اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۴۲۲

اتهام‌زنی به دولت

تسنیم| وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اتهام افزایش قیمت ارز برای تامین بودجه بی‌اساس است. محمد شریعتمداری در نشست شورای اداری استان یزد اظهار کرد: تلاش دولت حمایت از تولید است، در این ارتباط متحمل ضررهایی هم شده؛ این اتهام که دولت برای تامین بودجه، نرخ ارز را افزایش داد، درست نیست. او گفت: بخش اعظم مشکلات تولید در کشور عوامل مهم برون‌زا، محاط صنعتی و معدنی است، باید راهکارهایی برای رفع آن در نظر گرفته شود. این مقام مسوول افزود: یکی از مسائلی که مانع پیشرفت امور می‌شود، ثبات نداشتن قیمت‌هاست که تلاش زیادی در دولت برای رفع این مشکل انجام شده و با این حال تغییرات غیرمتعارف نرخ ارز مشکلاتی را برای صنعتگران به وجود آورده است. شریعتمداری گفت: عامل برون‌زا و مشکل‌ساز دیگر برای تولید، کفایت نداشتن حجم تسهیلات بانکی در تولید است که با افزایش سرمایه نظام بانکی رفع می‌شود. او گفت: مالیات بر ارزش افزوده مشکل جدی واحدهای تولیدی است، پیشنهادهای دولت در این خصوص در قالب لایحه تقدیم مجلس شد که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

قاچاق لوازم آرایشی به ایران

ایسنا| معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف از تامین ۶۳درصدی لوازم آرایشی به شکل قاچاق خبر داد. رضا موسی‌زاده درباره واردات قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام شده، قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته حدود 1.5میلیارد دلار بوده است که از نظر مقدار فراوانی بالایی دارد. او افزود: ریشه این مساله نیز به صرفه اقتصادی بالای قاچاق لوازم آرایش برمی‌گردد که از صرفه خارج کردن قاچاق این کالا نیز در چند بعد قابل پیگیری است. موسی‌زاده اظهار کرد: بعد اول این تغییرات مربوط به فرهنگ و الگوی مصرف این کالا مربوط می‌شود. متاسفانه از نظر مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در وضعیت مطلوبی نیستیم. او ادامه داد: در خصوص مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی بحث فرهنگ‌سازی بیش از سایر حوزه‌ها مطرح بوده و نیازمند عزم جدی دستگاه‌های اجرایی فرهنگی هستیم.

افت سرمایه‌گذاری خارجی

ایسنا|حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت طی 8ماهه سال جاری معادل 2.1میلیارد دلار بوده که در قیاس با رقم 4.83 میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته با افت محسوسی روبه‌رو شده است. وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی به گونه‌یی است که تعداد این طرح‌ها تا پایان آبان‌ سال جاری ۴۷ مورد بوده که در قیاس با ۴۲ طرح‌ مصوب در مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۱درصدی همراه شده است. اما حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری طی 8ماهه سال جاری معادل 2.1میلیارد دلار بوده که نسبت به 4.83میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در مدت مشابه سال قبل، با کاهش ۶۷ درصدی روبه‌رو شده است.

 

ارسال نظر