کلان

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۷۹

 مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرد

10 ریسک مهم جهان در سال 2018

تعادل: مجمع جهانی اقتصاد در آستانه برگزاری نشست داووس، ریسک‌های مهم جهان در سال جاری میلادی (2018) را اعلام کرد. بنابر گزارش این مجمع، ‌در سال آینده دو نوع ریسک «احتمالی» و «اثرگذار» وجود دارد که مهم‌ترین ریسک احتمالی رویدادهای شدید آب و هوایی و ریسک عملی «سلاح‌های کشتارجمعی» است. نکته جالب و قابل تامل در این گزارش تغییرات ریسک‌ها طی 10سال گذشته است. در سال 2008 مهم‌ترین ریسک احتمالی فروپاشی قیمت دارایی‌ها بود و مهم‌ترین ریسک اثرگذار هم همین عامل بود. در سال 2013 مهم‌ترین ریسک احتمالی از سوی این نهاد معتبر بین‌المللی نابرابری شدید درآمدی بود اما مهم‌ترین ریسک اثرگذار ورشکستگی سیستم‌های مالی بود. مجمع جهانی اقتصاد مهم‌ترین ریسک احتمالی در سال گذشته میلادی را «رویدادهای شدید آب و هوایی» دانسته بود. اتفاقی که عملا در بسیاری از مناطق جهانی رخ داد. اما مهم‌ترین ریسک اثرگذار در همان سال سلاح‌های کشتارجمعی بود.  اما مجمع جهانی اقتصاد، 5 ریسک مهم احتمالی در سال جاری میلادی را به ترتیب: رویدادهای شدید آب و هوایی، ‌بلاهای طبیعی، ‌حملات سایبری، ‌دزدی یا اختلاس داده‌ها و قصور در تطبیق و تقلیل تغییرات جوی دانسته است.  همچنین از نگاه این مجمع 5 ریسک مهم اثرگذار سال 2018 را به ترتیب: سلاح کشتارجمعی، ‌رویدادهای شدید آب و هوایی، ‌بلایای طبیعی، قصور در تطبیق و تقلیل تغییرات جوی و بحران‌های آبی دانسته است.  از نگاه این مجمع از بین 10 ریسک مهم جهان، ‌6 ریسک زیست محیطی و یک ریسک اجتماعی (بحران‌های آبی) است.  «تعادل» روزهای آتی گزارش تکمیلی مهم‌ترین ریسک‌های سال 2018 را منتشر می‌کند.

 فعال‌سازی سامانه حقوق و مزایا

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان دولت تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه (امسال) اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، جمشید انصاری در جمع خبرنگاران درباره افزایش حقوق‌ها در بودجه ۹۷ افزود: در کل کشور حدود ۲میلیون و ۳۲۰هزار نفر کارکنان دولت هستند. دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که متوسط ۱۰درصد افزایش حقوق داشته باشیم که مجلس نیز تایید کرده اما مجلس قیدی گذاشته که این میزان بین ۱۰درصد به صورت پلکانی به سمت پایین تا حقوق‌های ۵ میلیون تومانی باشد.  وی افزود: اگر این موضوع در صحن مجلس تصویب شود، سازوکار اجرایی آن را دولت مشخص خواهد کرد. معاون رییس‌جمهوری درباره سامانه انتشار حقوق و مزایای کارکنان دولت نیز گفت: در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده که دولت سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان دولت را تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه، طراحی و مستقر کند، ما مراحل طراحی را به پایان رساندیم و امیدواریم تا پایان سال (امسال) این موضوع اجرایی شود.

 راه‌اندازی سامانه آنلاین رجیستری گوشی‌های مسافری

گمرک ایران راه‌اندازی سامانه آنلاین رجیستری گوشی‌های مسافری را رسما اعلام کرد و از اعطای معافیت ۸۰ دلاری به تلفن همراه مسافران ورودی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، راه‌اندازی سامانه آنلاین گوشی‌های مسافری با هدف دسترسی آسان مسافران و امکان خوداظهاری برای گوشی‌های مسافری از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی صورت گرفته است.  بنابراین گزارش؛ مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با ارسال بخشنامه‌یی به گمرکات مستقر در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، مهلت زمانی و نحوه ثبت‌نام IMEI تلفن همراه مسافران ورودی در سامانه گمرک را اعلام کرد. در این بخشنامه با اشاره به نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک آمده است که تمام مسافران ورودی مکلفند حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت

IMEI تلفن همراه خود در سامانه مربوطه به آدرس اینترنتی  http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام کنند. همچنین مسافران باید از طریق سامانه مذکور با احتساب ۸۰ دلار معافیت نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مابقی ارزش گمرکی یک دستگاه تلفن همراه برای هر مسافر (حسب ارزش‌های گمرکی مندرج در سامانه) وفق مقررات مسافری اقدام کنند. بنابراین گزارش جهت دسترسی آسان‌تر به سامانه آنلاین رجیستری گوشی‌های مسافری و استعلام شماره سریال IMEI گوشی‌های تلفن همراه وارداتی می‌توانید از Google Chrome استفاده کنید. ضمن اینکه لینک ورود به این سامانه‌ها در سایت گمرک ایران به آدرس www.irica.ir قرار داده شده است.

 حذف یارانه‌ پردرآمدها در انتظار تصمیم مجلس

مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: حذف یارانه پردرآمدها در انتظار مصوبه مجلس است. به گزارش ایبنا، مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: تا زمان تصویب مجلس، هیچ تغییری در حذف افراد یارانه‌بگیر اتقاق نمی‌افتد. نرگس پرستاری که سه‌شنبه در جلسه هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت طرح پژوهشی میزان اثربخشی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در استانداری تهران سخن می‌گفت، افزود: جلسات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است و هنوز هیچ تصمیم جدیدی درباره حذف یارانه‌بگیرها گرفته نشده است. وی تصریح کرد: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و هر تصمیمی که مجلس اتخاذ کند، دولت موظف به اجرای آن خواهد بود. پرستاری از انجام مطالعات پژوهشی در راستای بررسی تاثیرات منفی و مثبت یارانه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور خبر داد و گفت: این مطالعات در پنج استان تهران، کرمانشاه، سیستان بلوچستان، مازندران و خوزستان انجام شده که البته نتایج این پژوهش هنوز تحلیل نشده است. مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: این پژوهش هیچ ارتباطی به حذف یارانه پردرآمدها ندارد اما این طرح در تصمیم‌گیری دولت در سرنوشت یارانه‌ها موثر است. پرستاری با بیان اینکه حذف یارانه پردرآمدها تاکنون بارها به دلیل تبعات اجتماعی و فرهنگی متوقف شده است، اظهار کرد: بر اساس تحلیل‌های کارشناسی شکی وجود ندارد که نحوه پرداخت یارانه‌ها به شکل فعلی نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلاتی نیز به وجود آورده است.

 

ارسال نظر