کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۵۱

کمبود بارش کشور به 63 درصد رسید

پاون  میزان بارش‌های کشور از ابتدای مهر تا 20 بهمن‌ماه جاری به 46.5 میلیمتر رسید. شرکت مدیریت منابع آب ایران بر اساس آخرین اطلاعات به ثبت رسیده در ایستگاه‌های باران‌سنجی اعلام کرد: از ابتدای مهرماه تا 20 بهمن‌ماه جاری، میزان بارش‌های کشور به 46.5 میلیمتر رسیده است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (127میلیمتر) 63.4درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (90میلیمتر) 48.3 درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، بیشترین بارش‌ها در حوضه آبریز اصلی خزر با 168.6میلیمتر و کمترین میزان بارش‌ها در حوضه آبریز مرزی شرق با 3میلیمتر به ثبت رسیده است.

حجم بارش‌های اول مهر تا 20 بهمن‌ماه جاری معادل 76 میلیارد و 633 میلیون مترمکعب بوده است. همچنین گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران حکایت از آن دارد که 28 استان کشور از جمله فارس، ‌قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، ‌خراسان‌شمالی، خوزستان، زنجان، ‌سمنان و سیستان و بلوچستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارای کاهش بارش هستند.

گفتنی است، استان سیستان و بلوچستان با 2میلیمتر بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش 97درصدی و استان آذربایجان غربی با 125میلیمتر بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش 4درصدی مواجه بوده است.

گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که از ابتدای مهرماه تا 20 بهمن‌ماه جاری تنها 3 استان کشور شامل استان‎های بوشهر، گلستان و مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته از افزایش بارش برخوردار بوده‌اند.

بر پایه این گزارش استان بوشهر با 69 میلیمتر بارش در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته 81 درصد افزایش بارندگی داشته و استان‌های گلستان و مازندران نیز در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته به ترتیب 16 و 3درصد افزایش بارش در کشور را تجربه کردند.

چانه‌زنی هند برای نفت ‌ارزان‌تر عربستان‌ و امریکا

ایرنا  «دارمندرا پرادان» وزیر نفت هند اعلام کرد: دهلی‌نو برای کاهش فشار بر مصرف‌کنندگان هندی، از عربستان‌سعودی و امریکا درخواست خواهد کرد تا نفت را با قیمت پایین‌تری به هند بفروشند.

به گزارش روزنامه هندو، وی با اشاره به اینکه «خالد الفلیح» وزیر نفت عربستان‌سعودی در تاریخ 23 فوریه به هند سفر خواهد کرد، گفت: ریک پری وزیر انرژی امریکا نیز در تاریخ 28 فوریه و اول ماه مارس از هند دیدار می‌کند و ما قصد داریم در این دیدارها درخصوص کاهش قیمت نفت با آنها مذاکره کنیم. وی گفت: هند معتقد است که قیمت نفت باید کاهش یابد. قیمت بنزین در هند در چند روز گذشته به 73 روپیه (حدود یک یورو) در هر لیتر رسید که این مقدار بالاترین قیمت سوخت از زمان آغاز به کار دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در سال 2014 محسوب می‌شود. قیمت گازوییل در هند نیز به سطح بی‌سابقه 64.15 روپیه (حدود 82 یورو) در هر لیتر رسیده است. این در حالی است که دولت هند در بودجه پیشنهادی خود برای سال 2018، جهت کنترل قیمت سوخت در این کشور مالیات غیرمستقیم بر بنزین و گازوییل را کاهش نداده است. شرکت‌های نفتی هند سال گذشته اعلام کردند: قیمت بنزین و گازوییل به صورت روزانه در این کشور تغییر خواهد کرد. پیش از این شرکت‌های نفت هندی در اول و آخر هر ماه، قیمت بنزین و گازوییل را براساس قیمت بازار تعیین می‌کردند.

دولت هند در سال 2010 میلادی قیمت‌گذاری بنزین و گازوییل در بازارهای هند را به عهده شرکت‌های واردکننده نفت گذاشت.

عربستان‌سعودی دومین کشور بزرگ صادرکننده نفت به هند است.

 

 

ارسال نظر