نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۱۶

 اثرگذاری امریکا و چین بر بازار کامودیتی: بازار کامودیتی در هفته گذشته تحت تاثیر چند عامل اساسی با تغییرات اساسی رو به رو بوده است. این عوامل شامل وضع تعرفه سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم به امریکا، گزارش اقتصادی چین درخصوص فعالیت‌های صنعتی که ضعیف‌تر از انتظارات بوده و دیگری احتمال تمدید محدودیت‌های زیست محیطی و تشدید سخت‌گیری بر واردات سایر ضایعات به چین است. به گزارش سنا، سیدفرهنگ حسینی، معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی درخصوص عوامل موثر بر روند قیمت کامودیتی‌ها در هفته گذشته ابراز کرد: بیشترین تاثیر ناشی از آمارهای ضعیف چین و تعرفه‌های جدید واردات امریکا بوده که عمدتا سبب نزولی شدن قیمت فلزات اساسی در پایان هفته پیش شده است. قیمت فلز روی به حدود 3هزار و 200دلار کاهش یافته که 300دلار کمتر از سقف اخیر است. با این حال موجودی انبارها به جز LME با رشد روبه‌رو شده است. وی افزود: قیمت فلز مس نیز در محدوده 7هزار دلار نوسان داشته و همچنان انتظار کمبود عرضه در این محصول وجود دارد. حسینی در ادامه بیان کرد: آثار وضع تعرفه سبب ایجاد واکنش‌هایی در بازار فولاد شده است. با وجودی که صادرات محصولات فولادی چین به امریکا اندک است اما حجم بالایی از این کالا به کشورهایی صادر می‌شود که پس از فرآوری مجددا به ایالات متحده صادر می‌شوند. معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در ادامه اعلام کرد: در این بین مسائل زیست محیطی چین وزن بیشتری داشت و سبب تقویت قیمت فولاد شد. این رشد نتوانست مانع از کاهش قیمت سهام شرکت‌های فولادی در اکثر کشورهای جهان شود. روند بازار داخلی نیز مشابه بوده و کاهش قیمت را در گروه فولادی شاهد بودیم. با این حال قیمت فروش شمش فولاد در بورس کالا فاصله قابل توجهی به قیمت‌های جهانی دارد و انتظار می‌رود که رشد قیمتی رخ دهد و در پی آن بتوان شاهد رشد سودآوری فولادی‌ها بود. وی خاطرنشان کرد: وضع محدودیت‌های جدید درخصوص ضایعات پلاستیک نیز سبب تقویت قیمت محصولات پلیمری در چند هفته اخیر شده است. قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن در چند هفته اخیر در سقف 3ساله قرار گرفته است که رشد قیمت نفت از مهم‌ترین عوامل این موضوع بوده است.

 معاملات ثانویه صندوق طلای «زر»: نماد معاملاتی دومین صندوق طلای بازار سرمایه کشور بعد از اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و هماهنگی انجام شده با بورس کالای ایران از روز شنبه ۱۹ اسفند ماه جهت انجام معاملات ثانویه بازگشایی می‌شود. به گزارش کالا خبر، صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان که به عنوان دومین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور در مهر ماه سال جاری در بورس کالا پذیره‌نویسی شد از سازمان بورس اوراق بهادار تهران مجوز فعالیت گرفت و معاملات ثانویه این صندوق از روز شنبه مورخ ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ آغاز می‌شود.

پذیره‌‌نویسی این صندوق که از تاریخ ۲۲ الی ۲۶مهر ماه امسال آغاز شد با استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران مواجه شد؛ به طوری که در ۵ روز مهلت تعیین شده برای پذیره‌نویسی بیش از ۱۲۰میلیارد ریال از واحدهای این صندوق(به ارزش هر واحد هزار تومان) توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد و بیش از ۵۰۰ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی در آن سرمایه‌گذاری کردند. به این ترتیب براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نماد معاملاتی «زر» به عنوان دومین صندوق کالایی قابل معامله مبتنی بر سکه طلا در بازار سرمایه از روز شنبه در سامانه معاملات بازگشایی شده و آماده انجام معاملات ثانویه خواهد شد. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق از ساعت 8:۳۰ تا ساعت 15:30روزهای شنبه تا چهارشنبه بدون حد نوسان قیمت

انجام می‌شود.

از آنجا که صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس کالا(ETC) است، خرید و فروش واحدهای این صندوق از طریق سیستم معاملات آنلاین کارگزاری‌ها نیز قابل انجام است و خالص ارزش دارایی‌های(NAV) آن هر دو دقیقه یک بار براساس ارزش دارایی صندوق به ‌روزرسانی می‌شود. تامین سرمایه امید ایرانیان، مدیر و بازارگردان این صندوق بوده و فعالیت صندوق تحت نظارت حسابرس، متولی و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. مدیریت صندوق به صورت فعال(Active) صورت خواهد گرفت و دارایی آن گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلاست.

 

ارسال نظر