وزیر تعاون: 1150 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر روستایی پرداخت شد

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۴۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه تاکنون بیش از 1150 میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های مربوط به اشتغال فراگیر در مناطق روستایی و عشایری پرداخت شده است، پیش‌بینی کرد که این روند در ماه‌های آینده با شتاب بیشتری انجام شود. مجلس شورای اسلامی تابستان سال گذشته با برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و فراگیر در مناطق روستایی و عشایری موافقت کرد و به دنبال آن، آیین‌نامه اجرایی آن اواخر آبان ماه به تصویب دولت رسید و به این ترتیب از اواسط زمستان پارسال وارد فاز اجرایی شد و صندوق توسعه ملی نیمی از منابع موردنظر را به حساب بانک‌های عامل واریز کرد.

صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و پست‌بانک‌ چهار بانک عاملی هستند که طرح‌های تایید شده کارگروه‌های ملی و استانی برای ایجاد اشتغال را دریافت و به متقاضیان وام پرداخت می‌کنند.

هماهنگی بیشتر میان نظام بانکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل هر چه بهتر امور، مدیران را بر آن داشت تا روز گذشته در نشستی که در حضور ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی برگزار شد، ابعاد اجرای این طرح را در پنج ماه گذشته مرور کنند.

به گزارش ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از پایان این جلسه که مدیران عامل بانک‌های عامل نیز حضور داشتند، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در قالب اشتغال فراگیر، 120 هزار شغل در مناطق روستایی و عشایری ایجاد می‌شود. وی افزود: در قالب این کار، طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی بسته به نیاز راه‌اندازی واحد تولیدی، تسهیلات می‌گیرند که می‌تواند بین 50 میلیون تا 100 میلیون تومان متغیر باشد.

وی، پرهیز از پول‌پاشی به بهانه اشتغال‌زایی را مورد‌تاکید قرار داد و گفت: در گذشته طرح‌های ضربتی دیگری نیز برای ایجاد اشتغال در کشور اجرا شد اما کارایی نداشت اما این‌بار با استفاده از تجارب گذشته قصد پول‌پاشی در اقتصاد را نداریم بلکه بسته به نوع طرح و میزان اشتغالی که ایجاد می‌کند، تسهیلات تخصیص می‌یابد.

ربیعی یادآور شد: برای اجرای بهتر طرح، رسته‌های شغلی موردنظر در هر استان دیده شده است و مشکلات حین اجرای طرح‌ها رصد می‌شود تا به نتیجه برسد. رییس کل بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: بانک مرکزی به‌طور مستقل گزارشی درخصوص اجرای این قانون و تخصیص‌های انجام گرفته تاکنون تهیه و به رییس‌جمهوری ارسال خواهد کرد. رییس شورای پول و اعتبار از بانک‌های عامل خواست تا در پرداخت تسهیلات به متقاضیان این طرح، بنای کار را بر دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی قرار دهند اما اگر در مسیر کار با مشکلاتی چون بدهی یا چک برگشتی متقاضی رو به رو شدند، ضمن مراقبت از منابع این طرح، با استعلام از بانک مرکزی، انعطاف داشته باشند.

 

ارسال نظر