حاشیه و متن انتخاب آثار «لوور در تهران»

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۱۵
حاشیه و متن انتخاب آثار «لوور در تهران»

«تسهیلات و تخفیفات برای بازدید از «لوور در تهران» در دست بررسی است و بعد از تعطیلات نوروز درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.»

جبرئیل نوکنده با اشاره به درخواست‌ها و پیشنهادهایی مبنی بر ارائه تسهیلات و تخفیف به بازدیدکنندگان مختلف از نمایشگاه «لوور در تهران» می‌گوید: در حال مذاکره هستیم و پیشنهادات را دریافت می‌کنیم تا تورهای مختلفی بر اساس این پیشنهادات برای بازدید از نمایشگاه لوور برگزار کنیم.

او برگزاری تور ویژه باستان‌شناسان، موزه‌داران، دبیران تاریخ و هنر، خبرنگاران، جامعه راهنمایان تهران را از جمله پیشنهادهایی بیان می‌کند که تاکنون به موزه ملی ایران مطرح شده‌اند و می‌افزاید: تاکنون نیز اگر کسی به موزه مراجعه کرده و این درخواست را داشته با او همکاری کرده‌ایم، با این وجود اکنون فقط پیشنهادها را گرفته و آنها را بررسی می‌کنیم.

به گفته او پیشنهادهای مطرح شده برای استفاده از این تسهیلات مربوط به بعد از تعطیلات نوروز بوده است.  مدیرکل موزه ملی ایران با بیان اینکه تاکنون روزانه متوسط بازدید‌کننده از نمایشگاه «لوور در تهران» ۱۵۰۰نفر بوده است، ادامه می‌دهد: این آمار برای همکاران فرانسوی ما بسیار جالب بود، آنها فکر نمی‌کردند که این نمایشگاه جزو نمایشگاه‌های پر بازدیدی باشد که در حال انجام است، همچنین نمایشگاه عکس‌های آقای کیارستمی نیز بر اساس نوشته‌های دفتر یادبود نمایشگاه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.  مدیرکل موزه ملی ایران با اشاره به برخی صحبت‌ها و نظرها در فضای مجازی درباره نمایش فقط دو عدد از آثار تاریخی ایران در نمایشگاه «لوور در تهران» که از لوور فرانسه به تهران آورده شده‌اند، اظهار می‌کند: می‌گویند فرانسوی‌ها به ما منو داده‌اند تا بر اساس آن آثار این نمایشگاه را انتخاب کنیم، در حالی که این طور نیست، ما با انتخاب آثار کنونی در نمایشگاه لوور در تهران قصد داشتیم شانس دیدن را به هموطنان‌مان بدهیم و آثار فرهنگ‌های کهن را به کشورمان بیاوریم.

او ادامه می‌دهد: اگر تعداد زیادی اثر از ایران برای این نمایشگاه انتخاب می‌کردیم، هیچ مشکلی نبود اما نگاه ما اصلا این نبود، بلکه قصدمان آشنایی کلی مردم با لوور و دیگر فرهنگ‌های دنیا بود، هیچ سفارش و درخواستی در این زمینه نبود. وی اضافه می‌کند: با توجه به سالگرد بورس تهران و اینکه لوگوی آن از بیرق لرستان انتخاب شده بود و آن را به این مناسبت انتخاب کردیم، تصمیم گرفتیم یک شیء کاوش باستان‌شناسی نیز از دوره ایلام انتخاب کنیم. نمی‌دانم چرا عده‌یی می‌گویند فرانسوی‌ها این آثار را انتخاب کرده‌اند. دو طرف برای این کار، همکاری کردیم. این‌طور نیست که آن طرف شیء را به ما تحمیل کند. به گفته مدیرکل موزه ملی ایران؛ در انتخاب آثار کوچک‌تر آثاری که نفیس‌تر یا بهتر بودند، انتخاب شده‌اند.

 

ارسال نظر