اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۱:۰۲:۳۴
کد خبر: ۱۱۶۶۵۴

 یک گام تا تصویب نهایی لایحه حمایت از کودکان

عضو کمیسیون قضایی مجلس از بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در صحن علنی بعد از بررسی لایحه بودجه 97 خبر داد.

محمدعلی پورمختار در مورد آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، گفت: شورای نگهبان به برخی مواد لایحه ایراد گرفت که این ایرادات در کمیسیون در حال بررسی و برطرف شدن است.  او افزود: انتظار داریم بعد از رفع اشکالات و بررسی بودجه در صحن علنی مجلس، لایحه مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گیرد. وی با بیان اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان جامع و کامل است، به خانه ملت گفت: سوءاستفاده از کودکان، تجاوز و جلوگیری از رسیدن آنها به حقوق‌شان، شکنجه جسمی و روحی، ممانعت از تحصیل، نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی، جرم‌انگاری خرید و فروش کودکان، سوءاستفاده از کودکان برای درآمدهای اختصاصی اشکال و موارد مختلفی است که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است. این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به‌طور قطع تصویب و اجرای درست و اصولی این لایحه تحول اساسی را در وضعیت کودکان ایجاد و بخش زیادی از مشکلات اجتماعی کودکان را مرتفع خواهد کرد. عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: البته وظایف نهادهایی مانند وزارت کشور، آموزش و پرورش، بهزیستی، دادگستری و مجموعه‌های مرتبط با امور کودکان در این لایحه پیش‌بینی شده است.

 موافقت کمیسیون تلفیق با تغییر در تعرفه‌های پزشکی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با تغییر در میزان تعرفه‌های پزشکی خبر داد. محمدنعیم امینی فرد با بیان اینکه تصمیم مجلس بر ثابت ماندن تعرفه‌های پزشکی است، به خانه ملت گفت: مجلس به دنبال عدم افزایش هزینه‌ها در سال آینده است البته باید پذیرفت که برای چرخه اقتصادی حوزه سلامت باید حداقلی از افزایش تعرفه‌ها به شرطی که به مردم فشار وارد نشود را داشته باشیم. نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش تعرفه‌های پزشکی باید کمتر از نرخ تورم باشد، تصریح کرد: نمی‌توان هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه‌های خدمات پزشکی نداشته باشیم زیرا منتهی به کیفیت خدمات می‌شود.

او ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی سازوکار مختص به خود را دارند و بر این باورم که احکام دایمی در این مورد کاملا جوابگو است. این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: باید برای تعیین تعرفه‌های پزشکی به گونه‌یی گام برداشت که بتواند چرخش اقتصادی در بنگاه‌های اقتصادی را تامین کند و از سویی به مردم فشار نشود بنابراین به‌طور حتم افزایش تعرفه‌ها باید کمتر از نرخ تورم باشد.

 عقب بودن استان تهران در زمینه ساخت مدرسه

استاندار تهران با اشاره به عقب بودن استان تهران در زمینه ساخت فضاهای آموزشی، تاکید کرد: در حال حاضر تامین اعتبار برای ساخت مدرسه در استان، در اولویت قرار دارد. محمدحسین مقیمی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی مدرسه دریادلان در منطقه ۲۲ تهران، اظهار کرد: ساخت فضاهای آموزشی در تهران و شهرهای آن به نسبت سایر نقاط کشور کمی عقب‌تر است. یکی از دلایل آن نیز رشد سریع شهرهای استان و ساختمان‌‌سازی‌های زیادی است که در تهران انجام شده است.

او با بیان اینکه در منطقه ۲۲ نیز به موازات خانه‌هایی که ساخته شده، مدرسه کمتری ایجاد شده است، ادامه داد: از دو سال قبل تقریبا توجه بیشتری به این موضوع شده و کمبودهای آن مشخص شده است. قرار است بخشی از آن را دولت و قسمتی را خیرین تامین کنند. مقیمی با اشاره به در اولویت قرار گرفتن تامین اعتبار ساخت مدرسه در استان تهران، اضافه کرد: در کشور ۴۰ تا ۴۵درصد مدارس توسط خیران ساخته می‌شود. بسیاری از مدارس استان‌های کشور نیز توسط خیران تهران ساخته‌ شده‌اند. امیدواریم در دو یا سه سال آینده کمبودها در این زمینه جبران شود و مدارسی که نیاز دارند، نوسازی و مقاوم‌سازی شوند.

 مراکز «رفاه» برای نگهداری کودکان مادران شیفت شبی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از آغاز به کار«مرکز رفاه کودک و خانواده» ویژه کودکان ۶ ماه تا ۱۲سال برای ارائه خدمات نگهداری و مراقبتی در ساعات عدم حضور والدین در منزل، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه والدین، اردوهای فرهنگی تفریحی و برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های سرپرستی خبر داد.  احمد خاکی با اشاره به اینکه مرکز «رفاه کودک و خانواده» از مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی است افزود: این مرکز با ارائه خدمات عمومی و به صورت ساعتی و تمام وقت آماده به کار است و خدماتی نظیر مراقبت روزانه، انجام تکالیف مدرسه، مددکاری اجتماعی، مشاوره و راهنمایی، اردوهای فرهنگی تفریحی، فعالیت‌های فوق برنامه و دوره‌ها و جلسات آموزشی ویژه خانواده‌ها را ارائه می‌دهد.  او با بیان اینکه این طرح از امسال آغاز شده و در حال حاضر نیز یک مرکز در تهران آغاز به کار کرده است، به ایسنا گفت: به‌طور کلی ۱۶ مرکز «رفاه کودک و خانواده» در سراسر کشور افتتاح شده است. تلاش ما بر این است که تا پایان سال ۳ مرکز دیگر نیز افتتاح شود و بیشتر مهدهای‌مان را به سمت چنین مراکزی سوق دهیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه به تشریح تفاوت فعالیت این مراکز با مهد کودک‌ها پرداخت و اظهار کرد: فعالیت این مراکز اوقات فراغت را نیز شامل می‌شود. همچنین درصورتیکه مادرانی در شیفت شب مشغول به کار باشند، می‌توانند فرزند خود را به این مراکز بسپارند تا به تمام کارهای مراقبتی، آموزشی و تحصیلی و... کودک رسیدگی شود. علاوه بر این دانش‌آموزان می‌توانند تکالیف خود را در کنار مربیان مرکز انجام دهند و آنچه در رابطه ما مسائل اجتماعی شدن است را بیاموزند.

او با تاکید بر اینکه مرکز رفاه مجاز به دریافت هیچ‌گونه وجهی بابت برگزاری کلاس‌های فوق برنامه برای کودکان مقیم (تمام‌وقت، نیمه‌وقت و ساعتی) گروه سنی زیر

6 سال نیست، اظهار کرد: دریافت هزینه برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده درسی با استفاده از کادر آموزش دیده، شامل معلمان شاغل در مدارس یا مراکز آموزشی دارای مجوز برای گروه سنی بالای 7 سال با تقاضای والدین بلامانع است.

 

ارسال نظر