کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۵۵

هدیه معنادار پاپ فرانسیس به اردوغان

پاپ فرانسیس به رجب طیب اردوغان نشانی منقش به فرشته صلح اهدا کرد. به‌ گزارش دویچه‌وله، رهبر کاتولیک‌های جهان پس از دیدار خصوصی با رییس‌جمهوری ترکیه در واتیکان گفت:«این فرشته‌ صلحی است که بر عفریت جنگ غلبه می‌کند». او فرشته صلح را نماد دنیای مبتنی بر صلح و عدالت دانست. دیدار خصوصی پاپ و اردوغان ۵۰ دقیقه طول کشید؛ ۳۰دقیقه طولانی‌تر از معمول. از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشده است. رییس‌جمهوری ترکیه پیش‌تر گفته بود که قصد دارد به‌ ویژه درباره بیت‌المقدس با پاپ فرانسیس صحبت کند. حضور اردوغان در واتیکان نخستین میزبانی واتیکان از یک رییس‌جمهور یا رییس دولت ترکیه در ۵۹ سال گذشته بود. روابط دیپلماتیک واتیکان و ترکیه در عالی‌ترین سطح از سال ۱۹۶۰ آغاز شد. اردوغان در سال ۲۰۱۴ در آنکارا میزبان پاپ فرانسیس بود.

هشدار عربستان و امارات به قطر

عربستان و امارات درخواست قطر برای بین‌المللی کردن حرمین شریفین را محکوم کردند. به گزارش القدس‌العربی، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان با هشدار به مقامات قطر گفته:«درخواست برای بین‌المللی کردن اماکن مقدس اقدامی متجاوزانه و اعلام جنگ علیه عربستان است. ما حق خود را برای واکنش به هر طرفی که برای بین‌المللی کردن اماکن مقدسمان تلاش کند، محفوظ می‌دانیم.» طرح مجدد این پرونده از سوی قطر با خشم عربستان و امارات و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مواجه شده است. سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی عربستان از قطر خواسته صبر بزرگان را نیازماید!

آغاز رزمایش دریایی پاکستان و عربستان

چهارمین رزمایش مشترک دریایی نیرو‌های پاکستان و عربستان در دریای عرب در نزدیکی شهر بندری کراچی آغاز شده است. به گزارش رادیو پاکستان، این رزمایش که قرار است تا 16فوریه ادامه یابد با هدف افزایش مهارت‌های عملیات ضد تروریستی و تبادل قابلیت‌های حرفه‌یی بین نیرو‌های دریایی پاکستان و عربستان برگزار می‌شود. سفیر عربستان در اسلام‌آباد پیش‌تر از تمایل کشورش برای سرمایه‌گذاری در دالان اقتصادی چین- پاکستان همچنین طرح توسعه بندر گوادر سخن گفت. عملیات مشترک نظامی موسوم به «شهاب 1» با هدف اجرای عملیات مبارزه با تروریسم نیز سال گذشته در پاکستان برگزار شد.

امریکا فعلا در عراق می‌ماند

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده، قصد ندارد به زودی نیروهایش را از عراق خارج کند. این درحالی است که دوشنبه سخنگوی دولت عراق گفته بود، امریکا درحال کاهش شمار نظامیانش در عراق است. به گزارش الحره عراق، ایریک پاهون سخنگوی پنتاگون گفته واشنگتن و بغداد برای تبدیل ماموریت‌های نیروهای امریکایی به آموزش یگان‌های ارتش عراق و افزایش آمادگی جهت مبارزه با تروریسم توافق کرده‌اند.

 

ارسال نظر