تلاشی دیرهنگام برای اتحادی فراجناحی

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۲۷
تلاشی دیرهنگام برای اتحادی فراجناحی

گروه جهان  

 دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در نخستین سخنرانی خود در کنگره از دستاوردهای سیاسی و اقتصادی یک‌ساله دولتش دفاع کرد، به مجموعه‌یی از موضوعات داخلی و خارجی پرداخت و از امریکای نوین سخن گفت.

به گزارش یورونیوز، دونالد ترامپ همچنین گفته زندان گوانتانامو را به عنوان زندانی نظامی باز نگه خواهد داشت. باز نگه داشتن گوانتانامو ازجمله وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود. رییس‌جمهوری امریکا همچنین گفته به سوی دموکرات‌ها دست دراز می‌کند تا از اختلافات تلخ گذشته عبور کنند. ترامپ در بخشی از سخنانش به موضوع ایران نیز پرداخت و برجام را توافقی افتضاح توصیف کرد که کنگره باید ایرادهای آن را برطرف کند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود به جنگ با داعش نیز پرداخته و گفته است تمام مناطقی که در عراق و سوریه تحت کنترل داعش بوده از آنها پس گرفته شده است. او گفته در پی وعده‌یی که سال پیش برای نابودی داعش داده اکنون افتخار می‌کند که ائتلاف مبارزه با داعش تقریبا به‌طور 100درصد در عراق و سوریه موفق شده و تقریبا همه مناطق آزاد شده‌اند.

ترامپ در ادامه سیاست‌های دولت‌های پیشین امریکا در برابر کره‌شمالی را اشتباه توصیف کرده و گفته جاه‌طلبی موشکی و هسته‎یی پیونگ‌یانگ می‌تواند به‌زودی برای امریکا تهدیدآمیز باشد. او همچنین گفته: «ما در حال مبارزه و وارد آوردن حداکثر فشار بر کره‌شمالی برای جلوگیری از این اتفاق هستیم اما امتیاز دادن به کره‌شمالی باعث شده این کشور به اقدامات تحریک‌آمیزش بیفزاید.»

بلومبرگ با اشاره به این سخنان ترامپ نوشته: «سخنرانی ترامپ به‌طور غریبی غیرعادی بود. از لحن همیشگی تهاجمی ترامپ خبری نبود. جز چند انتقاد از کره‌شمالی، از حمله احتمالی و درگیری هسته‌یی چیزی نشنیدیم که البته پیشرفت خوبی است. اما نکات ناامیدکننده هم کم نبود. او با لحنی جاه‌طلبانه از منتقدان و حزب دموکرات خواست که در پی حل اختلافات حزبی در اموری چون مهاجرت و اصلاحات قوانین باشند. اما این سخنان باتوجه به رفتار گذشته ترامپ هیچ تاثیر مثبتی ایجاد نکرد. اگر ترامپ می‌خواست براساس وعده‌های سال گذشته‌اش عمل کند، اکنون ریاست‌جمهوری‌اش متفاوت بود. او زمانی درخواست اتحادی فراحزبی داده که خیلی دیر است.»  سی‌ان‌ان نیز با کنایه به درخواست ترامپ برای اتحاد فراحزبی نوشته: «ترامپ با دستانی باز و مشتی گره‌ کرده از اتحاد می‌گوید.»

 کاهش مالیات‌ها

رییس‌جمهوری امریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود به بهبود وضعیت اقتصادی و تاثیر اصلاحات مالیات در وضعیت اقتصادی پرداخته و گفته که ایالات‌متحده در قدرتمندترین وضعیت خود است. ترامپ گفته در یک‌سال گذشته دو میلیون و

۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است، از جمله ۲۰۰هزار شغل جدید در کارخانه‌ها. او همچنین گفته دستمزدها در یک سال گذشته کاهش یافته و شاخص سهام رشد کرده و رکورد شکسته است. او سپس به تشریح قانون اصلاح مالیاتی که توسط دولت به اجرا گذاشته شده، اشاره کرده و گفته این برنامه بزرگ‌ترین اصلاح قانون مالیات در تاریخ امریکا موجب بهبود مالی خانواده‌های متوسط می‌شود.

