اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۴۱:۴۵
کد خبر: ۱۱۶۹۰۴

برداشت ازصندوق توسعه برای ساماندهی پسماند منتفی نشده

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: برداشت ازصندوق توسعه ملی برای حل مشکل پسماند منتفی نشده است.

علی محمد شاعری با اعلام این مساله که برداشت از صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماند در کشور منتفی نشده است، گفت: دولت در لایحه بودجه سال 97 بدون اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح، پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی مبلغی به میزان 2 میلیارد دلار برای مدیریت پسماند را داد، این درحالی است که برای برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی باید مجوزهای لازم اخذ می‌شد.

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی افزود: منتظر هستیم برداشت از صندوق توسعه ملی مراحل اخذ مجوز را تا پایان بررسی لایحه بودجه درمجلس را برای حل مشکلات پسماند به عنوان یک مشکل ملی طی کند، برداشت از این صندوق برای حل مشکل پسماند منتفی نشده و دولت باید هرچه سریعترمراحل اخذ مجوز را برای اختصاص این 2 میلیارد دلار طی کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه استفاده از اعتبارات دیگری منهای صندوق توسعه ملی چشم‌انداز روشنی ندارد، به خانه ملت گفت‌: دولت درلایحه بودجه 2 اولویت را مورد توجه قرار داده که این مسائل حل مشکل آب و دیگری مشکلات محیط زیستی است، اما درتبصره‌های پیشنهادی دولت درلایحه هیچ توجهی به آب و محیط زیست نشده است.

گره کور تامین اعتبار براثر موازی‌کاری نهادهای امدادگر

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، نبود هماهنگی نهادهای امدادرسان را نوعی موازی‌کاری دانست که در صورت تجمیع آنها می‌توان با تعیین اعتبارات مشترک مانع از افزایش هزینه‌ها شد.

اکبر ترکی در مورد تاکید دبیرکل جمعیت هلال احمر بر پیگیری افزایش اعتبارات این نهاد برای توسعه پایگاه‌های امداد گفت: بر اساس یک سری پروتکل‌هایی موجود در هلال احمر باید به فاصله هر 35 کیلومتر یک پایگاه امداد در جاده‌ها ایجاد شود و در این راستا شاخص‌هایی را نیز تعریف کرده‌اند.

او ادامه داد: هم‌اکنون بر اساس نیازی که هلال احمر اعلام کرده کمبودهایی در زمینه افزایش پایگاه‌های امداد وجود دارد، با این حال در کشور منابعی هم وجود دارد که بر مبنای آن می‌توان اعتبارات هر بخش را تعیین کرد، ضمن اینکه هر کدام از بخش‌ها تلاش می‌کنند که منابع بیشتری را به دست آورند تا در حوزه اختیاراتی که دارند بهترین خدمات را ارائه دهند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس، به خانه ملت گفت: ما در کمیسیون تلفیق نیز برای تامین اعتبارات بخش‌هایی که درآمد آنها واقعی بوده و افزایش ردیف‌های بودجه آنها به دیگر بخش‌ها آسیب وارد نمی‌کند، کمک می‌کنیم، اما واقعیت این است که نمی‌توان تعیین ردیف‌های بودجه را بر اساس تمام مشکلات هر بخش تعیین کرد چرا که قرار نیست همه آنها در طول یک‌سال برطرف شوند.

ترکی با بیان اینکه اظهارنظرهایی که در کشور مطرح می‌شود باید کارشناسی شده باشد چرا که برخی مواقع ناخواسته موازی‌کاری می‌کنیم، اظهار کرد: هم‌اکنون برای امدادرسانی بخش‌های مختلفی وجود دارد اعم از پایگاه اورژانس 115، ایستگاه‌های هلال احمر، افرادی که از اداره راه در بخش حوادث فعالیت دارند، پلیس راهور و نیروی انتظامی که در حوزه مشابهی به ارائه خدمات می‌پردازند.

شرایط ثبت‌نام در مدارس غیردولتی برند اعلام شد

وزیر آموزش وپرورش در جلسه شورای سیاست‌گذاری مدارس غیردولتی، حذف آزمون از مدارس تیزهوشان رابه معنای حذف این مدارس ندانست و گفت: برگزاری هرگونه آزمون و شبه آن در مدارس غیردولتی ممنوع است.

محمد بطحایی در بیست و دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز غیردولتی در ساختمان شهید رجایی، همکاری و همراهی شورای سیاست‌گذاری مدارس غیردولتی با مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش را مطلوب دانست و اظهار کرد: اجرایی کردن مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش در خصوص حذف آزمون از دوره ابتدایی با مخالفت برخی افراد مواجه شد که این امر طبیعی و قابل پیش بینی بود، زیرا همواره هرگونه تغییروتحول با مقاومت بخش‌هایی از بدنه یک مجموعه مواجه خواهد شد.

او افزود: یک میلیون دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی داریم که قریب 350 هزار نفر از آنان درگیر برگزاری آزمون‌ها جهت آمادگی شرکت در آزمون ورودی تیزهوشان و دانش‌آموزان از پایه دوم و سوم ابتدایی آماده آزمون می‌شوند، هستند بطوری که یک دانش‌آموز 8 یا 9 ساله در یک سال 16 بار در آزمون‌های آمادگی که توسط موسسات خارج از آموزش وپرورش برگزار می‌شود شرکت می‌کند، 250هزار نفر از آنان در آزمون شرکت می‌کنند و تنها 15هزار نفر پذیرفته می‌شوند واین تبعات سنگینی را در برخواهد داشت.

بطحایی ادامه داد: در پژوهشی که درخصوص کوله‌پشتی دانش‌آموزان ابتدایی صورت گرفته، وزن کیف یک دانش‌آموز پایه چهارم حدود 8 کیلو و 800 گرم است که از این مقدار 5 کیلو و 200 گرم آن را وزن کتاب‌های کمک درسی تشکیل می‌دهد و این امر ناشی از برگزاری آزمون‌هاست.

او اظهار کرد: حذف آزمون از ورودی پایه هفتم به معنی حذف مدارس تیزهوشان نیست، بلکه آزمون مدارس تیزهوشان نیز شامل مصوبه اخیر حذف آزمون می‌شود؛ بنابراین مدارس تیزهوشان را داریم، اما آزمون نداریم و دانش‌آموزان با استعدادهای متنوع از طریق اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهاب، شناسایی و تقویت می‌شوند.

 

 

ارسال نظر