آرامش بعد از توفان

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۹۲
آرامش بعد از توفان

گروه جهان     طلا تسلیمی   

پس از چندین روز شرایط ناخوشایند در بازارهای جهانی و شدیدترین نوسانات بازارهای سهام از سال 2015 تاکنون در نهایت سرمایه‌گذاران روز دوشنبه توانستند، نفس راحتی بکشند. بازارهای اروپایی و آسیایی افزایش ارزش شاخص‌های سهام را شاهد بودند و حتی بازارهای امریکا معاملات را با افزایش در ارزش شاخص‌ها آغاز کردند؛ اما نگرانی‌ها درباره گزارش نرخ تورم و همچنین برنامه بودجه پیشنهادی دونالد ترامپ در امریکا که با احتمال صرف‌نظر حزب جمهوری‌خواه از تراز بودجه در بازه زمانی 10ساله همراه است، سرمایه‌گذاران را از معاملات مخاطره‌آمیز بازداشت.

به گزارش فایننشال تایمز، نگرانی سرمایه‌گذاران امریکایی از افزایش نرخ تورم که احتمالا با اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی توسط فدرال رزرو همراه می‌شود، سبب شد معاملات در بازارهای سهام با احتیاط بیشتری صورت بگیرند. این مساله همچنین با افزایش بهره‌وری اوراق قرضه دلاری خزانه‌داری امریکا همراه شد. بهره‌وری اوراق قرضه خزانه‌داری با افزایش حدود 7.1 واحد برای نخستین مرتبه از 2014 تاکنون از 2.9درصد بیشتر شد. آمارهای مربوط به نرخ تورم فردا چهارشنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود، نقش اساسی در تعیین سیاست‌های پولی داشته باشد. اگر نرخ تورم که در چند ماه گذشته در روندی غیرمنتظره و غیرطبیعی پایین مانده بود، در صورت افزایش و رسیدن به هدف 3درصدی فدرال رزرو امکان اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه پولی را فراهم می‌آورند که این مساله چندان خوشایند سرمایه‌گذاران بر سهام نیست. با این حال، داو جونز معاملات دوشنبه را با 1.38درصد افزایش به پایان رساند و شاخص‌های اس‌اند‌پی 500 و نزدک به ترتیب افزایش 1.49 و 1.44درصدی را شاهد بودند. اگرچه داوجونز همچنان بدترین هفته عملیاتی خود را در دو سال گذشته می‌گذراند و اس‌اند‌پی هنوز نتوانسته سقوط 5.2درصدی در یک هفته گذشته را جبران کند.

در اروپا ارزش شاخص سهام استاکس 1.1درصد افزایش یافت و فوتسی لندن و دکس فرانکفورت به ترتیب افزایشی 1.3 و 1.9 درصدی را شاهد بودند. در آسیا نیز ارزش شاخص سهام شانگهای کامپوزیت و کاسپی کره‌جنوبی افزایشی نزدیک به یک‌درصدی را تجربه کرده بودند.

با این حال بریج‌واتر بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان (به ارزش 160میلیارد دلار) درباره ورود بازارها به یک عصر جدید همزمان با تطابق جهان با سیاست‌های سختگیرانه همچون افزایش نرخ بهره هشدار داد. باب پرینس مسوول سرمایه‌گذاری در این صندوق گفت: نوسانات هفته گذشته که به خروج بیشترین سرمایه از صندوق‌های سهام جهانی انجامیدند، همچنان ادامه خواهند داشت. پرینس افزود: «میزان رضایت‌مندی در بازارها در یک بازه زمانی طولانی افزایش یافته بود و به همین سبب فکر نمی‌کنیم که این نوسانات در عرض چند روز پایان یابند.»

 نگرانی و احتیاط در امریکا

در همین حال احتمال نوسانات بیشتر در بازارهای امریکایی در رابطه با برنامه بودجه دونالد ترامپ و گزارش نرخ تورم وجود دارد. پس از یک‌هفته افت‌و‌خیز در بازارهای سهام، سرمایه‌گذاران اکنون محتاطانه منتظر تاثیر گزارش نرخ تورم و تاثیر آن بر سیاست‌های تسهیل‌شده پولی اجرا شده از زمان بحران مالی جهانی هستند. ژانت یلن رییس پیشین فدرال رزرو اجرای سیاست‌های سختگیرانه پولی از جمله افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت را از مدت‌ها پیش آغاز کرد و در جلسه اول فوریه نیز جرومی پاول رییس جدید فدرال رزرو از ادامه سیاست‌ها به روال گذشته خبر داد که به معنای افزایش سه مرحله‌یی نرخ بهره در سال 2018 است؛ اما سرمایه‌گذاران از این مساله نگران هستند که گزارش‌های مربوط به نرخ تورم بانک مرکزی را به تسریع سیاست‌گذاری وادارد و در حقیقت همین مساله بود که روز دوشنبه بر وال‌استریت تاثیر گذاشت.

رابین گریفیتس استراتژیست ارشد گروه ای‌سی‌یو در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: نگرانی‌ها از نرخ تورم و شرایط کنونی بازار گزینه ایمنی را در اختیار سرمایه‌گذاران نمی‌گذارد: «این یک روند متداول تغییر از گاو به خرس است (گاو به روند افزایشی ارزش شاخص‌های سهام در بازار اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذاران را به خرید ترغیب می‌کند و خرس بازاری است که قیمت‌ها در آن رو به کاهش است و سرمایه‌گذاران را به فروش ترغیب می‌کند. در چنین شرایطی شما مستقیما به اوراق قرضه دولتی روی می‌آورید. اما در شرایطی که نرخ بهره را زیاد می‌کنند به این دلیل که شرایط اقتصاد خوب است و نرخ تورم نیز در حال افزایش است، اوراق قرضه هم دارایی ایمنی نیست. بدین‌ترتیب شما برای سرمایه‌گذاری بین سهام‌ها گیر می‌کنید و این در حالی است که می‌دانید ارزش سرمایه‌گذاری ندارند.»

در همین حال کاخ سفید برنامه بودجه را ارائه می‌دهد و برنامه زیرساختی جدیدی را ارائه می‌کند. این برنامه بودجه 200میلیارد دلار هزینه در بخش زیرساخت‌ها و بیش از 23میلیارد دلار برای امنیت مرزی و تشدید قوانین مهاجرتی را در بر دارد، اما مساله نگران‌کننده این است که این برنامه پیشنهادی احتمالا کسری بودجه را طی 10سال برابر با 3 تریلیون دلار افزایش خواهد داد. به کسری بودجه سالانه نیز افزوده می‌شود و براساس بودجه پیشنهادی ترامپ در سال 2019 کسری بودجه امریکا از یک تریلیون دلار خواهد گذشت. پیش‌بینی می‌شود، طبق برنامه‌های جدید دولت ترامپ برای بودجه، وزارت خزانه‌داری اوراق قرضه به ارزش 90 میلیارد دلار را به شکل صورت‌حساب‌های 13 و 26 هفته‌یی به فروش بگذارد.

 

 

ارسال نظر