بهبود وضع صنعت در سال ۹۷

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۲۴

مهر

وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفدهمین همایش ملی روز حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: موضوع رعایت حقوق مصرف‌کنندگان هم ریشه در دین ما دارد و هم یک موضوع عقلی است که در همه جای دنیا به آن توجه می‌شود و امروز روز تجلیل از بنگاه‌های برتر است درحالی که همه بنگاه‌ها به این مهم توجه دارند. حمایت عملی از بنگاه‌های نمونه از توصیه‌های سازمان ملل متحد در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است.

محمد شریعتمداری افزود: اصلاح شبکه‌های توزیع از سیاست‌های نظام است و ارتقای کیفی توزیع کالا در سطح شبکه مورد توجه است. در دنیا اگر به کسی اجحاف شود، اصل اجحاف و جریمه هم به شخص اجحاف شده، داده می‌شود درحالی که در کشور ما این جریمه به شخص متضرر پرداخت نمی‌شود درحالی که باید مردم به حقوق خود برسند. هنوز هم مردم از همه حقوق در حوزه استفاده از کالای مرغوب برخوردار نیستند که سازمان حمایت باید در این مسیر گام بردارد. وزیر صنعت همچنین عنوان کرد که ایران با مشکل آب مواجه است بنابراین لازم است، بنگاه‌های صنعتی نسبت به بهینه‌سازی مصرف آب اقدام کنند و به راحتی می‌توان حداقل ۲۰درصد در مصرف آب در این بخش صرفه‌جویی کرد. از حقوق مهم مصرف‌کنندگان استفاده از ابزارهای نوین در داد و ستد است و الکترونیکی کردن فعالیت‌ها در این بخش و تسری آن در سایر حوزه‌ها بسیار در روان‌سازی کارها تاثیر دارد.

شریعتمداری همچنین در حاشیه این مراسم ایجاد دفتری تحت عنوان «جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی» در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این دفتر در طول سال 1396 فعالیت مستمری داشته و حدود 1.9میلیارد دلار سرمایه‌های خارجی به صورت سرمایه‌گذاری FDI برای فعالیت‌های تولیدی با تصویب شورای عالی سرمایه‌گذاری جذب کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از دولت یازدهم تاکنون 9.7میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مصوب به تصویب شورای عالی سرمایه‌گذاری رسیده است، گفت: از مجموع 244طرح سرمایه‌گذاری 40طرح به بهره‌برداری رسیده و بقیه در مراحل مختلف اجرا هستند و فقط یک طرح بازگشتی بوده و از سرمایه‌گذاری منصرف شده است. به گفته او این موارد نشان می‌دهد که سیاست‌های متخذه دولت در جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور همچنین جذب سرمایه‌های خارجی روند رو به جلویی را در پیش گرفته است.

شریعتمداری افزود: برای رشد 8 درصدی پایدار نیازمند 180میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم که بخشی از آن از منابعی که خود کشور تولید می‌کند و بخشی از سرمایه‌گذاری خارجی که برای دسترسی به هدف 20میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال در بخش صنعت باید کارها و سرمایه‌گذاری گسترده‌تری انجام شود. او همچنین با اشاره به واردات تخم‌مرغ گفت: این تصمیم در راستای تنظیم بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی پس از بروز آنفلوآنزای مرغی و از بین رفتن گله‌های مرغ تخم‌گذار صورت گرفت و در شرایطی که کمبود کالایی در بازار ایجاد می‌شود، لازم است تا با اقدامات به موقع برای تعادل قیمت بازار را با سیاست‌های اجرایی مختلف کنترل کرد.

همچنین طبق گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت، ما بنگاه‌های برتر زیاد داریم اما برترین‌ها محدود است؛ ولی باید تلاش کنیم تا تعداد برترین‌ها افزایش یابد. بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۷ شرایط بهتری خواهد داشت و سال آینده نوسازی صنایع از اولویت‌های ماست که باید از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنیم و ۳۲هزارمیلیارد تومان براساس تبصره ۱۸ برای پوشش نرخ تسهیلات در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده است. طبق قانون باید ۷۰هزارمیلیارد تومان از محل فروش شرکت‌ها به سازمان‌های توسعه‌یی مثل ایدرو و ایمیدرو پرداخت شود که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

