صنایع موفق در دی‌ماه 96

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۱۶
صنایع موفق در دی‌ماه 96

تعادل|

جزئیات وضعیت کالاهای منتخب صنعتی و معدنی تا پایان دی‌ماه سال 1396 منتشر شد. براساس گزارش ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، 8 کالای منتخب صنعتی شامل «الیاف اکریلیک، کولر آبی، نئوپان، انواع تلویزیون، داروی انسانی، وانت، پودر شوینده و الکتروموتور» بیشترین افت تولید را در 10 ماه منتهی به دی‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال 1395 تجربه کرده‌اند. در مقابل بر اساس آمارها، 6کالای منتخب صنعتی «کمباین، اتوبوس، مینی‌بوس و ون، انواع کاغذ، دوده، کارتن و کامیون کشنده» در مدت یاد شده بیشترین رشد تولید را از آن خود کرده‌اند. از آن‌سو در میان صنایع منتخب معدنی 4 گروه کالایی «کاتد مس، ظروف شیشه‌یی، ظروف چینی و سیمان» بیشترین افت را در این بازه زمانی داشته‌اند، اما 5 گروه کالایی شامل «شیشه جام، چینی بهداشتی، کاشی، کنسانتره زغال‌سنگ و فولاد خام» بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال 1395 تجربه کرده‌اند.

 صنایعی با تولید صعودی

جزئیات مرتبط با آمار تولید «کالاهای منتخب صنعتی» نشان می‌دهد، در 10ماهه سال جاری تولید «انواع کمباین» در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تولید 672 دستگاه، شاهد رشد 114 درصدی بوده و از این جهت، این گروه کالایی بیشترین رشد تولید را در زمان مورد مقایسه داشته است. «انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون» نیز با تولید 3 هزار و 248 دستگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 68.4درصدی را شاهد بوده است. «تولید انواع کاغذ» نیز از جمله صنایعی بوده که در این بازه زمانی، رشد قابل توجهی را در تولید شاهد بوده است. این گروه کالایی 34.9درصد رشد تولید را در این مدت به ثبت رسانده و در پایان 10ماهه سال جاری، 639 هزارتن تولید داشته است. این در حالی است که صنعت کاغذ در کشور در طول سال 1396 وضعیت نوسانی را تجربه کرد، چرا که بنا بود تعرفه واردات کاغذ با افزایش رو‌به‌رو شود، اما این موضوع از دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شد.

«تولید تراکتور، نخ پلی‌استر، سموم دفع آفات نباتی، ماشین لباسشویی و فیبر» نیز از جمله دیگر گروه‌های کالایی با بیشترین میزان رشد در تولید در 10ماهه ابتدایی سال جاری بوده‌اند. به عنوان نمونه، تولید «تراکتور» با تولید 13هزار و 995دستگاه، رشد حدود 18.4درصدی را در بازه زمانی مورد اشاره به خود اختصاص داده و «فیبر» نیز یکی دیگر از محصولاتی بوده که تولید آنها در 10ماهه منتهی به دی ماه سال جاری با رشد تولید همراه بوده است. تولید فیبر در پایان 10ماهه سال جاری به 821.7 هزار مترمکعب رسیده که در مقایسه با تولید 738.4 هزار مترمکعب تولید در مدت مشابه سال 1395، رشد 11.3درصدی را تجربه کرده است.  این در حالی است که برخی از این صنایع در گزارش ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت که در آذرماه منتشر شده بود نیز در زمره صنایع رو به رشد قرار داشتند و اکنون هم در گزارش دی ماه جزو صنایع با رشد مثبت قرار دارند.

به عنوان نمونه تولید «کمباین» در دی‌ماه سال 96 رشد 2.8درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد. در مقابل برخی صنایع نیز هر چند در مجموع نسبت به مدت مشابه سال 1395 با افت در تولید مواجه بوده‌اند، اما در قیاس با آذرماه امسال رشدی حیرت‌انگیز داشته‌اند. به عنوان نمونه، تولید «کولرهای آبی» در دی‌ماه با تولید 39هزار و 200 دستگاه در قیاس با آذرماه که 4 هزار و 6 دستگاه بوده، رشد 750 درصدی را تجربه کرده است. البته این موضوع را شاید بتوان به نزدیکی ماه‌های گرم سال و افزایش تقاضا برای کولرهای آبی نسبت داد.

