«نه» به نژادپرستی و تبعیض جنسیتی ترامپ

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۳۰
«نه» به نژادپرستی و تبعیض جنسیتی ترامپ

گروه جهان   

در پایان نخستین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هزاران نفر در شهرهای امریکا و دیگر نقاط جهان تظاهرات کردند و «حقوق مساوی» برای زنان و خودداری از سیاست‌های تبعیض جنسیتی و نژادپرستانه را خواستار شدند. در آستانه انتخابات حساس میان‌دوره‌یی کنگره زنان و حامیان آنها در ایالت‌های واشنگتن، شیکاگو و کالیفرنیا و دیگر نقاط، در تلاش برای ایفای نقشی فعالانه در ایجاد تغییر در سیاست‌گذاری‌های دولت امریکا در خیابان‌ها تجمع کردند و علیه دیدگاه‌های ترامپ شعار دادند. این در حالی است که دولت امریکا به‌دلیل خودداری دموکرات‌ها از توافق بر سر بودجه موقت، تعطیل شده است و باتوجه به موضع‌گیری دو حزب انتظار می‌رود این مشکل در فاصله زمانی کم قابل حل نباشد.

 دومین راهپیمایی زنان علیه ترامپ

ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف جهان دومین راهپیمایی گسترده را برگزار کردند. معترضان که اغلب زنان بودند چون سال گذشته علیه حضور ترامپ در کاخ سفید به خیابان‌ها آمدند. گفته شده، اعتراض‌های امسال تحت‌ تاثیر جنبش‌های حمایتی زنان وسعت بیشتری داشته است. تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از تظاهرات هزاران نفر در شهرهایی از جمله واشنگتن، لس‌آنجلس، نیویورک و سایر شهرها در سراسر امریکا و دیگر کشورها حکایت دارد. نیویورک‌تایمز از برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز در رم ایتالیا، فرانکفورت آلمان، کامپالا در اوگاندا و اوزاکا در ژاپن خبر داده است. بسیاری از اعتراض‌های امسال از جنبش

«من هم همینطور #MeToo» الهام گرفته بودند؛ جنبشی که در اعتراض به سوء‌رفتارهای جنسی، آزار و اذیت و حمله تهاجمی از سوی مردان در رده‌های بالای دولت، رسانه‌ها و نهادهای تفریحی و سرگمی تشکیل شده است. سیاستمداران دموکرات و فعالان ترقی‌خواه در بسیاری از اجتماعات از جمله در واشنگتن سخنرانی کردند. یکی از آنها تام پرز رییس کمیته ملی دموکراتیک است که گفته: «زنان هسته‌ اصلی حزب دموکرات هستند و رهبران این حزب در برابر دونالد ترامپ، مایک پنس و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه سراسر این کشور که به صورت بی‌سابقه‌یی به حقوق زنان و خانواده‌های کارگر حمله می‌کنند، خواهند ایستاد. همزمان با تجمع امروز اعلام می‌کنیم که حزب دموکرات در کنار فعالان شجاع خواهد بود و از مردم می‌خواهد در انتخابات میان‌دوره‌یی ۲۰۱۸ به یک نامزد دموکرات رای بدهند.» این اعتراض‌ها در واکنش به «راهپیمایی برای حیات» در روز جمعه برگزار شد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و مایک پنس معاون او هر دو در این راهپیمایی سخنرانی کرده بودند.

علاوه بر شهرهای بزرگی همچون نیویورک، لس‌آنجلس، بوستون، دنوِر، فیلادلفیا و واشنگتن، شهرهای کوچک نیز صحنه تظاهرات اعتراضی علیه ترامپ بودند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که به علت اختلاف بر سر بودجه، دولت امریکا تعطیل شده است. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا انتظار چنین سالگردی را نداشت. در نخستین سال روی کار آمدن او به جای مراسم جشن و شادی، صدها هزار نفر از مردم امریکا در شهرهای بزرگ و کوچک به خیابان‌ها رفتند و علیه ترامپ شعار دادند.

 توییت طنز ترامپ و تعطیلی دولت

به گزارش دویچه‌وله، دونالد ترامپ که معمولا در توییت‌های خود بسیار تند و تیز مخالفان را نقد می‌کند، این مرتبه با لحنی طنز‌آمیز نوشت: «امروز هوا در همه جای کشور بسیار عالی و برای تظاهرات همه زنان مناسب است. بیرون بیایید و این موفقیت بی‌مثال را جشن بگیرید.» این لحن شوخ‌طبعانه ترامپ در حالی است که دولت او به دلیل اختلافات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره بر سر بودجه، تعطیل شده است. فعالیت در بسیاری از ادارات دولتی از روز شنبه متوقف شده یا به حداقل کاهش یافته است و کارمندان مجبور شده‌اند مرخصی بدون حقوق بگیرند. با توجه به شرایط موجود ترامپ احتمالا نخواهد توانست در اجلاس اقتصادی داووس شرکت کند. او پیش‌تر گفته بود در این اجلاس که در روزهای 23 تا 26 ژانویه برگزار می‌شود، درباره سیاست «اول امریکا» سخنرانی خواهد کرد. اجلاس اقتصادی داووس که یکی از مهم‌ترین نشست‌های سران دنیا، مدیران و دانشمندان عرصه اقتصاد محسوب می‌شود با شعار «برای یک آینده مشترک در یک دنیای از هم پاشیده» کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، تعطیلی امریکا درست یک سال پس از تحلیف ترامپ صورت می‌گیرد و مخاطره سیاسی ناشی از آن هر دو حزب را تهدید می‌کند، به‌ویژه اینکه هر یک مسوولیت تعطیلی دولت را بر گردن دیگری می‌اندازند. سنای امریکا ظهر شنبه جلسه‌یی ویژه را برگزار کرد؛ جلسه‌یی که صحنه نزاع دو حزب بود و با وجود نشانه‌های اولیه از احتمال مصالحه، بر دستیابی به راه‌حل مشترک سایه افکند. میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا گفت: «ما اینجاییم. نخستین روز از تعطیلی دولت توسط دموکرات‌هاست. ما هرچه می‌توانستیم انجام دادیم تا مانع از این اتفاق شویم. آنها شرایط گروگان‌گیری پیش آوردند و این مشکل را ایجاد کردند. » چاک شومر سناتور نیویورک و رهبر دموکرات‌های سنا نیز مک‌کانل و ترامپ را در تعطیلی دولت مقصر دانست و گفت: «توانایی او در نابودسازی یک توافق دو حزبی، خودش نوعی از هنر بود. مذاکره با رییس‌جمهوری ترامپ مثل مذاکره با «ژله» است.» وضعیت در مجلس نمایندگان نیز مشابه بود و قانون‌گذاران دو حزب یکدیگر را در تعطیلی دولت مقصر می‌دانستند. تعطیلی دولت که از سال 2013 تاکنون بی‌سابقه بود، پس از آن رخ داد که اکثر دموکرات‌های سنا و شماری از جمهوری‌خواهان سنا علیه لایحه مخارج تایید شده در مجلس نمایندگان رای دادند. برای بازگشایی دولت دست‌کم حدود 10 نفر از دموکرات‌های سنا بایستی هرگونه توافقی در این زمینه را تایید کنند. مجلس نمایندگان نیز باید موافقت خود را با تدابیر مزبور اعلام نماید. اما باتوجه به نزاع‌های کلامی سیاستمداران و قانون‌گذاران دو حزب، دستیابی به راه‌حلی دو حزبی در آینده نزدیک چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد.

 

ارسال نظر