حکم دادگاهی دیگر علیه فرمان مهاجرتی ترامپ

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۴۷

گروه جهان|

یک دادگاه استیناف فدرال امریکا فرمان مهاجرتی رییس‌جمهوری ایالات متحده درباره ممنوعیت سفر اتباع 6 کشور مسلمان به ایالات متحده را ناقض قانون اساسی این کشور دانست. همچنین سنا نتوانسته روی تصویب هیچ یک از 4 طرح پیشنهادی در امور مهاجرتی به توافق برسد. این یک شکست دیگر برای فرمان مهاجرتی پرمناقشه دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

دادگاه استیناف ناحیه چهارم امریکا مستقر در شهر ریچموند در ایالت ویرجینیا اعلام کرده، صحبت‌های شخص ترامپ نشان می‌دهند که غرض‌ورزی علیه مسلمانان پایه و اساس این سیاست‌گذاری و صدور این فرمان مهاجرتی بوده است. بر این اساس سخنان ترامپ علیه مسلمانان ازجمله در زمان کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که فرمان مسافرتی او با اهداف تبعیض‌آمیز صادر شده است. پیش از این نیز در ماه دسامبر یک دادگاه استیناف فدرال در کالیفرنیا با صدور حکمی علیه فرمان ترامپ آن را ناقض قوانین مهاجرتی امریکا دانسته بود. درحال حاضر فرمان سوم ترامپ با حکم دیوان عالی امریکا در دست اجراست و احکام صادر شده از سوی دادگاه‌های استیناف فعلا مانع از اجرای آن نمی‌شود. دیوان عالی امریکا از آوریل بررسی احکام دادگاه‌های استیناف را آغاز  و قرار است تا ماه ژوئن نظر قطعی خود را در این زمینه اعلام کند. احکام دادگاه‌های استیناف منطقه چهارم(ویرجینیا) و منطقه نهم(کالیفرنیا) امریکا در تایید حکم‌های مشابه دادگاه‌های فدرال مریلند و هاوایی صادر شده‌اند. براساس فرمان منع سفر ترامپ، ورود اکثر شهروندان کشورهای مسلمان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن و چاد به امریکا ممنوع شده است. ممنوعیت‌هایی هم برای صدور روادید برای شهروندان کره‌شمالی و مقام‌های دولت ونزوئلا در نظر گرفته شده است.

رای دادگاه استیناف علیه دستور مهاجرتی ترامپ در شرایطی است که رییس‌جمهوری امریکا با انتقاد از مخالفان سیاست‌های مهاجرتی دولتش به ‌ویژه دموکرات‌ها تهدید کرده هر طرحی که خواسته‌هایش در ارتباط با مهاجران درآن گنجانده نشده باشد را وتو خواهد کرد. جنجالی‌ترین موضوع مربوط به سیاست‌های مهاجرتی، تعیین سرنوشت کسانی است که به طور غیرقانونی در زمان کودکی موسوم به رویاپردازان وارد امریکا شده‌اند. دولت ترامپ حفاظت از این مهاجران را منوط به مواردی ازجمله ساخت دیوار مرزی با مکزیک و توقف طرح موسوم به گرین کارت لاتاری کرده بود.

 

ارسال نظر