ماهانه 20 لیتر بنزین به افراد هر خانوار داده شود

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۶۲

مرکز پژوهش های مجلس در آخرین پیشنهاد خود به نمایندگان مجلس سهمیه‌بندی بنزین را توصیه کرده است. پیشنهاد این  مرکز برای سهمیه‌بندی بنزین، 20 لیتر در ماه برای افراد هر خانوار است.

به گزارش «تعادل»،  مرکز پژوهش های مجلس در بررسی لایحه بودجه 1397 به نمایندگان پیشنهاد کرده است که منابع تبصره های هدفمندی را تجمیع کرده و آن را بنا بر سیاست ها توزیع کند. این مرکز در گزارش پیشنهادی خود آورده است که در تبصره «14» با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سقف منابع و مصارف در حد 370 هزار میلیارد ریال محدود شده و یارانه نقدی به خانوارها نیز در حدود 230 هزار میلیارد ریال مقرر شده است. سایر منابع به مصارف دیگر ازجمله حمایت از خانواده‌های نیازمند، طرح بهداشت و سلامت و یارانه نان و خرید تضمینی گندم اختصاص یافته است. در تبصره «18» که به موضوع اشتغال اختصاص دارد، به تامین منابع آن از سه محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی اشاره شده است.  در ادامه این بررسی کارشناسان مرکز نظر داده اند که به رغم برخی نکات مثبت در تبصره‌های «14» و «18» لایحه مانند حذف 4 دهک بالای درآمدی جامعه از دریافت یارانه‌های نقدی، توجه به عدالت اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی و توجه به تولید و اشتغال، به‌نظر می‌رسد برخی اشکالات اساسی در این دو تبصره می‌تواند مانع از رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده شود.  مشخص نبودن سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های حمایتی از تولید و اشتغال، موازی کاری در اصلاح و اجرای هدفمندی یارانه‌ها در قالب دو تبصره ازجمله این اشکالات است. بر این اساس تلفیق منابع هدفمندی در تبصره‌های «14» و «18» (بند «الف» آن) و اصلاح مصارف آن ضروری است. پیشنهاد اصلاحی بر اساس این فروض بنا شده است:

- کل منابع هدفمندی در تبصره «14» و بند «الف» تبصره «18» تجمیع می‌شود که 544هزار میلیارد ریال است.

- مصارف هدفمندی به این شکل اصلاح می‌شود:

1. یارانه نقدی، کمک به خانوارهای کم درآمد و یارانه نان و خرید تضمینی گندم همان رقم پیشنهادی لایحه است؛

2. کمک به بخش بهداشت و سلامت معادل

43 درصد از کل منابع تجمیع شده است؛

3. طرح‌های حمایت از تولید و اشتغال در قالب طرح‌ها، دستگاه‌ها و مبالغ مشخص در قالب جدولی معین احصا شده است.

پیشنهاد این نهاد پژوهشی به این شرح است:‌

در راستای اجرای ماده (39) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1397، تا سقف ارقام مندرج در جدول زیر نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تخصیص منابع حاصل اقدام کند.

الف) در راستای ارتقای بهره‌وری انرژی و کاهش یارانه پنهان انرژی مشترکین پرمصرف، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف هستند در صورت اقدام به افزایش قیمت گاز، آب و برق در بخش خانگی، ضمن حفظ نظام قیمت‌گذاری پلکانی به‌گونه‌یی عمل کنند که درصد افزایش تعرفه در سطوح بالای مصرف، بیش از درصد افزایش تعرفه در سطوح پایین مصرف باشد.

ب) دولت مکلف است با استفاده از سیستم هوشمند سوخت، نسبت به تعیین سهمیه مناسب برای افراد هر خانوار به میزان 20لیتر در ماه اقدام نماید که این سهمیه به همه سرپرست‌های خانوار (مستقل از اینکه خودرو داشته باشد یا نداشته باشد) اختصاص داده می‌شود.

ج) دولت مکلف است گزارش تفصیلی این بند را هر 3 ماه یک‌بار به دیوان محاسبات کشور، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

با ادغام منابع تبصره «14» و بند «الف» تبصره «18» خالص منابع هدفمندی یارانه‌ها (پس از کسر مالیات بر ارزش‌افزوده و سهم شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده انرژی) در سال 1397 مبلغ 544 هزار میلیارد ریال است و مصارف آن به شرح جداول 1 و 1-1 تعیین می‌شود.

 

ارسال نظر