 عرضه 6 خودرو جدید با همکاری فرانسه در سال 97

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در بخش خودرو شرکت ایران خودرو با پژو، سایپا با سیتروئن و ایدرو با رنو قراردادهایی را امضا کرده‌اند که حاصل این همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک عرضه 6 خودرو جدید به بازار ایران در سال آینده است. منصور معظمی در همایش صنعت کابل در هتل آزادی تهران در جمع فعالان اقتصادی ایران و فرانسه با اشاره به رشد اقتصادی قابل توجه کشور در سال‌های اخیر گفت: براساس گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 1396 حدود 4.5درصد بوده که از معدل رشد جهانی که 3.2تا 3.4درصد برآورد شده، بالاتر است. نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده هم 4تا 5 درصد پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به نقش صنعت نفت به عنوان استراتژیک‌ترین صنعت در رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: کمیسیون در جلسه روز یک‌شنبه خود مجموعه‌یی از پروژه‌های جدید نفتی به حجم 7.5میلیارد دلار را تصویب کرد. از آنجا که ماده اولیه بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها کابل است، بازار خوبی برای صنعت کابل در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود. معظمی در ادامه با اشاره به مبادلات و همکاری‌های اقتصادی خوب ایران و فرانسه در سال‌های اخیر که به سطح قبل از تحریم‌ها رسیده است، گفت: تقریبا با تمام شرکت‌های بزرگ فرانسوی قرارداد بسته‌ایم که منابع دو طرف در آنها لحاظ شده است. در بخش خودرو شرکت ایران خودرو با پژو، سایپا با سیتروئن و ایدرو با رنو قراردادهایی را امضا کرده‌اند که حاصل این همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک عرضه 6 خودرو جدید به بازار ایران در سال آینده است. در بخش ریلی هم به زودی قراردادهایی با شرکت‌های فرانسوی امضا خواهد شد که در این حوزه هم زمینه خوبی برای همکاری در حوزه کابل وجود دارد. به گفته او در بودجه سال 97 هم در بخش صنعت منابع و تسهیلات ارزان قیمت و خوبی پیش‌بینی شده و دولت به طور جدی کم کردن مشکل اشتغال از طریق گسترش تولید و ارتقای بهره‌وری را دنبال می‌کند. او تصریح کرد: به عنوان یک شهروند ایرانی که تحولات کشور و دنیا را دنبال می‌کند، فکر می‌کنم سال آینده وضعیت اقتصادی ایران بهتر از سال جاری خواهد بود. البته انتظار داریم شرکای ما از نگاه یک‌سویه اقتصادی به ایران پرهیز کنند و در بخش‌های سیاسی و فرهنگی و... این مشارکت وجود داشته باشد. معظمی تاکید کرد که سیاست دولت و وزارت صنعت این است که بازار را در اختیار شرکت‌هایی بگذارد که با طرف ایرانی مشارکت دارند که خوشبختانه شرکت‌های فرانسوی در این زمینه نسبت به کشورهای همجوار همکاری بهتری دارند ولی انتظار از دولت و شرکت‌های فرانسوی بیشتر است. امیدوارم با سفر وزیر خارجه و جناب رییس‌جمهور فرانسه، ارتباطات دو کشور در سطح بالاتری هم رقم بخورد.

معظمی در پایان خطاب به فعالان اقتصادی و کارشناسان ایرانی گفت: باید با امید به آینده کمک کنیم تا تصویر مثبت‌تر و واقع‌بینانه‌تری از شرایط اقتصادی اجتماعی کشور ارائه کنیم. واقعیت اقتصادی کشور بسیار بهتر و پویاتر از آن است که در ژورنال‌ها و شبکه‌های اجتماعی ترسیم می‌شود و به هر حال رشد اقتصادی 5 درصدی را نمی‌توان کتمان کرد ولی به هر حال نیاز کشور بیشتر است و امیدوارم هر چه زودتر به رشد 8 درصد که مد نظر بوده، برسیم.

 جنس فروخته ‌شده باید پس گرفته شود!

رییس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: جنس فروخته ‌شده از سوی فروشندگان باید پس گرفته شود. به گزارش صدا و سیما، سیدمحمود نوابی در هفدهمین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: اصطلاح جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود با وجود اینکه توهین به مشتری بود، پشت شیشه فروشگاه‌ها نصب می‌شد. با این حال، مردم از آنها خرید می‌کردند و ما این ناهنجاری را به یک هنجار اجتماعی تبدیل کرده بودیم. ‌ ما با این پدیده که در هیچ جای دنیا مشابه نداشت‌ مقابله کردیم و امروز شعار ما این است که جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود.

نوابی افزود: برخی تبلیغات اغواکننده است که باید روزی جمع شود و متاسفانه در رسانه‌ها و حتی صداوسیما‌ تبلیغ می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود. وی گفت: ما برای کارآفرینان باید شان اجتماعی در نظر بگیریم؛ یعنی ضمانت این افراد نباید مثل افراد عادی باشد؛ این در حالی است که ‌ متاسفانه بعضا وقتی گرفتار می‌شوند و‌ گرفتاری آنها از افراد عادی بالاتر و بیشتر است. نوابی افزود: درج قیمت باید قانونی باشد، ولی عمل نمی‌شود که باید مردم مطالبه‌گری کنند‌، مردم در صورت برخورد با گران فروشی، ‌کم‌فروشی، تقلب، احتکار و عرضه کالای قاچاق، درج نشدن قیمت، صادر نشدن ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، موضوع را با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در میان بگذارند. او گفت: سازمان حمایت، نه نیروی نظامی است و نه نیروی انتظامی؛ ولی با عرضه کالای قاچاق در بازار مبارزه می‌کنیم و به این ترتیب هزینه این کالاها را بالا می‌بریم.

 

ارسال نظر