اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۲۸

 به ازای هر 27 نفر یک واحد صنفی

مشاور اقتصادی اتاق اصناف با بیان اینکه واحدهای خرد بهره وری بالایی ندارند، گفت: ارتباط منطقی بین تولید داخل و شبکه گسترده توزیعی در کشور برقرار نیست. هوشیار فقیهی درخصوص چالش‌های نظام توزیع اظهار کرد: نظام توزیع هر اقتصادی تابلویی برای نمایندگی حوزه‌های اقتصادی و تحلیل این فضاست. وی افزود: بالغ بر یک میلیون و صد هزار واحد توزیعی و صنفی در کشور وجود دارد که در مقایسه با کشورهای دیگر واستانداردهای بین‌المللی رقم قابل توجهی در حدود ۱۲برابر بیشتر در حوزه فعالیت‌های توزیعی، واحدهای صنفی داریم. مشاور اقتصادی اتاق اصناف با بیان اینکه این واحدها به دلیل خرد بودن از بهره وری بالایی برخوردار نیستند، گفت: با وجود این میزان واحد صنفی مجوزدار اما ارتباط منطقی بین تولید داخل و شبکه گسترده توزیعی در کشور برقرار نیست. وی تصریح کرد: حدود ۴دهه پیش به ازای هر ۳۰۰نفر یک واحد صنفی در کشور داشتیم که درحال حاضر به ازای هر ۲۷نفر یک واحد صنفی وجود دارد. مشاور اقتصادی اتاق اصناف تصریح کرد: در حاکمیت اقتصادی کشور ما همواره با کسری بودجه در دولت مواجه بوده‌ایم که در نتیجه تورم افزایش یافته و این امر به حوزه تولیدی فشار وارد کرده که موجب بالارفتن قیمت تولید شده است. فقیهی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل اینکه دولت در تمام اجزای جامعه اظهارنظر و مداخله می‌کند به تنظیم بازار روی می‌آورد و قیمت‌ها را در نقطه‌یی ثابت نگه می‌دارد که در این راستا به تولیدکننده‌یی که با زیان کالا تولید می‌کند، وام بانکی ارائه می‌دهد که با این اقدام موجب بر هم خوردن نظام بانکی می‌شود. وی افزود: به دلیل اینکه نظام تولید کالاهای گران تولید می‌کند و نمی‌تواند قیمت را متناسب با نظام اقتصادی بازار و تورم افزایش بدهد لذا از ایجاد شغل پایدار در جامعه نیز وا می‌ماند. مشاور اقتصادی اتاق اصناف بیان کرد: حوزه توزیعی نیز متناسب با تولید داخل عمل نمی‌کند و این واحدها پخش‌کننده کالاهای ایرانی نیستند واکثر نقاط شاهد عرضه کالاهای وارداتی هستیم در نتیجه به هم ریختگی در حوزه توزیع گریبانگیر بخش تولید نیز می‌شود. فقیهی گفت: در حوزه نظام توزیعی کشور با انبوهی از واحدهای صنفی توزیعی و شرکت‌های پخش مواجه هستیم که کارآیی مناسبی ندارند و برای حل این مشکل باید فروشگاه‌های زنجیره‌یی توسعه پیدا کند. وی درخصوص چگونگی اصلاح نظام تولید اظهارکرد: باید اصلاحاتی در این زمینه در حوزه خرد نیز صورت بگیرد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند این حوزه را ساماندهی و به سمت شفاف‌سازی پیش ببرد.

