود برای این پست معرفی کرده است. برخی ناظران معتقدند اعلام این تصمیم در حال حاضر ممکن است در واکنش به تحرکات جدید حزب دموکرات از جمله سفر اخیر نیچروان بارزانی به بغداد و دیدار با حیدر عبادی نخست‌وزیر و نگرانی از توافق‌های احتمالی دو طرف بدون اطلاع اتحادیه میهنی صورت گرفته باشد.

کشتی سوری وارد آب‌های ترکیه شد

پس از گذشت سال‌ها قطع رابطه میان آنکارا و دمشق، یک فروند کشتی باری سوریه برای نخستین‌بار تنگه بسفر که ترکیه را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می‌کند، به سوی دریای سیاه ترک کرد. به گزارش ایرنا، این کشتی که پرچم سوریه را به همراه داشت یکشنبه حرکت خود را از بندر «قوچه ایلی» ترکیه به سوی بندر روسی قفقاز آغاز کرد. روابط دمشق و آنکار به‌دلیل حمایت ترکیه از گروه‌های مسلح تروریستی و اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه تیره شده است.

 

ارسال نظر