علنی‌های نشست غیرعلنی

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۲۷
علنی‌های نشست غیرعلنی

یک روز پیش از آنکه نتایج اصلاحات بودجه در کمیسیون تلفیق به صحن علنی بیاید، نمایندگان در جلسه‌یی به آنچه از بودجه ایراد گرفته بودند، پرداختند؛ از چگونگی حذف یارانه‌بگیران پردرآمد تا افزایش قیمت سوخت که پیش‌تر اختلاف بر سر آن منجر به رد لایحه بودجه سال 97 شده بود. آن‌طور که یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید در این جلسه بر سر پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و افزایش حقوق اساتید دانشگاه و مدیران هم سخن به میان آمده است.

الیاس حضرتی نماینده تهران، در گفت‌وگو با «تعادل» درباره مباحث مطرح شده در جلسه روز سه‌شنبه مجلس می‌گوید: در جلسه دیروز درباره ایرادات نمایندگان به بودجه سال آینده و رفع آن صحبت شد، هر چند برخی نمایندگان اعتقاد داشتند ایراداتی اساسی به این بودجه وارد است و باید به دولت بازگردانده شود.

حضرتی که خود یکی از نمایندگانی است که به بازگشت بودجه به دولت به دلیل ایرادات اساسی آن اعتقاد دارد، درباره پیشنهاد خود توضیح می‌دهد: به اعتقاد بنده بودجه باید در مجلس رد شده و به دولت بازگردانده شود. در این بین نمایندگان، بودجه سه‌دوازدهم تصویب کنند تا لایحه جدید دولت برای بودجه سال آینده در فضایی آرام و خارج از فضایی که در این یک ماه به وجود آمد، بررسی شود.

اگرچه نمایندگان این پیشنهاد را به‌طور جدی پیگیری نکرده‌اند، اما ظاهرا بر تغییر برخی بندهای لایحه فعلی بودجه مصر هستند. این را حضرتی می‌گوید و تاکید می‌کند که «نمایندگان به آن بخش از بودجه که به حذف یارانه‌بگیران مربوط می‌شود، انتقاد دارند و قائل به تغییراتی در آن هستند.»

او می‌افزاید: هر چند تغییراتی در این خصوص در کمیسیون تلفیق اعمال شده، اما هنوز رضایت نمایندگان حاصل نشده است. در این بین این نگاه هم وجود دارد که نحوه حذف یارانه‌بگیران به دولت واگذار شود تا دولت خود در این باره تصمیم‌گیری کند. با این حال، باید رقم پرداختی یارانه از 42هزار میلیارد کنونی به 30 هزار میلیارد تومان برسد.

افزایش قیمت بنزین دیگر بحث جلسه دیروز مجلس بوده است. حضرتی درباره نظرات نمایندگان توضیح می‌دهد: اگرچه تغییر قیمت بنزین در دست دولت است و نمایندگان دخل و تصرفی در آن ندارند، اما مجلس اعتقاد دارد که در دو ماه مانده به پایان سال تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت بنزین گرفته نشود. آن‌طور که این عضو فراکسیون امید می‌گوید ظاهرا نگاهی در مجلس وجود دارد که برای کاهش اثر افزایش قیمت بنزین در زندگی خانوارها، مانند سابق بنزین سهمیه‌بندی شده و با دو نرخ ارائه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مصوبه عدم افزایش حقوق مدیران، اساتید دانشگاه و قضات که مورد انتقاد قرار گرفته بود، می‌گوید: این موضوع در جلسه دیروز هم مطرح شد. نمایندگان نگاه‌های مختلفی در این باره داشتند، با این حال به نظر می‌رسد نمایندگان با محدود کردن افزایش حقوق مدیران موافقت کنند، اما محدودیت افزایش حقوق اساتید دانشگاه و قضات در کمیسیون تلفیق برداشته شود.

بدهی دولت به تامین اجتماعی از دیگر موضوعات مطرح در جلسه دیروز بوده است. حضرتی درباره تصمیم مجلس در این باره توضیح می‌دهد: تامین اجتماعی مدعی است که 120 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، اما آنها در محاسبه این رقم، سود و بهره پول بدهی را هم حساب کرده‌اند. درواقع رقم واقعی بدهی دولت به تامین اجتماعی براساس آنچه کارشناسان گفته‌اند، 60 هزار میلیارد تومان است که دولت باید همین مبلغ را به این سازمان بازگرداند.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، برای بازپرداخت این بدهی، دولت 30 هزار میلیارد آن را به تامین اجتماعی پروژه عمرانی می‌دهد و 30هزار میلیارد دیگر هم از طریق واگذاری زمینی در جنوب کشور پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر