اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۳۸

بخشی از مدارس مغازه می‌شوند

نمایندگان مجلس طرح آموزش و پرورش برای تغییر کاربری بخشی از مدارس برای درآمدزایی را تصویب کرده‌اند و این موضوع در بودجه سال 97 این وزارتخانه نیز دیده شده است به این معنا که مدارس می‌توانند بخشی از محوطه مدرسه را برای مقاصد تجاری و کاسبی، به کار بگیرند.

این طرح انتقادات زیادی را ازسوی کنشگران حوزه آموزش به همراه داشته است؛ چراکه هم وزارتخانه‌یی را که باید روی آموزش و پرورش دانش‌آموزان تمرکز داشته باشد، وارد مباحث تجاری و درآمدزایی می‌کند، و هم بخشی از مدارس را که باید در اختیار دانش‌آموزان باشد، در اختیار واحدهای تجاری قرار می‌دهد.

منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره طرح تغییر کاربری فضاهای آموزشی، با تاکید بر اینکه قرار نیست به هیچ عنوان، هیچ یک از فضاهای آموزش و پرورش به فروش برسد، گفته است: با توجه به مصوبه مجلس در سال 1396 که خوشبختانه در بودجه سال ٩٧ نیز تصویب شد، نظر وزارت آموزش و پرورش، تنها تغییر کاربری و استفاده بهینه از فضاهای موجود و تحت تملک آموزش و پرورش است. او افزود: وزارت آموزش و پرورش هیچ مصوبه و قوانین موضوعه‌یی مبنی بر فروش مدارس و فضاها یا واگذاری آنها به بخش غیردولتی و به‌منظور استفاده غیرآموزشی، نداشته و ندارد. او ادامه داد: طرح مورد اشاره فقط در مورد تغییر کاربری و آن‌هم در راستای بهبود وضعیت درآمدی و منابع مالی از قِبلِ مدارس و سایر فضاهای آموزشی و پرروشی است تا بتوانیم با استفاده از آن، قدری به بنیه مالی مدارس کمک کنیم. مجاوری ورود آموزش و پرورش به کاسبی را اینگونه به ایلنا توضیح داد: شهرداری‌ها از همه فضاهایی که در اختیار دارند، برای کسب درآمد بهره می‌برند. بسیاری دیگر از مراکز نیز همین‌طور، مثلا مساجد بدون اینکه در فعالیت‌های اصلی‌شان تغییری صورت بگیرد، از قِبلِ مغازه‌ها، مراکز تجاری و حتی بانک‌ها و سایر موسسات فرهنگی منشعب از فضای خود منتفع می‌شوند، لذا بر اساس این طرح آموزش و پرورش نیز می‌تواند با ایجاد برخی مغازه‌ها و اخذ مجوزهای تجاری، درآمدی کسب کند. او ادامه داد: بدیهی است وقتی آموزش و پرورش که در بهترین نقاط شهری یا در مناطق تجاری فضاهایی را دراختیار دارد، باید بتواند برای افزایش درآمد و منابع خود، براساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و طبق قانون و ضوابط ویژه‌یی که تدوین شده است، نسبت به استفاده بهینه اقدام کند، آن‌هم تنها در راستای تغییر کاربری و نه فروش! ما این اطمینان را می‌دهیم که در هیج جا شاهد فروش یا واگذاری فضاهای آموزش و پرورش به غیر از مراکز آموزشی نخواهیم بود. مجاوری درباره چگونگی سازوکار تغییر کاربری فضاهای آموزش و پرورش گفت: این فضاها بصورت مشارکتی یا اجاره‌یی در اختیار موسسات حقوقی و دولتی قرار می‌گیرد تا از آنها در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی استفاده شود.

