روزهای ملتهب انقلاب

۱۳۹۶/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۳۵
روزهای ملتهب انقلاب

نهم بهمن 1357 در روزهای اوج حرکت مردم برای انقلاب، اتفاقات متعددی رخ داد. در این روز شاپور بختیار پس از فشارهای فراوان از سوی قشرهای مختلف جامعه گفت: فرودگاه‌ها همه باز است. او همچنین در واکنش به پیش شرط امام(ره) برای پذیرش ملاقات با او گفت: من به هیچ‌وجه استعفا نخواهم داد و به پاریس نمی‌روم.

در همین روز امام خمینی(ره) درباره غیرقانونی بودن دولت بختیار گفتند: خائن اصلی را با خفت بیرون کردید. این نتیجه را هم که حاشیه‌یی بیش نیست از صحنه خارج کنید. امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با مجله مصری روزالیوسف هم توضیح دادند: مصمم هستیم به هرگونه نفوذ خارجی در ایران خاتمه دهیم. در خاک ایران جایی برای پایگاه‌های نظامی وجود ندارد و به هیچ دولتی اجازه دخالت در امور داخلی ایران را نمی‌دهیم.

امام همچنین درباره مشکلات کشور و امکان خطر سفرشان به ایران اعلام کردند: اگر ارتش کنار بکشد آرامش تضمین می‌شود. محافظ من خدا و حفظ امنیت با مردم است.

امام خمینی(ره) در سخنانی گفتند: من در نخستین فرصتی که پیدا کنم به ایران می‌روم و در نخستین قدم، دولتی مبتنی بر رای مردم اعلام می‌کنم. امام خمینی(ره)، علی امینی را برای دیدار نپذیرفتند. امینی فعالیت‌های گوناگونی را برای مهار انقلاب آغاز کرده بود که مهم‌ترین آنها قرارگرفتن او در صدر گروه مشاوران محمدرضا پهلوی محسوب می‌شد. او حتی برای حفظ رژیم داوطلب نخست وزیری شد و چون در این راه امام خمینی(ره) را مانع اصلی رسیدن به هدف خود دید، خواستار دیدار با امام(ره) شد.

در همین روز سفارت ایران در دانمارک در جریان انقلاب به وسیله دانشجویان ایرانی اشغال شد.

رادیو مسکو نیز اعلام کرد که رمزی کلارک وزیر پیشین دادگستری امریکا با برشمردن نتایج اقامت هشت روزه خود در ایران اعتراف کرد که 99 درصد مردم ایران خواستار بازگشت آیت‌الله خمینی هستند و اصرار دارند که رژیم ضد ملی از میان برود و به سلطه بیگانگان بر ایران پایان داده شود.

 

ارسال نظر