ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۲۰

نوسازی هسته مرکزی پایتخت با هدف فقرزدایی

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد: قرار است در طرح جدید نوسازی بافت فرسوده علاوه بر نوسازی خانه‌های کلنگی، با تغییر رویه‌های اجتماعی و ایجاد مراکز مدنی، فقرزدایی صورت گیرد. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بانک مسکن، نوسازی متفاوت بافت‌های فرسوده در قالب برنامه ملی بازآفرینی شهری با فرمان رییس‌جمهور ۱۰ روز پیش آغاز شد. این برنامه در واکنش به سه صدای شنیده شده مرتبط با وضعیت شهرها به اجرا درمی‌آید و هدف آن احیای ۱۳۳۴ محله فرسوده طی ۵ سال در دو قالب «ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی» و «افزایش سرانه‌های خدماتی» است. این مدل نوسازی، زمین ۴ امتیازی برای ساخت‌وساز، پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. رضا میرصادقی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان متولی اجرای این طرح در پایتخت درباره ابعاد این طرح عنوان کرد: در طرح جدید برخلاف روش‌های استفاده شده در سال‌های گذشته برای نوسازی بافت فرسوده باید به صورت مینیاتوری کار جلو رود، به این معنا که نسخه هر محله باید با لحاظ موضوعات اجتماعی و اقتصادی طراحی و مشخص شود در قالب مهندسی ارزش که چه سوبسیدی ارائه می‌شود و چه چیزی برداشت می‌شود. چرا که یکی از دلایلی که در محدوده بافت فرسوده پیشرفت پروژه‌های نوسازی کند است این است که اولا توجیه اقتصادی ندارد، دوم آنکه پیچیده است و با بافت اجتماعی مردم سر و کار داریم. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون ۱۵ نقطه در مناطق مختلف فرسوده شهر تهران برای آغاز اجرای پروژه‌های جدید نوسازی شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: از میان ۱۵ منطقه شناسایی شده، معادل ۱۲ زمین به شهرداری تهران تعلق دارد. برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در نخستین مرحله از فراخوان تاکنون بالغ بر ۵۷ شرکت ثبت‌نام کرده‌اند.

انجام حدود نیمی از پروازها در ۳ فرودگاه

شرکت فرودگاه‌ها، آمار عملکرد فرودگاه‌های کشور در سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد که بر این اساس همچنان فرودگاه مهرآباد با انجام حدود یک‌سوم از کل پروازهای کشور رکورددار است. به گزارش ایسنا، طبق آمار منتشر شده، فرودگاه مهرآباد تهران مانند سال‌های گذشته فعال‌ترین فرودگاه کشور در انجام پروازهای مسافری بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز به تنهایی 28.9درصد از کل پروازهای کشور را انجام داده است. در رتبه دوم این‌ آمار فرودگاه مشهد قرار دارد که حدود ۱۵درصد از پروازها را انجام داده و پس از آن فرودگاه امام خمینی(ره) ‌تهران با 11.8 درصد پروازها رتبه سوم را در این آمار به خود اختصاص داده است. به این ترتیب این سه فرودگاه ایران در کنار هم بیش از ۴۵درصد از پروازها را در سال ۲۰۱۷ انجام داده‌اند و حدود ۵۰ فرودگاه باقیمانده ۵۰درصد دیگر را مدیریت کرده‌اند. فرودگاه شیراز با 6.9، اهواز با 5، اصفهان با 4.9، کیش با 4.8 و تبریز با 3.2درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. فرودگاه‌های ساری، خرم‌آباد، ارومیه، زاهدان، اردبیل، بیرجند، رشت، شهرکرد و ایلام فرودگاه‌های دیگر مراکز استان هستند که سهم پروازی هر یک از آنها کمتر از یک‌درصد کل آمارهای کشور است.

اتمام ظرفیت مسیرهای پرتقاضای ریلی در اواخراسفند

با گذشت بیش از دو هفته از آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی بخش قابل توجهی از ظرفیت قطارها در مسیرهای پرترافیک به پایان رسیده است. به گزارش ایسنا، اطلاعات ارائه شده در سامانه‌های رسمی فروش بلیت نشان می‌دهد، در روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۶ تقریبا ظرفیت قطارهای مسافری تمام مسیرهای پرتقاضا به پایان رسیده است. در این بین رسما ظرفیت قطار تهران – مشهد تمام شده و در مسیر تهران – یزد، تهران – تبریز، تهران – بندرعباس و تهران – اهواز نیز جز چند ظرفیت محدود باقیمانده عملا قطارهای فعال در روزهای پایانی سال با ظرفیت تکمیل روبه‌رو هستند. شرایط در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۷ اما متفاوت است. در روزهای اول و دوم فروردین‌ماه ظرفیت بسیاری از قطارهای کوپه‌یی و با کیفیت بالا پر شده اما هنوز بسیاری از قطارهای اتوبوسی و سالنی برای سفر ظرفیت دارند. پس از دور نخست تعطیلات و آغاز موج دوم سفرهای نوروزی شرایط همچنان به همان ترتیب است و جز برخی قطارهای لوکس که به پایان ظرفیت خود رسیده‌اند دیگر قطارها همچنان جا دارند.

 

ارسال نظر