بر این اساس اعتبار کاهش مالیات یک زوج که صاحب فرزند شده‌اند دو برابر شده و اقشار کم‌درآمد معاف شدند.

ترامپ همچنین توضیح داده که دولت او نرخ مالیات اماکن کسب و کار را از ۳۵درصد به ۲۵درصد کاهش داده است تا شرکت‌های امریکایی که در داخل خاک امریکا فعالیت می‌کنند، بتوانند با شرکت‌های مستقر در خارج از امریکا رقابت کنند؛ ضمن اینکه کارگران شرکت‌های بزرگ در پی سود شرکت‌ها از کاهش مالیات‌ها، پاداش دریافت می‌کنند. ترامپ سرانجام تاکید کرده که این دوره خوبی برای همه امریکایی‌هاست که بتوانند با تلاش خود هر چه می‌خواهند به دست بیاورند.

دونالد ترامپ چند ساعت پیش از سخنرانی خود به خبرنگاران گفته بود: «دوست دارم کشورم را دوباره متحد کنم. این کار بدون وقوع یک رویداد مهم که بتواند مردم را متحد کند، مشکل است. اما می‌خواهم این کار را بدون این رویداد بزرگ انجام دهم، زیرا معمولا این رویداد بزرگ چیز خوبی نیست.»

یورونیوز در این باره نوشته: «برخی تحلیلگران بر این باورند که ترامپ حملات تروریستی به خاک امریکا را لزوما اتفاق بدی نمی‌داند. وی هر زمانی که افراط‌گرایان حملات تروریستی را در اروپا صورت می‌دهند تلویحا از وقوع آن ابراز خشنودی می‌کند و سیاست‌های اروپا در این زمینه را به باد انتقاد می‌گیرد. حالا هم به‌طور واضح نمی‌توان گفت که منظور ترامپ از وقوع یک رویداد مهم حوادث تروریستی چون حملات یازده سپتامبر یا حمله نظامی به کشورهای دیگر است اما باتوجه به سابقه رفتار و گفتار وی، به نظر می‌رسد که وی این قبیل حوادث را برای سیاست ایالات‌متحده سودمند می‌داند. حدود ۶۰درصد از مردم ایالات‌متحده به ترامپ اعتماد نداشته و با سیاست‌های او موافق نیستند. به نظر می‌رسد که او در تحقق بخشیدن به شعار خود مبنی بر بازگرداندن دوباره عظمت به امریکا ناتوان است و در این میان وقوع یک رویداد مهم می‌تواند به کمکش بیاید تا نقش پررنگ‌تری در سیاست امریکا و در برخورد با اعضای حزب مخالفش یعنی حزب دموکرات و همین‌طور هم‌حزبی‌های خود یعنی اعضای حزب جمهوری‌خواه داشته باشد.»

 واکنش دموکرات‌ها

جوزف کندی سوم نماینده ماساچوست در کنگره و نوه رابرت کندی برادر و وزیر دادگستری جان اف کندی رییس‌جمهوری سابق امریکا نماینده‎یی بود که واکنش دموکرات‌ها به‌عنوان حزب مخالف ترامپ را قرائت کرده است. جوزف کندی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ را دوره‌یی مملو از «هرج و مرج» توصیف کرده که باعث ترک برداشتن جامعه امریکا شده است. او گفته بسیاری از امریکایی‌ها یک سال گذشته را در اضطراب، عصبانیت و وحشت گذرانده‌اند. او همچنین گفته است: «قلدرها ممکن است بتوانند ضربه یا مشتی بزنند اما اثری برجا نخواهند گذاشت. آنها هرگز در تاریخ امریکای ما، حتی برای یک‌بار نتوانسته‌اند با قدرت و روحیه ملتی رقابت کنند که در دفاع از آینده‌شان متحد هستند.»

از سوی دیگر برنی سندرز سناتور دموکرات، در واکنش به سخنان ترامپ گفته: «نمی‌فهمم چطور رییس‌جمهوری می‌تواند سخنرانی سالانه‎اش را ارائه کند اما به تغییرات اقلیمی نپردازد.»

 

ارسال نظر