 70 درصد بازار چوب ایران وارداتی است

اسماعیل الهیان، رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و 3 لایی و فرآورده‌های چوبی در خصوص مواد اولیه موجود در بازار اظهار کرد: بخش زیادی از تراشه‌های چوب موجود در بازار وارداتی است. بسیاری از این کالاها از روسیه و گرجستان وارد کشور شده و مابقی هم به صورت اندک از کشور هلند در بازار عرضه می‌شود. وی در ادامه افزود: کمبود منابع و مواد اولیه کافی، علت اصلی واردات این تراشه‌ها از دیگر کشورها بوده و تمام نمونه‌های خارجی به صورت قانونی وارد کشور شده است. الهیان تصریح کرد: در سال‌های گذشته برخی افراد سودجو با قطع بی‌رویه درختان، جنگل‌های کشور را در وضعیت بحرانی قرار دادند و به همین سبب ما در بخش تراشه‌های چوبی و تولید محصولاتی که به چوب نیاز دارند با مشکل مواجه شده‌ایم؛ البته با پیگیری اقدامات سازمان‌های ذی‌ربط وضعیت جنگل‌های کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است. این عضو اتاق اصناف با بیان اینکه بیش از 70درصد چوب‌های موجود در بازار، وارداتی است، ادامه داد: کیفیت چوب‌های موجود در کشور به مراتب از نمونه‌های خارجی بهتر است اما به علت کمبود در منابع؛ بخش اندکی از سهم بازار در اختیار نمونه‌های داخلی قرار دارد. به گفته وی؛ 50 درصد از MDF موجود در بازار وارداتی بوده و مابقی آن نمونه‌های داخلی است. رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و سه لایی و فرآورده‌های چوبی تاکید کرد: درحال حاضر در تولید نئوپان در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و بخش اعظم نیاز بازار توسط تولیدات داخلی در این بخش تامین می‌شود. وی در خصوص رکود بازار فروشندگان چوب گفت: با وجود اینکه کسبه مالیات خود را محاسبه و پرداخت کرده‌اند، اما سازمان امور مالیاتی(براساس ماده 169) گزارش فصلی افراد را تقاضا کرده و جریمه‌های سنگینی برای کسبه در نظر گرفته که این امر برای افراد مشکل‌ساز شده است؛ همچنین سنگ اندازی‌های بیمه، وزارت کار از دیگر مشکلاتی است که موجب شده تا بخش زیادی از واحدهای تولیدی و صنفی با تعطیلی مواجه شوند. الهیان در خاتمه یادآور شد: نوسان بازار و وارداتی بودن بخش اعظم تولیدات موجود در بازار؛ موجب افزایش قیمت کالاها شده به طوری که چوب روسی با رشد قیمت 20درصدی مواجه شده است.

 تاخیر در افزایش قیمت‌ها دامداران را نابود می‌کند

احمد مقدسی، رییس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به شرایط نامساعد دامداران اظهار کرد: اکنون قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام هزار و 457تومان است که با احتساب 10درصد سود باید 1600تومان از دامداران خریداری شود. وی متوسط نرخ خرید هر کیلو شیرخام از دامدار را هزار و 320 تا هزار و 350تومان اعلام کرد. مقدسی ادامه داد: با توجه به درخواست دامداران مبنی بر افزایش قیمت، اسناد و مدارک لازم به سازمان حمایت جهت بررسی قیمت تمام شده ارسال شده است، اما تاکنون نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده است که تاخیر در بررسی‌ها به قیمت نابودی صنعت تمام می‌شود.  به گفته وی؛ با توجه به شرایط کنونی دامداران، دولت باید مابه التفاوت قیمت تمام شده و خرید شیرخام از دامداران را بپردازد یا مجوز افزایش قیمت شیرخام را صادر کند. رییس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه برخی افراد به دنبال واردات محصولات لبنی هستند، بیان کرد: خودکفایی محصولات لبنی و تامین امنیت غذایی به زیان مافیای کشور است که به بهانه‌های مختلف چوب لای چرخ تولید می‌گذارند تا به اهداف شوم خود دست یافته و برنامه تولید را از بین ببرند. مقدسی با بیان اینکه شعار اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخل است، افزود: اقتصاد مقاومتی همواره بر توانمندی صادراتی و کسب درآمدهای ارزی تاکید دارد که نبود حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان با این سیاست مغایرت دارد.

 

 

ارسال نظر