نیروی دریایی بریتانیا آب می‌رود

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۵۶
نیروی دریایی بریتانیا آب می‌رود

گروه گوناگون  در آغاز ژانویه 2018، ژنرال لرد دنت رییس پیشین ارتش بریتانیا، اعلام کرد: در صورت کاهش جدی در ظرفیت‌های نظامی انگلیس تاریخ قضاوت خوبی درباره فیلیپ هاموند وزیر خزانه‌داری این کشور نخواهد داشت. این هشدار در حالی اعلام شده که پیش از سال نو میلادی، ناو هواپیمابر 65هزار تنی که پیشرفته‌ترین کشتی نظامی بریتانیا به‌شمار می‌رود، توسط ملکه الیزابت به بهره‌برداری رسید. هزینه این ناو، حدود 3 میلیارد پوند برآورد شده است. این ناو هواپیمابر که بزرگ‌ترین کشتی جنگی ساخته شده برای نیروی دریایی پادشاهی بریتانیاست، قادر به حمل حداکثر 40 هواپیماست. این ناو در ۴ جولای ۲۰۱۴ توسط ملکه الیزابت دوم نام‌گذاری شد و قرار است به‌طور رسمی از ماه مه سال ۲۰۱۷ میلادی به‌کار گرفته شود. هر چند تاخیر در راه‌اندازی این کشتی جنگی بسیار خبرساز بود اما جهش بزرگی در توانایی ناوگان این کشور شناخته می‌شود.

با این ‌حال، بسیاری از کارفرمایان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، بسیاری از کارمندان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس، نیروی دریایی‌ با کمبود قابل‌توجه نیروی انسانی مواجه شده است. این کاهش نیروی انسانی، در حالی رخ داده که در سال 2017، روسیه و امریکا به‌واسطه بحران اوکراین توان نظامی خود را به رخ یکدیگر می‌کشیدند و بمب‌افکن‌های استراتژیک روس بر فراز کشورهای عضو ناتو رویت می‌شد، همچنین، روسیه ناوهای خود را روانه آب‌های بریتانیا کرد. آن‌طور که در گزارش‌ها گفته شده، حضور 3 کشتی جنگی روسیه در «کانال مانش» و رصد جنگنده‌های روس در حریم هوایی بریتانیا موجب شد تا لندن نیروی دریایی خود را برای مقابله با تهدیدهای احتمالی روانه این محل کند.

آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، قدیمی‌ترین نیروی ارتش این کشور است که از اواسط قرن هجدهم تا اواسط قرن بیستم، قوی‌ترین نیروی دریایی دنیا نیز شناخته می‌شد. توسط این نیرو بود که بریتانیا، از سال 1815 تا حدود 1940، بر تمام قدرت جهان چیره بود. در طول جنگ جهانی دوم نیز، نیروی دریایی بریتانیا حدود 900 کشتی جنگی در اختیار داشت و در تمام مدت جنگ سرد، نیروی دریایی بریتانیا، به یک نیروی ضدزیردریایی تبدیل و با تمام زیردریایی‌های اتحاد جماهیر شوروی، مقابله می‌کرد.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، پس از جنگ جهانی دوم، در سال 1945 شمار نیروی دریایی این کشور حدود 861هزار نفر اعلام شده بود. براساس اطلاعات به دست آمده، در طول 70 سال گذشته نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در سال 1955 با بیشترین کاهش نیروی انسانی روبه‌رو شد.

در این سال حدود 733هزار نفر از پرسنل نیروی دریایی بریتانیا، شغل خود را از دست دادند و شمار نیروی انسانی در این بخش به 128 هزار نفر رسید. به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از این نیرو‌ها، افراد داوطلب یا نظامیان اعزام شده برای حضور در جنگ جهانی دوم بودند.

از طرفی نیز، طبق گزارش‌های منتشر شده، بریتانیا، حجم بسیاری از ناوهای هواپیمابر، ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های خود را در دهه 1950 به‌دلیل مشکلات اقتصادی از خدمت خارج کرده و عمده آنها را جهت اوراق شدن به فروش رساند. در ادامه نیز نیروی دریایی این کشور به ناوگانی بسیار کوچک‌تر از ناوشکن‌ها و ناوهای محافظ به همراه ناوهای هواپیمابر سبک روی آوردند.

 شمار نیروهای دریایی بریتانیا، در سال 1970 به 86 هزار نفر رسید و در سال 1991حدود 62هزار نفر بود. بسیاری از کارشناسان، افزایش فناوری‌ و اتوماسیون را موجب کاهش نیروی انسانی در نیروی دریایی بریتانیا می‌دانند. در سال 2000 نیز شمار پرسنل نیروی دریایی بریتانیا، 38 هزار و 800نفر اعلام شد. آن‌طور که گفته شده، نه‌تنها نیروی دریایی بریتانیا که به‌طور کلی با پایان جنگ سرد اما روند کاهش حجم نیروی‌های نظامی بریتانیا سرعت بیشتری گرفت و حتی حضور نظامی در دو کشور افغانستان و عراق هم نتوانست افزایش آنچنانی را برای بریتانیایی‌ها به همراه داشته باشد. این درحالی است که در سال 2017، گزارش‌هایی مبنی بر ادغام واحدهای چترباز و تفنگداران دریایی در یکدیگر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در بودجه نظامی بریتانیا منتشر شد. براساس این پیشنهاد، پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۴۰۰۰نفر از نیروهای مسلح انگلیس کاهش می‌یابند. همچنین گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که ۱۱ هزار سرباز، 2 هزار تفنگدار دریایی و ملوان و ۱۲۵۰ نفر از نیروی هوایی بریتانیا شغل خود را از دست می‌دهند. این پیش‌بینی‌ها در حالی اعلام شده که در سال 2017 شمار پرسنل نیروی دریایی بریتانیا، 29 هزار و 280نفر اعلام شد.

به گفته رییس پیشین ارتش بریتانیا، گزارش‌های مطرح شده مبنی‌بر کاهش نیروی ارتش انگلیس باعث کاهش توانمندی‌های این کشور در دفاع از حق حاکمیت و حفاظت از شهروندان در داخل و خارج از بریتانیا می‌شود. با این ‌حال، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرده که می ‌هنوز متعهد به توقف کاهش نیروی مسلح بریتانیاست.

 

 

ارسال نظر