 صنایع بد اقبال

از آن‌سو براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در 10ماهه منتهی به دی‌ماه سال جاری تولید «الیاف اکریلیک» در مقایسه بامدت مشابه سال قبل با 100درصد کاهش تولید، بیشترین افت را در میان صنایع منتخب به خود اختصاص داده است. به‌طوری که مطابق آمارها، تولید الیاف اکریلیک در دی ماه سال جاری صفر بوده است. همچنین بر اساس آمارها، تولید «کولر آبی» که یکی دیگر از محصولات صنعتی به شمار می‌رود، از 511 هزار و 200دستگاه در دی‌ماه 95 به 377هزار و 200 دستگاه در دی ماه 96 رسیده و افت 26.2درصدی را تجربه کرده است. مطابق آمارها در همین بازه زمانی، تولید 8کالای منتخب صنعتی از جمله «الیاف اکریلیک، کولر آبی، نئوپان، انواع تلویزیون، داروی انسانی، وانت، پودرشوینده و الکتروموتور» بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال قبل در میان کالاهای منتخب صنعتی تجربه کرده‌اند. به عنوان نمونه، تولید نئوپان از 695.1 هزار مترمکعب در پایان 10ماهه سال 1395 به 580.2هزار مترمکعب در پایان 10ماهه سال 1396 رسیده و به این ترتیب، افت 16.5درصدی را در این مدت شاهد بوده است. تولید «کولرهای آبی» در حالی در دی‌ماه امسال دومین تولید نزولی را در میان کالاهای منتخب صنعتی به خود اختصاص داده که در گزارش 9 ماهه وزارت صنعت، این گروه کالایی در رتبه نخست تولید نزولی قرار داشت. این در حالی است که بر اساس آمار 9ماهه منتهی به آذرماه سال 1395، تولید کولرهای آبی در سال 1395 نیز بیشترین افت تولید را در میان صنایع منتخب شاهد بودند و امسال دست‌کم دومین سالی است که رتبه نخست بیشترین میزان افت تولید در این صنعت رقم می‌خورد.

 وضعیت تولید صنایع معدنی و پتروشیمی

از سوی دیگر براساس آمار منتشر شده از ۱۳ گروه کالایی منتخب معدنی و صنایع معدنی، 5 گروه کالایی «شیشه جام، چینی بهداشتی، کاشی، کنسانتره زغال‌سنگ و فولاد خام» بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور به خود اختصاص دادند. جزئیات آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که «شیشه جام» با 813.9 هزارتن تولید در 10ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین تولید را در میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی به خود اختصاص داده است. تولید این گروه کالایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24.1درصد رشد داشته است.

«چینی بهداشتی» نیز با تولید 81.8هزارتن رشد 17.7درصدی در مقایسه با 10ماهه ابتدایی سال 1395 داشته و به این ترتیب یکی از خوش اقبال‌ترین صنایع فعال در بخش فرآوری معدنی بوده است. از دیگر صنایع معدنی که در این مدت رشد خوبی را تجربه کرده است، می‌توان به صنعت تولید «کاشی» اشاره کرد که 15.6درصد رشد داشته و به 302528.3 هزار مترمربع رسیده است.

از آن‌سو در بین 13 کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی 4 کالای منتخب معدنی «کاتد مس، ظروف شیشه‌یی، ظروف چینی و سیمان» در 10ماهه منتهی به دی‌ماه سال جاری بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال 1395 تجربه کرده‌اند. براساس آمارها، «کاتد مس» با افت 20.4درصدی، «ظروف شیشه‌یی» با افت 11.7درصدی، «ظروف چینی» با افت 3.3درصدی و «سیمان» با افت 2.9درصدی در پایان دی‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با بیشترین میزان افت روبه‌رو شدند.

کالاهای منتخب در گروه کالایی «شیمیایی و پتروشیمی» اما عمدتا در زمینه تولید رو به رشد بوده‌اند. به این ترتیب بر اساس آمار اعلامی تنها محصولی که در این بازه زمانی در میان کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» با افت 4درصدی روبه‌رو بوده است، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» بوده که در مدت مشابه سال گذشته نیز با افت در تولید روبه‌‌رو بوده است. وضعیت محصول «اپوکسی رزین» نیز بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل گزارش شده و سایر کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» رشد مثبتی را تجربه کرده‌اند.

 

ارسال نظر