قدرت نمایی کشورهای مسلح برای نابودی جهان

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۸۷
قدرت نمایی کشورهای مسلح برای نابودی جهان

گروه گوناگون|

 سند جدید استراتژی هسته‌یی امریکا به نام «بازنگری وضعیت هسته‌یی» دوم فوریه منتشر شد. همچنین گفته شده بود که 5 فوریه زمان آن بود که روسیه و امریکا به حد شاخص‌های مربوط به پیمان ادامه کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی تهاجمی(اس. ان. و-3) مربوط به سال 2010 دست یافته باشند. طبق گزارش‌های منتشر شده، این چهارمین بازنگری جامع پنتاگون در زمینه قدرت نظامی هسته‌یی امریکاست که برای تحقق برنامه‌های دونالد ترامپ مبنی بر افزایش قدرت نظامی و تقویت نقش تسلیحات هسته‌یی در راهبرد امنیتی امریکا تدوین شده است که گفته می‌شود پیش از این در سال 2010 در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما به تصویب رسید. این سند جدید ترامپ، جایگزین سند قبلی ارائه شده و طبق این سند، ساخت تسلیحات جدید هسته‌یی و پاسخ هسته‌یی به حملات استراتژیک مهم غیرهسته‌یی در نظر گرفته شده است. در سند قبلی حمله هسته‌یی به عنوان آخرین راه چاره مدنظر بود درحالی که در این سند کارکرد زرادخانه هسته‌یی امریکا، بازدارندگی است و در صورتی که بازدارندگی پاسخگو نبود، حمله هسته‌یی صورت گیرد. به گفته منتقدان ترامپ این موضوع می‌تواند رقابت‌های هسته‌یی مانند زمان جنگ سرد را به دنبال داشته باشد؛ چراکه روسیه، چین و کره شمالی به عنوان دشمنان احتمالی امریکا معرفی شده‌اند. ترامپ نیز در بیانیه خود وعده داد یک زرادخانه هسته‌یی چنان قوی و قدرتمند ایجاد خواهد کرد که هر گونه تجاوز را متوقف کند.

هر چند که امریکا و روسیه پس از جنگ سرد متعهد شده بودند که به سمت کاهش زرادخانه‌ها و توقف تولید سلاح هسته‌یی پیش بروند با این حال همچنان زرادخانه‌هایشان در مقایسه با کشورهای مسلح دیگر توانمند باقی مانده است.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، بسیاری از تسلیحات این دو کشور به صورت استراتژیک مستقر هستند؛ کلاهک‌هایی که آماده هستند در صورت لزوم توسط موشک‌های بالستیک یا بمب‌افکن‌ها فعال شوند.(همان ادعایی که ترامپ درخصوص دکمه هسته‌یی امریکا در مقابل کره جنوبی داشته است.) براساس این آمار در روسیه حدود یک هزار و 710تسلیحات در مناطق استراتژیک مستقر شده‌اند. به نظر می‌رسد این موضوع باعث نگرانی ترامپ و ارائه برنامه‌های دفاعی در مقابل روسیه شده باشد چراکه طبق این آمار، شمار این تسلیحات در امریکا کمتر از روسیه اعلام شده است. براساس گزارش‌های منتشر شده، امریکا حدود یک هزار و 650 کلاهک هسته‌یی در مناطق استراتژیک مستقر دارد. همچنین شمار تسلیحات هسته‌یی که در مناطق غیراستراتژیک روسیه مستقر شده حدود 2هزار و 600 مورد گزارش شده که این میزان در امریکا نزدیک به 2هزار و 200کلاهک هسته‌یی است. به نظر می‌رسد این موضوع که امریکا و روسیه تجهیزات خود را در مناطق استراتژیک و غیراستراتژیک مستقر کرده‌اند، نشان‌دهنده نقض آشکار تعهد 2010 امریکا و روسیه است. براساس نسخه امضا شده پیمان کاهش تسلیحاتی در سال 2010 دو طرف روسی و امریکایی باید تا تاریخ 5 فوریه سال 2018 زرادخانه‌های هسته‌یی خود را تا شاخص‌های تعیین شده، کاهش دهند. طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که امریکا و فدراسیون روسیه پیمان نیواستارت را به مدت 7سال اجرا کرده‌اند. از 5 فوریه، محدودیت‌های جدیدی علیه زرادخانه هسته‌یی راهبردی دو کشور اعمال می‌شود. درحال حاضر امریکا حدود 150کلاهک هسته‌یی در مناطق غیراستراتژیک مستقر کرده و روسیه طبق این گزارش، تسلیحاتی در مناطق غیراستراتژیک ندارد. این درحالی است که گفته شده، واشنگتن ادعا کرده که به همه تعهدات خود در چارچوب پیمان نیواستارت تا آگوست 2017میلادی عمل کرده است.

در ادامه این گزارش گفته شده که شمار تسلیحات از کار افتاده در روسیه حدود 2هزار و 500 مورد اعلام شده که این تعداد در امریکا به 2هزار و 600 مورد می‌رسد. همانطور که گفته شد، امریکا و روسیه در مقابل سایر کشورهای مسلح، زرادخانه‌ها و تسلیحات بیشتر و مجهزتری دارند. در این گزارش نیز بسیاری کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما شمار تسلیحات آنها در مقایسه با این دو کشور بسیار ناچیز است. طبق این گزارش تعداد کلاهک‌های هسته‌یی مستقر شده در مناطق استراتژیک فرانسه تنها حدود 280مورد است که این تعداد در بریتانیا به 120مورد رسیده است. همچنین شمار کلاهک‌های هسته‌یی متسقر شده در مناطق غیراستراتژیک فرانسه حدود 10مورد، در چین 270مورد و در سایر کشورهای مورد بررسی کمتر از 150مورد اعلام شده است. این گزارش‌ها درحالی منتشر شده که روز 15ژانویه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن هشدار نسبت به وقوع جنگ هسته‌یی تاکید کرد که جهان اکنون در «لبه پرتگاه» قرار دارد.

 

ارسال نظر