مشکل اصلی در فعالیت‌های تولیدی نبود برنامه و ایده است

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۳۱:۴۷
کد خبر: ۱۱۶۸۹۲
مشکل اصلی در فعالیت‌های تولیدی نبود برنامه و ایده است

ایجاد و نوسازی 32 هزار واحد صنعتی کشور تا پایان دولت دوازدهم

گروه بنگاه‌ها|

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که تا پایان دولت دوازدهم حدود 32 هزار واحد صنعتی در کشور ایجاد، نوسازی و تکمیل ظرفیت می‌شود که برای هر استان سهمیه درنظر گرفته شده است.

 نجفی همچنین مهم‌ترین مشکل پیش روی تولید در کشورمان را نبود برنامه و ایده برای طرح‌های اقتصادی دانست که باید از طریق آموزش و مهارت‌آموزی این مشکلات در مسیر برطرف شدن قرار بگیرند.

صادق نجفی دیشب در آیین افتتاحیه دهمین دوره مسابقات فوتسال جام بسیج سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های شهرک‌های صنعتی کشور در ساری افزود: سهمیه هر استان در نوسازی و تکمیل ظرفیت یا ایجاد صنایع جدید براساس گستردگی آنها از 700 تا یک‌هزار و 300 واحد تعیین شده است. وی با اظهار اینکه بخش عظیمی از واحدهای صنعتی در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان‌های کشور قرار دارند، بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: همه مسوولان باید بدانند اگر می‌خواهیم کشوری توسعه‌یافته داشته باشیم باید همه از تولیدکنندگان حمایت کنیم. نجفی رویکرد اصلی سیاست‌های وزارت صنعت را اشتغال‌زایی معرفی کرد و افزود: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه اقدام جهادی را برای رسیدن به چشم‌انداز 20 ساله نظام در دستور کار قرار داده است.

 ارتباط با بازار؛ حلقه مفقوده اشتغال‌زایی

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، حلقه مفقوده اشتغال‌زایی در بخش صنایع را مشکل ارتباط با بازار دانست و گفت: بخش اعظم مشکل اشتغال مربوط به بازاریابی است و این حلقه‌های ارتباطی است که تولید را به بازار متصل می‌کند. وی با اعلام اینکه در حال حاضر از 80 هزار واحد صنایع کوچک، 50درصد در داخل شهرک‌ها و بقیه در بیرون شهرک‌ها قرار دارند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با در اختیار داشتن 38درصد اقتصاد کشور، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و معیشت مردم دارد. نجفی گفت: در کشورهای پیشرفته 70درصد اشتغال مربوط به صنایع خرد و کوچک است و به همین دلیل ما در ایران وظیفه سنگین و بزرگی داریم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت امروز قابل‌قبول نیست. وی افزود: از 80 هزار واحد صنعتی کشور بخش قابل‌توجهی یا تعطیل هستند یا با ظرفیت پایین کار می‌کنند و این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا موانع و مشکلات واحد‌های خرد و کوچک را حل و فصل کنیم. او ادامه داد: امروز همه دغدغه معیشت و اشتغال جوانان را داریم و برنامه و حرکت دولت تدبیر و امید برای موضوع اشتغال با محوریت برنامه‌های صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی است.

 مشکل اصلی در فعالیت‌های تولیدی

نبود ایده است

 از سوی دیگر رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: مشکل اصلی در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نبود برنامه، فکر و ایده از سوی صاحبان صنعت است. صادق نجفی دوشنبه شب در گفت‌وگو با ایرنا در ساری با بیان اینکه پس از برجام تامین مواد اولیه آسان‌تر شده است، افزود: هر چند افزایش قیمت ارز تا حدودی کار را برای برخی واحدهای صنعتی سخت کرد، اما در مجموع تامین مواد اولیه و ارز مشکل اصلی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دست‌اندرکاران باید در کنار تولیدکننده و آنان نیز در کنار مردم باشند، گفت: مشکل این است که در داخل کشور بدتر از بیرونی‌ها با یکدیگر برخورد و عمل می‌کنیم.

وی افزود: اگر تعامل منطقی بین مردم، مسوولان و رسانه‌ها ایجاد شود، بخش بزرگی از مشکلات اساسی یعنی معیشت و اشتغال جوانان رفع خواهد شد.

نجفی گفت: براساس برنامه مقرر شد تا با استفاده از مزیت‌ها و تسهیلات پیش‌بینی شده در بودجه، 20هزار واحد صنعتی را در 4 سال آینده به ظرفیت کامل برسانیم.

وی کمبود نقدینگی را از مشکلات اصلی واحدهای غیرفعال صنعتی معرفی کرد و افزود: فقدان بازار، اختلاف بین شرکا، کمبود یا نبود مواد اولیه و تامین نبودن ماشین‌آلات هم از دیگر مشکلات این واحدهاست.

معاون وزیر صنعت گفت: جلسات متعددی با شورای هماهنگی بانک‌های داخلی و خارجی برگزار شده و تفاهم‌هایی نیز برای فعال کردن این واحدها به دست آمده است. نجفی با تاکید بر اینکه شهرک‌های صنعتی باید مدیریت یکپارچه داشته باشند و اختیارات لازم را از دستگاه‌های مختلف اجرایی اخذ کنند، افزود: شهرک‌های صنعتی کشور با وجود تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم، زنده و فعال نیستند؛ زیرا نتوانسته‌ایم اهداف آنها را به سازمان‌ها و نهادها بشناسانیم.

 

ارسال نظر