۲۷۵ اخطاریه زیست‌محیطی برای مراکز درمانی

رییس اداره محیط‌‌زیست شهر تهران ضمن اشاره به مشکلات زیست‌محیطی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از صدور ۲۷۵ اخطاریه زیست‌محیطی برای این واحدها خبر داد. محمدحسین بازگیر با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا بهمن ماه حدود ۲۷۵ واحد درمانی و بیمارستانی پایش شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۱۷ واحد به دلیل مشکلات ناشی از مدیریت پسماند اخطاریه دریافت کرده‌اند.

او ادامه داد: ۴۲ مورد اخطاریه فضای سبز نیز در پی رعایت نکردن سرانه فضای سبز برای واحدهای درمانی و بیمارستانی صادر شده است همچنین ۱۳۱واحد به دلیل آلودگی آب تذکر گرفته‌اند.

رییس اداره محیط‌‌زیست شهر تهران با بیان اینکه به‌دلیل شکایت‌های مردمی ۳ واحد بیمارستانی اخطاریه آلودگی صوتی نیز دریافت کرده‌اند، گفت: برخی از فعالیت‌های ۶ واحد درمانی نیز سبب آلودگی هوا می‌شد که برای آنها نیز اخطاریه صادر شده است. بازگیر با بیان اینکه ممکن است در یک اخطاریه تمام مشکلات زیست‌محیطی یک واحد درمانی و بیمارستانی ذکر شده باشد، به ایسنا گفت: در مجموع ۳۰ واحد به اخطاریه‌های زیست‌محیطی بی‌توجهی کردند که تمامی آنها به مراجع قضایی معرفی شدند.

او با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای درمانی و بیمارستانی با دریافت اخطاریه رفع مشکل کردند، گفت: با واحدهای متخلفی که با محیط‌زیست همکاری نمی‌کنند، برخورد خواهد شد. رییس اداره محیط‌‌زیست شهر تهران در پایان گفت: پایش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اقدامی مستمر و دایمی است و ممکن است یک بیمارستان امروز نکات زیست‌محیطی را رعایت کند ولی ظرف مدت کوتاهی تمهیدات زیست‌محیطی آن با مشکلاتی مواجه شود. از این‌رو پایش مستمر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در دستور کار اداره محیط‌‌زیست شهر تهران است.

8 هزار نفر کوله‌بر در مریوان و سروآباد بیکار شدند

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس با بیان اینکه مسدود شدن مسیرهای کوله‌بری موجب بیکاری ۸۰۰۰ نفر کوله‌بر در مریوان و سروآباد شد، گفت: راه حداقل ارتزاق کوله‌برها با مسدود شدن مسیرهای کوله‌بری بسته شد.

منصور مرادی درباره مسدود شدن مرزهای کوله‌بری در مرزهای کشور، به خانه ملت گفت: یکی از مشکلات اساسی کوله‌برها در مریوان و سروآباد که ما به‌شدت پیگیر آن هستیم، مسدود شدن مرزهای کوله‌بری در مرزهای کشور به‌خصوص مریوان و سروآباد است که منجر به بیکار شدن بیش از هشت هزار نفر کوله‌بر در این مناطق شده است. نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیگیری‌هایی از وزیرکشور، فرماندار، استاندار و سایر مسوولان مرزی درخصوص وضعیت کوله‌برها داشته‌ایم و این درحالی است که البته موضوع مسدود شدن مرزها مربوط به دولت مرکزی عراق است که دولت باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

او ادامه داد: با توسعه بازارچه‌های مرزی می‌توان درآمد بالای برای خانواده‌های ساکن مناطق مرزی ایجاد کرد تا بتوان درآمدی به میزان 500هزار تومان به‌طور میانگین برای خانواده در این مناطق ایجاد کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مسدود شدن مسیرهای کوله‌بری موجب بیکاری ۸۰۰۰ نفر کوله‌بر در مریوان و سروآباد شده است، یادآور شد: مسیر حداقل ارتزاق کوله‌برها با مسدود شدن مسیرهای کوله‌بری بسته شد.

 

ارسال نظر