معمای ترور جاسوس روسیه

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۷۳
معمای ترور جاسوس روسیه

 تایمز:

دیروز صفحه اول بسیاری از نشریات با انتشار عکسی از دختر «سرگئی اسکریپال» گزارشی از گمانه‌زنی‌ها در مورد ترور جاسوس سابق روسیه و دخترش منتشر کردند. تایمز نیز در صفحه اول خود در این باره نوشت که روسیه قصد ترور جاسوس سابق خود را داشته است. به گزارش این روزنامه، «اسکریپال» ۶۶ ساله در کنار دخترش یولیا پس از تماس با ماده ناشناخته و ابتلا به بیماری ناگهانی به بیمارستان شهر سالزبری واقع در جنوب بریتانیا منتقل شد و حال او همچنان وخیم است. به گزارش تایمز، مقامات دولتی بریتانیا اعلام کرده‌اند که نهادهای امنیتی بر این باورند که دولت روسیه قصد ترور اسکریپال را داشته، هرچند این احتمال نیز وجود دارد که رقبای ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در جهت تضعیف جایگاه وی دست به چنین اقدامی زده‌اند. همچنین وزیر خارجه بریتانیا در این باره اعلام کرد: اگر اثبات شود که روسیه در ماجرای بیماری جاسوس پیشین روسی دست داشته است، لندن با اقدامی شدید و مناسب به آن واکنش نشان خواهد داد.

 نیویورک تایمز:

در صفحه اول این روزنامه گزارشی از جنگ چین و امریکا در عرصه فناوری منتشر شده است. طبق این گزارش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا سفر خود به چند کشور آفریقایی را آغاز کرد؛ این در حالی است که پیش از این گفته شده بود که آفریقا عرصه جدیدی برای رقابت‌های امریکا با چین محسوب می‌شود. آنچه در این سفر متفاوت است و چالشی به مراتب مهم‌تر برای امریکا تلقی می‌شود، ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و دیپلماتیک رقیب غرب در آفریقاست. همچنین دن کوتس مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا هشدار داد، چین در حال صرف «میزان پولی هنگفت» برای تقویت جایگاه و نفوذ بین‌المللی خود بوده که این هم مایه نگرانی همسایگانش و هم موجب تهدید نفوذ امریکاست.

 واشنگتن‌پست: ‌

آن طور که این روزنامه در صفحه اول خود نوشته، ترامپ پیشنهاد کره‌شمالی را برای مذاکره صادقانه خوانده است. طبق این گزارش دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا می‌گوید بر این باور است که پیشنهاد کره‌شمالی برای مذاکره بر سر تسلیحات هسته‌یی این کشور «صادقانه» است. همچنین گفته شده که دونالد ترامپ بر این باور است که تحریم‌های وضع شده علیه پیونگ‌یانگ یکی از عواملی است که منجر به طرح پیشنهاد مذاکره از سوی کره‌شمالی شده است. از طرفی همزمان با سخنان ترامپ، مایک پنس معاون دونالد ترامپ تاکید کرد: واشنگتن به اعمال «حداکثر فشار» بر پیونگ یانگ ادامه خواهد داد. همچنین گفته شده که قرار است گروهی از مقامات کره‌جنوبی که هفته جاری با رهبر کره‌شمالی دیدار کرده بودند، روز پنج‌شنبه برای دیدار با مقامات امریکایی به واشنگتن سفر کنند. هدف از این دیدار رایزنی در مورد مذاکره با پیونگ‌یانگ بر سر برنامه تسلیحاتی این کشور عنوان شده است.

 

 

ارسال نظر